Test SsangYong Tivoli 2025: Za málo peněz kolik muziky?
Test SsangYong Tivoli 2025. Ačkoli není značka SsangYong v médiích vidět poslední dobou tak často jako dřív, v prodejích se jí stále vede velmi slušně a za rok 2024 jí patří 16. příčka mezi všemi automobilkami. Je tak prodávanější než Suzuki, Mazda nebo Opel. Její nejmenší model Tivoli prošel nedávno faceliftem. Malé SUV nabídne nezaměnitelný vzhled, větší kufr než třeba Škoda Kamiq a zajímavou cenu. Malé pole ropy nebo vlastní čerpací stanice je ovšem při nákupu výhodou.
SsangYong je nejstarší korejskou automobilkou s více než 60letou tradicí výroby vozů s pohonem všech kol. Původně korejská značka prošla v posledních dvou dekádách turbulentní změnou majitelů. Nejprve ji vlastnilo korejské Daewoo, pak čínský SAIC, indická Mahindra a nedávno se opět vrátila do korejských rukou společnosti KG Mobility. Zkratka KG mimochodem znamená „Korea Green“. Na některých trzích se proto její vozy prodávají pod značkou KGM, jinde, jako třeba v Česku, zůstal zavedený název SsangYong, pouze s dovětkem „by KGM“.
Nejmenší v Česku nabízený model této značky se jmenuje Tivoli. Tivoli je dánský zábavní park a také město nedaleko od Říma. SsangYong zvolil tento název proto, že pozpátku se foneticky čte „I lov(e) it“. Češi ho ovšem zdaleka tak nemilují jako větší model Korando, kterého se ročně prodává 10x víc. Přitom ale i tivoli nabízí skvělý poměr cena / hodnota, o kterém si může nechat většina konkurence jen zdát. I když ani tivoli se v posledním roce nevyhnulo zdražení.
Test SsangYong Tivoli: Originální design
Zákazníkům možná vadí design, který se nedávným faceliftem mírně změnil. Netradiční je hlavně čelní maska, ze které zmizelo logo automobilky a je zde pouze asymetricky umístěný nápis Tivoli na jedné straně, který na té opačné vyvažují tři barevné pásky ve tvaru písmene U. Zboku vynikne svalnatý lem zadního blatníku, který působí až offrodově. V podobném duchu je tvarovaná i záď s mnoha prolisy a masivními prvky. Ani zde není logo automobilky, ale pouze nápis Tivoli. Možná proto, aby se auto mohlo na některých trzích prodávat jako SsangYong, na jiných jako KGM. Odvážná jsou velká zadní světla připomínající některé modely Lancia. Každopádně design tivoli je svébytný a nespletete si ho s žádným jiným autem, ať značky SsangYong nebo jiné.
Na auto o délce 4,2 metru je kabina spíš nadprůměrně prostorná, dva dospělí se nebudou cítit utlačovaní ani na zadních sedadlech. K tomu posádka dostane 423 litrů zavazadlového prostoru. Taková Škoda Kamiq má 400 litrů. Kufr je ovšem spíš vysoký než dlouhý, což je vidět na vysoko položené nákladové hraně, ale hlavně na krycí roletce, která je možná nejkratší na světě. Většina výrobců volí v takovém případě spíš pevné plato. Praktickou výhodou je ovšem dvojitá podlaha složená ze dvou dílů, která zvyšuje variabilitu tohoto prostoru.
Interiér jako celek nepůsobí úplně lacině, opticky pomohl nový panel klimatizace, který je ale sám o sobě poněkud atypický, protože je kompletně dotykový, ale s pevně umístěnými tlačítky. Takže vše je sice stále na stejném místě, ale za jízdy s tím nejde pracovat úplně intuitivně, musíte se vždy i pohledem přesvědčit, jestli mačkáte tam, kam skutečně chcete. Naštěstí zůstalo pár základních fyzických tlačítek, třeba pro vypínání systému start/stop.
