V Česku loni přibyl rekordní počet LPG vozidel, naopak CNG je na ústupu

Dacia Jogger LPG

Není plyn jako plyn. Zatímco éra vozidel na stlačený zemní plyn CNG je zdá se minulostí, protože od loňského července se na českých silnicích neobjevilo jediné nové osobní vozidlo a tímto pohonem, tak zkapalněný ropný plyn LPG se těší nebývalé popularitě. Loňské registrace v Česku zaznamenaly rekord.

CNG bylo jeden v Česku i v dalších zemích Evropy celkem populární a tovární přestavbě se věnovala celá řada výrobců jako Škoda, Volkswagen nebo Opel, tak aktuálně posledním takovým novým regisrtovaným vozidlem byla v červnu loňského roku Škoda Octavia G-TEC. Přitom podíl tohoto modelu na všech registrovaných CNG vozidlech dosáhl v období 2007-2024 58 %. V loňském roce bylo registrováno 216 nových osobních vozidel na CNG, meziročně o 53 % méně, vyplývá z aktualizovaných informací webu cistadoprava.cz, které vycházejí ze zdrojových dat Ministerstva dopravy a Svazu dovozců automobilů.

Koncern Volkswagen, který měl na českém trhu s CNG vozidly dominantní postavení, již dříve oznámil, že bude postupně utlumovat nabídku modelů na stlačený zemní plyn a v oblasti alternativních paliv se zaměří více na elektromobilitu. Avizované ukončení výroby Škody Octavie G-TEC tak znamená definitivní konec éry CNG vozidel, která byla svého času populární volbou nejen pro ekologicky smýšlející řidiče, ale přinášela i ekonomický benefit v podobě nízkých provozních nákladů.

„Nejvyšší popularitě se tato vozidla těšila v roce 2017, kdy jich nových bylo registrováno 2 890, i tak se jednalo jen o procentní tržní podíl. Od té doby počet registrací každoročně klesal až na loňských 216 vozidel. V Česku je registrováno na 30 tisíc CNG vozidel, nejvíce, 23 tisíc v kategorii osobních vozidel M1, necelých 5 tisíc v kategorii lehkých užitkových vozidel N1, téměř 2 tisíce v kategorii autobusů (M3), zbytek připadá na ostatní vozidla,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

V LPG vede Dacia Jogger

Popularita LPG roste, nejlépe si vede Dacia Jogger. V Česku bylo registrováno 4 589 nových osobních LPG vozidel, meziročně o 31 % více než o rok dřív. Dacia patří dlouhodobě k lídrům LPG trhu, v loni registrovala celkem 3 859 nových LPG vozidel, což představovalo 84% podíl v tomto segmentu. Jakkoli se z pohledu celkových registrací bavíme jen o 2% podílu LPG vozidel, u Dacie se LPG vozidla na celkových prodejích podílela 41 %. „Dacia Jogger se stala v loňském roce nejprodávanějším LPG vozidlem v Česku. Praktické rodinné auto pro až 7 osob, které do určité míry těží z popularity segmentu SUV a kombi si připsalo 1 452 registrací.

Vzhledem k pořizovací ceně, která začíná lehce nad 400 tisíci s LPG motorizací její prvenství nepřekvapí – v loňském roce u tohoto modelu volilo LPG motorizaci 61 % zákazníků. Druhou i třetí příčku obsadila také Dacia – Duster si připsal 1 336 registrací, Sandero pak 1 071,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu a dodává: „Přestože se mnoho automobilek tomuto segmentu trhu nevěnuje, nízké provozní náklady a relativně hustá síť plnících stanic jsou nepochybně důvody obliby LPG vozidel mezi řidiči, kterých po českých silnicích jezdí více než 110 tisíc. V případě nových vozidel pak při rozhodování zákazníků hraje důležitou roli výhoda tovární zástavby a plná záruka výrobce.“

LPG zaznamenalo s celkem 103 registracemi rekordní rok i u lehkých užitkových vozidel s meziročním nárůstem 53,7 % a tržním podílem 0,5 %. Nejvíce registrací (53) si připsal RAM, dále pak Piaggio (36), Dodge (6), UAZ (6) a Great Wall (2).

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu