Test Kia EV3 | 2025 | Do Chorvatska na jedno nabití?

test kia ev3

Test Kia EV3. Levnější a s delším dojezdem. Elektrická Kia EV3 vstoupila na český trh s atraktivní cenovkou a slibovaným dojezdem nad hranicí 600 kilometrů. Bude tohle ten pravý elektromobilní gamechanger? A dojede do Chorvatska na jedno nabití?

Kia Niro byla konstruována pro více druhů pohonů, zatímco kompaktní SUV EV3 bylo od začátku navrženo výhradně jako elektromobil. Designově novinka navazuje hlavně na většího sourozence EV9, dominantním prvkem čelní masky jsou výrazné světlomety se dvěma pásky LED denního svícení. Ale zatímco EV9 je více než pětimetrové monstrum pro až sedm lidí, v menším provedení tenhle design funguje podle mého soudu ještě lépe. EV3 měří na délku 4 300 mm, což je někde mezi Škodou Kamiq a Karoq a o pár centimetrů méně než má Kia Ceed. Není moc velká na manévry po městě, ale zároveň ani moc malá na rodinný výlet.

Prostorově se EV3 pohybuje v rámci segmentu kompaktních SUV, ale díky dlouhému rozvoru a promyšlenému interiéru poskytuje uvnitř dostatek místa pro pasažéry i náklad. Sedadla jsou pohodlná, dvě vpředu jsou v nejvyšší výbavě i elektricky ovládaná a řidič si při nabíjení může to svoje sklopit do relaxační polohy. Dozadu se pohodlně vejdou i dva dospělí s výškou kolem 185 centimetrů. Někomu jen možná budou vadit krátké sedáky. Pro zadní sedadla jsou k dispozici dva nabíjecí porty USB-C v boční části předních sedadel. V paketu V2L můžete mít v interiéru dokonce klasickou zásuvku 230V.

Zavazadlový prostor nabídne slušných 460 litrů, což je mimochodem jen o 60 litrů méně než výrazně větší Kia EV6. Po sklopení opěradel zadních sedadel je to 1250 litrů a potěší i pravidelný tvar kufru a možnost uložit nabíjecí kabely do odkládací schránky pod přední kapotou. Ta má objem 25 litrů.

test kia EV3

Test kia EV3: Změny pro změny

Palubní deska se nese v duchu moderního digitálního minimalismu, který značka odstartovala u svých větších modelů. Stejně jako v EV9 je dominantním prvkem široká „televize“ spojující 12,3palcový digitální přístrojový štít s 5palcovým panelem klimatizace a 12,3palcovou dotykovou obrazovkou infotainmentu. Interiér působí krásně a moderně, jen na mě dělá dojem, že je navržený tak, aby vypadal za každou cenu jinak, bez ohledu na funkčnost. Tak třeba startuje se tlačítkem na páčce převodovky vpravo od volantu. Na funkčnost to vliv nemá, ale uživatelský komfort to nijak nezvyšuje, spíš naopak. Ale je to udělané jinak.

Další věci už jsou horší. Kia se třeba vzdala za mě velmi funkčního řešení, kdy pod centrální obrazovkou několika stávajících modelů je digitální lišta s dvěma fyzickými ovladači po stranách. Stiskem jednoho tlačítka se na liště přepíná mezi ovládáním klimatizace a infotainmentu. Fyzické kruhové ovladače tak slouží buď k ovládání hlasitosti rádia nebo nastavování teploty. Klimatizace v EV3 se už ale přemístila na digitální obrazovku, byť nastavování teploty a intenzity foukání mají svá fyzická tlačítka ve středu palubní desky. Ve standardním nastavení je ale z pohledu řidiče panel klimatizace z velké části zakrytý volantem.

test kia EV3

A vrcholem je z mého pohledu konstrukce středového tunelu a opěrky. Středový tunel u elektrické předokolky logicky není potřeba, ale Kia umístila odkládací prostor na dva nápoje a telefon až skoro na zem. Loketní opěrka v nejvyšší výbavě je opravdu jen opěrka, sice designově překrásná, ale bez vnitřního odkládacího prostoru, zato s výsuvnou deskou z recyklovaného materiálu, na které si asi během nabíjení můžete krájet klobásu. Nižší výbavy mají mezi sedadly odkládací prostor, ale nijak velký.

