Čínská invaze pokračuje. Farizon nabídne záruku na baterii až na 300 000 kilometrů

Farizon

Po značkách DR, Omodo a Jaecoo vstupuje v krátké době na český trh další čínská značka, Farizon. Tentokrát jde o elektrické dodávky, které chtějí konkurovat třeba zavedenému Fordu Transit. Láká hlavně na nečekaně dlouhé záruky.

Farizon nejspíš málokomu v Česku něco řekne. Jde ale o jednu ze značek patřící do koncernu Geely, kam spadá třeba i Volvo. Číňané jsou známí tím, že zakládají spoustu nových automobilových značek, tohle je příklad jedné z nich. Ale od roku 2023 už dokázala prodat přes 300 tisíc elektrických dodávek. Má také největší výzkumný institut pro komerční vozidla na alternativní pohony v Číně. Umí i kamiony a náklaďáky, ale do Česka bude dovážet zatím pouze dvě verze lehkých užitkových dodávek. Vysloveně těch pracovních, kterých se netýkají cla na auta dovezená z Číny do Evropské unie. Osobní verze tedy zatím nečekejte.

Českým importérem je maďarská firma AutoWallis, která zde zastupuje korejský SsangYong a je třeba také distributorem náhradních dílů MG. Česko je jednou z prvních zemí v Evropě, kde byly vozy značky Farizon s jednoduchými jmény V6E a SV uvedeny, dokonce dřív než třeba v Německu nebo ve Velké Británii.

Oba míří proti vozům jako Ford e-Transit. Podle ohlasů různých rozvážkových firem sází výrobce na to, že pro ně je dostačující denní dojezd kolem 200 kilometrů, důležité jsou ale přepravní schopnosti vozů. Konstrukčně starší model V6E má délku 4855 mm, nosnost 1150 kilo a nákladový prostorem o objemu až 6 m3. Poháněna jsou zadní kola a pod podlahou je uložena baterie CATL s kapacitou 42 kWh. Kombinovaný dojezd je 195 km, v městském provozu až 265 km. Prodejní cena vozidla bez DPH začíná na 762 450 Kč bez DPH.

Modernější je pak model Farizon SV, nebo-li SuperVan, jehož hlavním designérem byl Hervé Robert Bertrand, který dříve působil jako šéfdesignér pro Renault Trucks a Mack Trucks ve skupině Volvo Group. Celková hmotnost tohoto vozidla je 3 500 kg, je dostupný v 6 variantách (L1–L3 a H1–H3) s vnější délkou 5–6 m a nákladovým prostorem od 6,7 m³ do 13 m³. Užitečné zatížení se pohybuje od 1 480 kg (model 6,7 m³) po 1 070 kg (model 13 m³). Vůz má pohon přední nápravy, což u dodávek není úplně obvyklé, již brzy ale bude představena také verze s pohonem všech kol. Baterie má několik variant od 49 do 106 kWh, podle čehož se také liší dojezd, a to od 200 do 359 km, případně od 262 do 551 km ve městě. Cena začíná na 1 019 974 Kč bez DPH.

Tenhle model chce hodně ohromit luxusem, když v základu jsou třeba kožené ventilované i vyhřívané sedačky, kožený vyhřívaný volant, 12palcový dotykový displej nebo parkovací kamera. Nečekaným řešením je také absence B sloupku na straně spolujezdce, což umožňuje nakládání větších věcí do otvoru vzniklého otevřením spolujezdcových dveří a bočních posuvných. Pro bezpečnost nutné vzpěry jsou integrovány právě ve dveřích.

Co je ale na modelech Farizon překvapivé, to jsou záruky, které výrobce na tyto elektromobily nabízí. Na model V6E je to 100 tisíc kilometrů nebo 36 měsíců na vozidlo, 200 tisíc km nebo 60 měsíců na elektrický systém a celých 300 tisíc km nebo 72 měsíců na baterii s minimální zachovanou kapacitou 70%. U modelu SV je to pak 200 tisíc km nebo 5 let obecná záruka a 200 tisíc km nebo 8 let na baterii. 

Martin Šidlák, psáno pro IDNES