Češi jsou s parkováním na štíru, ženy parkují bezpečněji

parkování,nehody, Pixabay

Ačkoli se většinou jedná o drobné škody, bouračky na parkovištích způsobují významnou procentuální část pojistných událostí. U českých pojišťoven se data a odhady pohybují od deseti až po třicet procent. Kromě situací, kdy řidiči nezvládnou správně zaparkovat nebo nechtěně narazí do sousedního auta při otevírání dveří, bývá příčinou nehod na parkovišti i nedání přednosti zprava.

„Konkrétně počet těchto škod nesledujeme, nicméně náš kvalifikovaný odhad je kolem 30 procent,“ říká Renata Čapková, tisková mluvčí České podnikatelské pojišťovny, a.s., Vienna Insurance Group. Z dat společnosti vyplývá, že nejčastějšími škodami na parkovišti bývají boční části vozidel, a to buď při zajíždění pojištěným mezi parkující auta a špatně zvolený poloměr zatáčení nebo při nárazu během vyjíždění z řady zaparkovaných vozidel. Dále jsou to vzájemné střety vozidel, když oba účastníci couvají z protilehlých parkovacích míst proti sobě.

„Z našich statistik vyplývá, že škody na parkovišti dělají kolem 10 procent ze všech nahlášených událostí. I z tohoto důvodu zveřejňujeme pravidelně takovou malou poradnu, jak postupovat v případě nehody na parkovišti,“ uvádí Lenka Růžková, specialistka komunikace Pojišťovny UNIQA. Data se vztahují k loňskému roku, v posledních letech nicméně zůstávaly na podobné hladině. 

Řada nehod ale vůbec není nahlášena, jejich počty jsou tak pravděpodobně vyšší. „Konkrétní čísla nemáme k dispozici, ale rozhodně lze počítat s tím, že jsou vyšší než udávaná nebo předpokládaná. Z prostého důvodu, řada těchto „ťukanců“ buď není vůbec hlášena nebo je policie neeviduje,“ vysvětluje Igor Sirota, tiskový mluvčí ÚAMK.

„Nehody na parkovištích jsou běžnou součástí naší každodenní agendy. Patří mezi ně nedání přednosti zprava, ignorování hlavního směru, vjíždění do protisměru či poškození vozidel při couvání z parkovacího místa. V jednom případě řidička, která si neosvojila ovládání automatické převodovky, omylem zařadila špatný převodový stupeň a sjela ze střechy parkovacího domu o patro níže na střechu jiného vozidla. Stává se také, že řidiči při objíždění zpomalovacího prahu převrátí vůz na bok, a časté jsou i případy ulomených závor při výjezdu z garáží,“ říká Lukáš Převrátil, ředitel dohledového centra M2C Space, které monitoruje a zabezpečuje obchodní centra s jejich parkovišti.  Podle Převrátila je trendem parkoviště napojovat na vzdálené dohledové centrum a v případě nehody nebo vandalismu je možné se dohled obrátit pomocí interkomu u závory nebo pokladny. „Poté zajistíme se souhlasem majitele zpracování a předání kamerových záznamů policii nebo pojišťovně,“ dodává Převrátil.

Čeští řidiči jsou ve srovnání z hlediska nehodovosti horší než řada evropských států, to se týká i nehod na parkovištích. „Pokud jde o celkový počet nehod v přepočtu na tisíc nebo milion obyvatel, nestojí si Česká republika vůbec dobře a patří do poslední třetiny evropských zemí. Zajímavá čísla nabízí i průzkumy porovnávající parkování žen a mužů, kdy něžné pohlaví vychází lépe, pokud jde o bezpečnost, nižší počet nehod. Naopak muži jsou rychlejší,“ uvádí Igor Sirota z ÚAMK.

Situaci s parkováním může zhoršovat i staří českého vozového parku, kvůli kterému Češi méně řídí s parkovacími senzory. „Stáří vozového parku, které u osobních vozů v ČR už přesáhlo 16 let je vskutku varující. I když při nižších rychlostech na parkovištích hraje větší roli pozornost či nepozornost řidičů a uvědomění si, že i tam, pokud není parkoviště osazeno značkami, se předpokládá dodržování běžných dopravních pravidel,“ doplňuje Sirota. 

Účinným nástrojem pro odhalování pachatelů jsou kamerové systémy s chytrými softwary. V případě, že řidič najde své auto už poškozené, policie doporučuje podívat se na místě po kamerách, které by mohly incident zachytit. Je ale potřeba jednat rychle, protože záznamy se v některých případech uchovávají jen několik dní. Řidiči samotnému se ale záznamy získat většinou nepodaří a je třeba asistence policie.

„Pokud policie požádá vlastníka obchodního centra o poskytnutí kamerového záznamu, má ze zákona povinnost ho vydat. Naopak, pokud o stejný záznam požádá běžná fyzická osoba, vlastník objektu ho poskytnout nemusí. V případě, že tato osoba osloví přímo ostrahu, tedy subjekt zpracovávající záznamy, a ta jí je poskytne bez souhlasu majitele, dochází k porušení zákona, “ vysvětluje Lukáš Převrátil z M2C Space.Co se týče předcházení nehod, je klíčové především přehledné značení. „Rozhodně lze doporučit majitelům velkých parkovišť u obchodních center osadit i tyto silnice jednoznačnými dopravními značkami s hlavní ulicí, stopkami a podobně. Rozhodně to přispěje k lepší orientaci řidičů a sníží počet „nejasných“ nehod,“ uzavírá Igor Sirota.

Zdroj: Shrtcut

Ilustrační foto: Image by Michi S from Pixabay