Kia EV3 se nabízí jen s jedinou verzí elektromotoru o výkonu 150 kW a ve dvou variantách velikosti baterie. Základní model disponuje 58,3kWh baterií a udávaným dojezdem 436 km. My jsme testovali verzi s prodlouženým dojezdem s kapacitou baterie 81,4 kWh, která slibuje dojezd až 605 km podle metodiky WLTP v kombinovaném režimu a až 773 km ve městě. Aktuální dojezd vidí řidič v přístrojovém štítu, a to jako maximální a minimální dojezd v závislosti na způsobu jízdy, jakož i odhadovaný dojezd na základě předchozí spotřeby energie. Maximální rychlost je 170 km/h a na stovku se auto dostane za 7,5 sekundy s menší baterií nebo za 7,7 sekundy s větší a těžší baterií. Do budoucna, konkrétně v roce 2026, se chystá i verze se dvěma elektromotory a pohonem všech kol.

test kia EV3

A právě elektrický pohon v kombinaci s baterií je tím, na co výrobce nejvíc upozorňuje. Kromě dlouhého dojezdu totiž 400V architektura slibuje dobití akumulátoru z 10 na 80 procent již za cca 31 minut. Navigace umí po zadání trasy najít ty nejefektivnější zastávky. Auto má v infotainmentu možnost volby manuálního předehřevu baterie, což výrazně zvýší počáteční dobíjecí výkon. Pro nabíjení z wallboxu je standardem 11kW palubní nabíječka. Slibovaný dojezd až 600 kilometrů bude reálný jen za ideálních podmínek, kdy spotřeba bude papírových 14,9 kWh/100 km.

Věřím, že v létě a při klidné jízdě jí lze docílit, v zimě, kdy probíhal test, byla logicky vyšší i spotřeba. V týdnu, kdy byla přes den teplota kolem nuly a v noci kolem mínus pěti stupňů, byla průměrná spotřeba kolem 20 kWh/100 km a dojezd kolem 300 kilometrů. Ale v průměru se k hranici 400 kilometrů nebude velký problém dostat, takže Kia EV3 je na tom v tomto směru určitě lépe než mnoho konkurentů, zejména těch z koncernu Stellantis.

A ujede do Chorvatska na jedno nabití? V létě, pokud se vzdáte vyšších dálničních rychlostí, by vám teoreticky jedno nabití cestou mohlo stačit. Ale spíš jen na kraj Chorvatska a se 100% baterie na začátku cesty i v půlce.

test kia EV3

Na silnici se Kia EV3 chová jistě a předvídatelně. Podvozek je naladěn hodně komfortně, což ocení posádka při delších cestách i na rozbitém povrchu některých silnic. Elektrický pohon znamená také velmi tichý provoz, což ve spojení s dobře odhlučněnou kabinou přispívá k příjemné atmosféře na palubě. Na rozdíl od některých konkurentů, kteří se snaží za každou cenu působit sportovně, se Kia EV3 víc zaměřuje na pohodlí. Jediným menším nedostatkem je snad to, že relativně vysoká váha v kombinaci s pohonem předních kol znamená občas malý prokluz kol při dynamičtějších rozjezdech.

Nevím, na kolik to majitel tohoto typu auta v praxi reálně často využije, ale v elektromobilním světě je momentálně populární technologie napájení V2L (vehicle-to-load), umožňující uživatelům napájet nejrůznější externí spotřebiče, jako například notebooky, elektrokola, kávovary nebo fény na vlasy. EV3 má tuto technologii jako první ve svém segmentu.

Ačkoli Kia EV3 nejde nazvat levným autem, na poměry elektromobilů, a to i v rámci značky Kia, nabídne zajímavou cenu, která v Česku začíná ve standardním provedení na necelých 750 tisíc Kč bez DPH, ve verzi s prodlouženým dojezdem pak na cca 850 tisíc Kč bez DPH. Hlavním konkurentem na českém trhu tak bude domácí Škoda Elroq. Elroq je delší, má i větší kufr a pohon zadních kol, což znamená trochu lepší adhezi.

Naopak Kia je zhruba o 200 kilo lehčí a od druhého stupně výbavy má tepelné čerpadlo ve standardu, u Elroqu je za příplatek 30 000 Kč a není možné ho mít ve verzi se základní výbavou Essence. Naopak novinka brzy vyřadí z nabídky model Kia e-Niro, který se s cenovkou vyšší zhruba o 200 000 Kč a s horšími parametry stává prakticky neprodejný. Jak nám potvrdil importér, elektrické Niro tak z nabídky brzy zmizí, v současné době se prodávají jen skladové vozy s výraznou slevou. Hybridní a plug-in hybridní varianta ale zůstane v prodeji dál.

Martin Šidlák

Technické údaje: Kia EV3 Long Range

Cena:   847 090 Kč (bez DPH)
Elektrický pohon
Maximální výkon: 150 kW / 5200-9600 ot.
Max. točivý moment: 283 Nm / 0-5000 ot.
Maximální rychlost: 170 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 7,7 s
Kombinovaná spotřeba: 14,9-16,2 kWh /100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4300 / 1850 / 1560 mm
Rozvor: 2680 mm
Zavazadlový prostor: 460 l