První jízda Mini Aceman, Mini Cooper 5D: Styl v elektrice či benzínu

Hned se dvěma novinkami přijíždí na začátku roku na české silnice značka MINI. Zatímco pětidveřový Mini Cooper je inovovanou klasikou se 115- nebo 150kilowattovým benzínovým motorem pod kapotou, Mini Aceman je zcela novým crossoverem v segmentu prémiových malých vozů s elektrickým pohonem. Oba jsme je krátce vyzkoušeli na českých silnicích.
Zjednodušeně řečeno, elektromobily začaly automobilky nejprve ve větší míře dělat jako velká prémiová SUV, protože se tam dala lépe schovat vyšší cena. Teď se pro změnu objevuje víc modelů v kategorii kompaktních SUV, kde se řeší, o kolik desítek nebo set tisíc se ta která značka dokáže dostat pod hranici milionu korun. A někde mezitím se zjevilo Mini Aceman, prémiový, ale malý elektromobil s cenovkou od 845 000 Kč.

Mini vždy bylo a je hlavně o emocích, které dokáže v kupujícím vzbudit. Asi nikdo si ho nekoupí kvůli velikosti kufru nebo hodnotě spotřeby. Aceman proto jde přesně ve stopách svých předchůdců. S délkou 4,07 m, šířkou 1,75 m a výškou 1,50 m se tenhle malý crossover řadí mezi modely Cooper a Countryman. Pro představu, na délku je kratší než Škoda Fabia. Zatímco 3dveřový Mini Cooper má svoji elektrickou variantu, byť stojící na jiném podvozku, tak 5dveřový Mini Cooper je pouze spalovací. Jeho elektrickou verzi tak zastupuje právě Aceman.
Modely Mini jsou na první pohled „z jednoho hnízda“, což je zřejmě recept, který funguje, proto se ho výrobce drží. Samozřejmě odlišnosti tu jsou, pro fanoušky značky zcela jednoznačné. Například přední světla Mini Aceman nemají typicky kruhový tvar, ale mají podobu lichoběžníku, osmiúhelníkový tvar čelní masky je specifický, ale vychází z tradiční šestiúhelníkové podoby vozů Mini. Atypické jsou i lemy blatníků, které nejsou kulaté, ale mají efektní směrem vzad protažený tvar. Ale celkově je to na první pohled jasné Mini, které nejde dost dobře zaměnit s vozem jiné značky.

Interiér vychází z třídveřového Mini a nic podobného u jiné značky nenajdete. Palubní desce chybí přístrojový štít, který je nahrazen průhledovým displejem, ale pozornost na sebe strhává obří centrální kulatá obrazovka infotainmentu. Mini tohle označuje heslem „Charismatická jednoduchost“. Software pochází od BMW a funguje výborně, jen asi většině lidí bude nějakou dobu trvat si zvyknout na členění a ovládání menu, napoprvé to není úplně intuitivní.
Kabina sama o sobě je prostorná a prosvětlená, sedačky pohodlné, takže celkově příjemné místo k cestování. Opěradla zadních sedadel jsou dělená v poměru 60:40 a jejich sklopením se zvětší zavazadlový prostor ze základních 300 na 1005 litrů.

Model Aceman bude nabízen výhradně s elektrickým motorem, s jiným pohonem se nepočítá. Při uvedení na trh jsou v nabídce hned tři verze. Aceman E s motorem o výkonu 135 kW a točivým momentem 290 Nm, který zrychluje na stovku za 7,1 sekundy. Jeho baterie má kapacitu 42,5 kWh, což papírově to stačí na 310 km. Verze Aceman SE s motorem o výkonu 160 kW a točivým momentem 330 Nm. Ten má vyšší kapacitu baterie – 54,2 kWh, což by mělo umožnit dojezd až 406 km. Vrcholem pak je varianta John Cooper Works s výkonem 190 kW, točivým momentem 350 Nm, baterií 52,4 kWh a dojezdem 355 km. U všech jsou poháněna pouze přední kola.
Krátce jsme projeli verzi SE. Dynamika je velmi slušná, jak se na elektromobil sluší. K dispozici je osm jízdních režimů, od ekologického po „motokárový“. Podle režimu a jízdního stylu se bude lišit spotřeba, která je oficiálně mezi 13,9 – 14,8 kWh/100 km. Slušné hodnoty slibuje i nabíjení. Palubní nabíječka pro střídavý proud má výkon 11 kW, rychlé nabíjení je možné výkonem až 95 kW, což znamená nabití z 10 na 80 % za necelých 30 minut. Mini Aceman E startuje na ceně 845 000 Kč, cena Mini Aceman SE pak začíná na 954 200 Kč.

Spalovací alternativou k modelu Aceman je pětidveřový Mini Cooper. Ten je o 172 mm delší než třídveřové Mini a má o 72 mm delší rozvor. Sklopná zadní sedadla, rozdělená v poměru 60:40, umožňují zvětšit objem zavazadlového prostoru z 275 litrů až na 925 litrů. Mini Cooper C dosahuje s tříválcovým benzínovým motorem výkonu 115 kW/156 k, Cooper S pak pohání čtyřválcový zážehový motor o výkonu 150 kW/204 k. Slabší verze stojí od 698 100 Kč, silnější od 807 300 Kč.

Martin Šidlák