Dlouhodobý test BMW 540d xDrive z pohledu fleetu – 2. díl: Servisní náklady a zůstatkové hodnoty
I přestože firemní manažerské auto už dávno nemusí být jen sedan německého výrobce, trojice BMW, Audi, Mercedes je stále etalonem tohoto segmentu. A do našeho testu dorazil doslova fleetový ideál – BMW řady 5 s dieselovým šestiválcem pod kapotou. Na úvod si tohle auto rozebereme právě z pohledu firemních zákazníků.
V prvním díle jsme si popsali, jaký typ firemních zákazníků si BMW řady 5 kupuje a konstatovali, že aktuální generace je unikátní v tom, že v jedné karoserii (přesněji řečeno ve dvou, protože auto se prodává jako sedan a kombík) je možné volit benzínový, dieselový, plug-in hybridní nebo elektrický pohon. Zákazníci tedy mají opravdu na výběr. V Česku je nejoblíbenější dieselová motorizace 520d, ale námi testovaný dieselový šestiválec má potenciál ho překonat, protože se neprodává od začátku, ale dorazil s určitým odstupem po premiéře nové generace.
Test BMW 540d xDrive: Servisní náklady
Cena nového BMW řady 5 není malá. Začíná na 1 467 900 Kč, u elektrické verze (která je k dispozici pro kombi) pak od 1 799 200 Kč. A tomu odpovídají i ceny v servisu. „Jde o luxusní kategorii, takže ani v autorizovaných servisech nečekejte lidové ceny,“ říká Daniel Prostějovský, zástupce technického ředitele společnosti leasingové společnosti Drivalia Lease Czech Republic. „Kupuje-li si někdo vozidlo jako nové, doporučil bych aktivaci servisního balíčku, který výrobce nabízí ve více úrovních, díky tomu pak řidiče nepřekvapí nenadálý výdaj třeba za výměnu brzd. Ta může vyjít i na desetitisíce korun. Nejde ale o nic, co by vás v tomto segmentu mělo překvapit.“
Ovšem jako u každé značky je třeba dobře volit servis a zejména u nejnovějších aut nelze doporučit návštěvu neznačkového servisu. „U BMW 5 ani dalších – hlavně vyšších – řad této značky se nesetkáváme s žádným chronickým servisním problémem. Řidiči, kteří chtějí kvůli nákladům dávat své BMW do neznačkových servisů, jen ze začátku naráželi u BMW 3 či 5 na problém s delší dobou dodání dílů z druhovýroby na trh. I tyto servisy pak musely využívat drahé značkové díly, což samozřejmě navyšovalo ceny oprav. U neznačkových servisů je dále problém s tím, že někdy nemají drahé čtečky klíčků BMW – přitom vozy BMW mají spoustu informací právě v klíčku. Tyto servisy pak musejí daný problém obcházet přes diagnostiku a občas při tom vznikne nějaký zádrhel,“ popisuje Michal Urban, expert z technického oddělení společnosti Business Lease, a dodává:
„U některých značkových servisů BMW je vidět, že prioritu mají nejvyšší řady této značky, jako je právě BMW 5. Pokud přijedete například s BMW 1 či 2, musíte někdy čekat déle. Ale už máme vytipované konkrétní značkové servisy, kde toto neplatí a které se na vás nebudou dívat „svrchu“, ani když přijedete s modelem nižší řady.“
V současné době využívá BMW pro distribuci náhradních dílů síť 23 autorizovaných servisních bodů, ze kterých je 13 součástí dealerství s prodejem nových vozů, plus 10 samostatných autorizovaných servisů. „Tímto rozsahem je pro zákazníky zajištěno dostačující pokrytí území celé České republiky s velice rozumnou dobou dojetí do nejbližšího autorizovaného servisu BMW,“ říká mluvčí českého zastoupení David Haidinger. „Již několik let mají autorizované servisy v České republice možnost využívat denního závozu náhradních dílů z centrálního skladu značky ve Slovenském Senci, což umožňuje závoz dílů objednaných v odpoledních hodinách předešlého dne již na druhý den brzy ráno. Závozy díly se realizují přes noc. Dostupnost dílů se po výkyvech způsobených pandemií podařilo stabilizovat a dostupnost dílů je na úrovních blížících se 100% dostupnosti. Pro ojedinělé případy, kdy není speciální díl ihned dostupný má BMW nastaven systém urgencí a transportu potřebných dílů z jakéhokoliv jiného skladu nebo od dealera kdekoliv na světě.“
Zůstatkové hodnoty
Drahá auta obecně ztrácejí při následném prodeji větší procento než levnější auta, a platí to i pro BMW řady 5. „U prémiové značky musíte s propadem ceny počítat jaksi automaticky,“ potvrzuje Daniel Prostějovský. „Když si navíc nové vozidlo nevhodně nakonfigurujete, můžete z něj udělat neprodejný kousek a zbavit se ho bude možné jen hluboce pod cenou. Příkladem velmi ceněného doplňku je sportovní M paket, kterým prudce zvýšíte šanci na dobrý prodej.
Jinak ale porovnávat prodejnost BMW 5 s prodejností lidovějších automobilů na trhu ojetých vozidel je jako sčítat jablka s hruškami. Jde prostě o dva jiné světy. Kdo nechce při prodeji BMW zbytečně tratit, ať si do auta pořídí jen doplňky, které jsou žádány nejvíce, a vynechá ty, které zájemci neocení. Jak takové doplňky vybrat? Zeptejte se prodejce, které doplňky zákazníci nejčastěji volí při objednávkách nových vozů. Stejné pak budou chtít i kupci na sekundárním trhu.“
„Zůstatková cena je u vozů jako BMW řady 5 velmi individuální,“ tvrdí Pavla Hybešová z Business Lease. „Často jde o auta s pořizovací cenou nad 2 miliony korun a hodně u nich záleží na konkrétní výbavě. Proto zůstatkovou cenu u těchto vozů kalkulujeme pečlivě u každého zvlášť a jsme velmi opatrní. Setkali jsme se například s velmi nevhodně zkombinovanou barvou laku s barvou interiéru, takové auto je pak po doběhnutí operativního leasingu v této kategorii velmi těžko prodejné. Obecně je poměrně náročné na prodeji ojetého BMW vyšší řady neprodělat. BMW mají rádi nadšenci do technologií, ty jsou ale například u 4letého auta z jejich pohledu už zastaralé. Méně solventní zájemci o starší BMW zase musejí počítat s tím, že budou za prestižní značku platit i drahým servisem, což je často odradí. To vše limituje zájem o ojetá BMW, i proto může zůstatková hodnota dosti klesat.“
Její kolega Michal Urban k tomu dodává jiný aspekt týkající se ojetých vozů: „Renomé těchto solidních manažerských aut a vlastně celé značky BMW na českém trhu ale trochu poškozuje rozšířený fenomén, kdy se ke starším vozidlům BMW dostávají na sekundárním trhu velmi mladí řidiči, kteří po této značce touží a za ojeté BMW dají veškeré své úspory. Pak už nemají finance na opravy a jejich auta jezdí po silnicích ve špatném stavu, navíc si tito řidiči někdy nedělají starosti s dodržováním dopravních předpisů.“
Martin Šidlák