Test Audi A5 Avant 2025: Nová éra TDI

Test Audi A5 Avant. Jakkoli by se zdálo – a mnozí jsou o tom přesvědčeni – že éra spalovacích aut končí, Audi uvedlo na trh úplně novou modelovou řadu ryze spalovacích aut. Audi A4 sice skončilo, ale prémiový model střední třídy pokračuje dál. Dostal nejen nové jméno, nový design, ale hlavně úplně nový podvozek určený právě pro auta se spalovacími motory. Otestovali jsme prémiové kombi Audi A5 Avant TDI Quattro. Jde o ohrožený druh?
Označování modelů u značky Audi jistě nejde pokládat za moc vynalézavé nebo nápadité. Zatímco třeba Volkswagen pojmenovával svá auta po větrech (Passat) nebo kombinoval tygra s leguánem (Tiguan), tak Audi si vystačilo s písmenem, maximálně dvěma, a číslem. Písmenem Q se označovala SUV, písmenem A všechna ostatní auta, S pak bylo vyhrazeno sportovním verzím. Čím vyšší číslo, tím větší auto. Nebylo to sice nápadité, ale zato srozumitelné. Ovšem s přibývajícím počtem elektrických aut v tom začal být trochu zmatek, tak se Audi rozhodlo pro změnu. Třicet let po prvním modelu Audi A4 už nová generace ponese označení Audi A5.
Jenže aby to nebylo tak jednoduché, původní plán byl, že sudá čísla budou u Audi do budoucna vyhrazena elektromobilům, takže v nabídce najdete elektrická SUV Q6 nebo Q4, spalovací A4 se změnila na A5. Jenže začátkem února náhle Audi oznámilo další změnu. Údajně podle zpětné vazby od zákazníků a dealerů sice zůstane označování písmeny A a Q, ale ruší se rozdělení na sudá a lichá čísla. Elektrické modely tak můžou sdílet stejnou kombinaci písmen a čísel s vozidly poháněnými spalovacími motory. Takže nová generace spalovací A6 už se nebude jmenovat A7, jak se původně myslelo, ale zůstane A6. Spalovací verze k tomu dostane označení TFSI nebo TDI, elektrická e-tron. Už změněné modely se ale přečíslovávat nebudou, takže A5 zůstane A5. A bude nějaká A4? To nikdo neví.
Prvním novým modelem, který bude používat tuto nomenklaturu, bude Audi A6 vybavené spalovacím motorem. Audi A6 zobrazuje dlouhou a úspěšnou historii značky se čtyřmi kruhy v segmentu vyšší střední třídy a jeho světová premiéra se uskuteční 4. března. Díky kódovému označení pohonu, například A6 Avant TFSI, bude jasně odlišeno od zcela elektrického modelu A6 Avant e-tron. U již prodávaných modelů nejsou plánovány žádné retroaktivní změny označení.
Test Audi A5 Avant: Nově liftback a kombi
Že jde v případě Audi A5 o úplně nový model s dlouhodobější perspektivou, svědčí především to, že je jako první postaven na nové podvozkové platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové automobily se spalovacím motorem. S délkou 4832 (podle verze) je novinka o 34 mm delší než předchozí generace A4. O 67 mm narostl i rozvor na 2900 mm. Protože současná A5 nahradí nejen stávající modely A4 a A4 Avant, ale i A5 Coupé a A5 Sportback, dochází ke změně, kdy dřívější sedan nově nahradila karoserie typu liftback s výklopnou zádí včetně zadního skla.
Novou dynamiku dostal i design s maskou chladiče Singleframe s trojrozměrnou voštinovou strukturou a širokými a výrazně nižšími proporcemi. Povedená jsou zadní světla, která v příplatkovém paketu Tech pro nabízejí OLED technologii s tzv. aktivním světelným podpisem. Každý digitální panel je osazen 60 segmenty, ze kterých lze vytvořit osm různých verzí světelného podpisu. Viditelnou novinkou jsou třeba také zapuštěné kliky dveří kvůli lepší aerodynamice. Otevírají se stiskem indukčního tlačítka. Hodnota Cx je tak 0,27 u kombi a 0,25 u liftbacku.

