Loni si udělalo řidičský průkaz 24 tisíc 17letých, způsobili jen 6 nehod. 18letí naopak 1106

řidičský průkaz,17 let, pixabay

Od 1. ledna 2024 si můžou podle novely silničního zákona udělat řidičský průkaz už lidé v 17 letech, kteří až do plnoletosti musí jezdit s mentorem. Překvapil velký zájem mladých o řidičák, ale taky dramatický rozdíl mezi přestupky a nehodami, které zavinili 17letí a jen o rok starší řidiči.

Podle dat Ministerstva dopravy získalo v roce 2024 řidičský průkaz skupiny B celkem 119 023 lidí, z toho bylo 53 464 ve věku 18 let a 24 048 ve věku 17 let. Ti můžou od loňska poprvé jezdit před dosažením plnoletosti, ovšem s mentorem. Řidiči, kteří získali průkaz v roce 2024, spáchali celkem 843 bodových přestupků, z toho na 17leté připadá 71 (8,4%), na 18leté 399 (47,3%) a na zbytek 373 (44,2%). U dopravních nehod je tento rozdíl ještě dramatičtější. 17letí způsobili loni jen 6 dopravních nehod, u kterých byli 4 lidé lehce zranění. Proti tomu 18letí mají na svědomí 1106 nehod, při kterých 6 lidí zahynulo.

„Efekt takové přípravy se odvíjí od kvality doprovázejícího řidiče, počtu hodin strávených při přípravě a náročnosti podmínek, ve kterých příprava probíhá. Obecně je považován tento model za bezpečný. Konkrétní údaje ze Švédska vypovídají o tom, že jízda pod dohledem je cca 10x bezpečnější, než když novopečený řidič samostatně vyrazí po úspěšně zvládnuté zkoušce do provozu bez předchozí praxe s doprovázející osobou,“ připomíná Roman Budský dopravní expert z Platformy VIZE 0, která vzdělává řidiče a usiluje o dosažení nulového počtu mrtvých a zraněných v silničním provozu v ČR.

Průzkum potvrdil užitečnost mentorů

Rok se 17letými řidiči hodnotil průzkum agentury GEN, který zpracovala na základě zadání partnerů Platformy VIZE 0, Asociace autoškol ČR, společnosti Nextbase Dash Cams a Ministerstva dopravy za podpory oddělení BESIP. Průzkum potvrdil, že program L17 přispívá ke zlepšení pocitu bezpečí mladých řidičů, kteří oceňují přítomnost mentorů a možnost začít řídit dříve. Zapojilo se do něj 187 respondentů z kategorie učitelů autoškol a komisařů, 125 mladých řidičů v rámci programu L17 a 37 mentorů. V 78 procentech případů je průvodcem – mentorem – na prvních kilometrech v rámci programu L17 otec mladého řidiče či řidičky. Matky představují 62 procent, další rodinní příslušníci (např. prarodiče) představují 30 procent. Mladý řidič může mít i více mentorů.

Mezi mladými řidiči bylo 82 procent motivováno možností řídit automobil před dosažením 18 let a 54 procent uvedlo, že přítomnost dohledu mentora zvyšuje jejich jistotu za volantem. 97 procent mentorů pozitivně hodnotí svou úlohu při předávání zkušeností a program by doporučilo. Učitelé autoškol zase oceňují, že mladí řidiči mají díky programu L17 lepší průpravu pro řešení krizových situací a záleží jim na tom, aby byli na závěrečnou zkoušku dobře připraveni. Současně 85 procent učitelů autoškol podporuje vybavení výcvikových vozidel autokamerami. Administrativní zátěž, podpora mentorů a navýšení počtu praktických hodin byly identifikovány jako klíčové oblasti pro zlepšení programu.

Přibližně polovina učitelů autoškol a zkušebních komisařů sleduje rozdíl u 17letých řidičů oproti 18letým. Z nich 65 procent vnímá především pozitivní rozdíly. Mladí řidiči v programu L17 projevují větší respekt k řízení, lépe vnímají rady a přistupují k němu s větší ctižádostí a pílí. „U žáků v programu L17 pozorujeme komplexnější zapojení do přípravy nejen našich žáků v autoškole, ale celé jejich rodiny, a to pomáhá i vysoké úspěšnosti u závěrečných zkoušek,“ uvedl Ing. Aleš Horčička, předseda Asociace autoškol ČR.

Martin Šidlák

Ilustrační foto by Ирина from Pixabay