Úprav doznal i interiér. Palubní deska je teď tvořena panoramatickým displejem Audi MMI, který se skládá až z trojice displejů. Na digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 11,9 palce navazuje 14,5“ dotykový displej MMI. Za příplatek si pak můžete pořídit ještě 10,9“ displej pro spolujezdce vpředu. Ten si na něm může ovládat navigaci, audio, nebo sledovat přes aplikaci třeba video na Youtube. Řidič to ale ze svého úhlu neuvidí, aby to nerozptylovalo jeho pozornost. Systém obrazovek doplňuje ještě konfigurovatelný head-up displej.
Interiér celkově působí dostatečně prémiově i moderně. Uvítal bych větší množství fyzických ovladačů, hlavně pro klimatizaci, ale to je trend dnešní doby. Tlačítka pro ovládání základních funkcí klimatizace jsou naštěstí na pevném místě na spodní liště dotykového displeje. Co bych ale určitě změnil, jsou dotykové plošky na volantu, u Volkswagenu se už vrátila klasická tlačítka. Osobně bych také ubral lesklých ploch v interiéru, které se snadno ušpiní otisky prstů.
Větší rozvor je znát na místě pro pasažéry na zadních sedadlech, ale v prémiové třídě se na nějaký obří prostor moc nehraje, a místa pro kolena tak je sice víc než v A4, ale najdou se určitě stejně dlouhá auta, kde je prostoru víc. To samé platí i pro zavazadelník. Ten má základní objem 478 litrů, v případě mild-hybridních motorizací je to pak 448 litrů. To určitě není žádný rekord, ale zavazadlový prostor má pravidelný tvar, sice bez úložných prostorů pod podlahou, ale s menšími prostory po stranách a oky pro uchycení sítě.

Nová koncernová platforma PPC je určená pro zástavbu spalovacích motorů, a to i těch s více než čtyřmi válci. Základem jsou dva nehybridní benzínové čtyřválce TFSI o výkonech 110 a 150 kW, které doplňuje oblíbený naftový dvoulitr TDI o výkonu 150 kW a pro sportovnější verzi S5 určený benzínový třílitrový šestiválec s nejvyšším výkonem 270 kW. Poslední dva pohony jsou spojeny s novým mild-hybridním systémem.
My jsme otestovali dieselovou variantu o výkonu 150 kW. Nový mild-hybridní systém MHEV plus stojící na základě 48V elektrické sítě nejenže podporuje spalovací motor výkonem až 18 kW, ale je schopen i čistě bateriové jízdy, takže při rozjezdech a krátkém popojíždění pohání auto chvíli jen elektřina. Spalovací motor samotný pak je sice trochu hlučný, než se ohřeje, ale vyniká výkonem v širokém rozsahu otáček a vysloveně se hodí pro dlouhé dálniční přesuny. Pokud od něj chcete nějakou okamžitou dynamiku, je kvůli převodovce lepší přepnout do režimu Sport. Pak se umí na stovku dostat za 6,9 sekundy. Kombinovaná spotřeba má být 5,1 l/100 km, to je hodně ambiciózní číslo, ale i se spotřebou kolem 6,5 litrů bude majitel určitě spokojený.
Quattro, jak jinak?
Pro kratší jízdy po městě by byl benzínový motor vhodnější, kdo by chtěl elektriku, ten se dočká v chystaném elektrickém modelu A4. Ale na dlouhé jízdy je dieselový druh pohonu stále skvělý. V Audi ho umějí zkombinovat s adaptivním podvozkem DCC, který spojuje vysoký komfort s jistotou v zatáčkách. Takže auto zvládá jak všechny druhy nerovností, tak se v zatáčkách nenaklání, je mrštné a agilní. Jízdním vlastnostem pomáhá i pohon všech kol quattro, bez kterého se vozy Audi v Česku snad ani neprodávají.
Audi A5 je opravdu ve všech aspektech povedené auto, kterému může někdo vyčítat jen přílišnou míru digitalizace. A kolik za to? Cena kombíku začíná už na sumě 1 199 000 Kč. Ale málokdo asi u této částky zůstane. Jde o základní výbavu motorizace TFSI 110 kW. Námi testovaný dieselová čtyřkolka už vyjde na nejméně 1 470 900 Kč. Testovaný vůz pak vyšel na 1 852 100 Kč, protože jen za 19palcová kola dáte 56 tisíc, za tažné zařízení 32 tisíc a za paket Tech plus s Matrix světlomety, kamerovým systémem kolem vozu nebo displejem spolujezdce pak 67 tisíc Kč.
Martin Šidlák







Technické údaje: Audi A5 Avant TDI quattro
Cena: 1 215 620 Kč (bez DPH)
Naftový motor
Maximální výkon: 150 kW / 3800 ot.
Max. točivý moment: 400 Nm / 1 750 – 3250 ot.
Maximální rychlost: 236 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,9
Kombinovaná spotřeba: 5,1 l /100 km
Emise CO2: 135 g/km
Délka/šířka/výška: 4832 / 1860 / 1450 mm
Rozvor: 2900 mm
Zavazadlový prostor: 448 l