Centrální obrazovka je přehledná, ale s trochu oldschoolově vypadající grafikou, nejvíc asi vadí rozlišení zadní parkovací kamery. Ta je součástí standardní výbavy, stejně jako zadní parkovací senzory. Naopak ty přední si nemůžete dokoupit, ani kdybyste chtěli. Výrobce reaguje na dnešní digitální dobu tím, že už v základu jsou funkce Android Auto i Apple CarPlay, v paketu Tech je bezdrátová nabíječka. Otravné elektronické jízdní asistenty ovšem musíte vypnout trochu složitě na přístrojovém štítu pomocí tlačítek na volantu.
Pro pohon slouží momentálně jediný motor, a to benzínový čtyřválec o objemu 1,5 litru a maximálním výkonu 120 kW. Silnou stránkou nabídky je, že ho jde kombinovat jak s manuální, tak automatickou 6stupňovou převodovkou a pohonem jedné nebo obou náprav. Všechny kombinace jsou možné. My jsme otestovali spojení manuálu a pohonu všech kol.
120 kW je na první pohled ohromující výkon, když si uvědomíte, že nabídka u Škody Kamiq začíná na 70 a končí na 110 kW, Ford Puma končí na 114 kW a taková Kia Stonic začíná dokonce na 58 kW a končí na 74. Auto má díky tomu slušnou dynamiku, a to v širším rozsahu otáček než dnešní v této třídě obvyklé tříválce. Ovšem ve vyšších otáčkách, zejména dálničních rychlostech už dokáže být celkem hlučný. Nevím, jak s tímto agregátem spolupracuje automatická převodovka, ale se spojením dřívějšího benzínového motoru 1.6 s automatem jsem před faceliftem moc spokojený nebyl. Stávající manuál je proto možná dobrou volbou. I když není nejpřesnější, znamená úsporu 35 900 Kč.
Díky němu můžete držet motor v rozumných otáčkách, ale v případě, když chcete využít sílu motoru při předjíždění, ho můžete vytočit víc a být rychlejší i v momentech, kdy konkurenci dochází dech. Proč soupeři volí méně výkonné motory, ale zjistíte při pohledu na ukazatel stavu paliva. Spotřeba je oficiálně s testovanou kombinací 7,5 litru, během týdenního testu jsem se nedokázal dostat pod 9 litrů. Ale jen o výkonu to není, jak ukazuje vzpomínaná Škoda Kamiq, která s motorem 1.5 TSI 110 kW dokáže jezdit o dva litry úsporněji.
Žízeň motoru tivoli dokáže mírnit klidný řidič, pro kterého pak budou uspokojivé i jízdní vlastnosti. Auto dokáže být celkem komfortní, nerovnosti se snaží tlumit statečně, jen občas se ozve od tlumičů hluk na větších dírách. Výhodou pohonu všech kol je, že je spojen se zadní víceprvkovou nápravou, která proti standardní torzní tyči přidává na komfortu. V zatáčkách se auto zbytečně nenaklání, co mu ale nesvědčí, to jsou prudké změny směru, na sportovní jízdu není zkrátka tivoli určené.
Drahých aut nabitých technologiemi, které zákazník využije buď minimálně nebo vůbec, je na trhu dost. Jednoduchých aut pro méně náročné uživatele, co nehledají vůz plný emocí, ale hlavně dopravní prostředek, ale zase tolik není. Tohle přesně je příležitost pro SsangYong Tivoli. Jeho ceník je jednoduchý, nabídne jen jeden stupeň výbavy Style, který vyjde na solidních 479 900 Kč. Dostanete v něm paket asistenčních systémů, zadní parkovací senzory i kameru, vyhřívaný volant, dešťový senzor, centrální zamykání, elektricky ovládaná zrcátka nebo manuální klimatizaci. Automatickou dostanete za 8900 Kč, čtyřkolka je za 40 tisíc. Pár dalších věcí jako bezdrátové nabíjení telefonu, LED světlomety nebo automatické přepínání dálkových světel jsou pak k dispozici ve dvou doplňkových paketech.
SsangYong Tivoli je jednoduché auto, které si nehraje na víc, než je, což je na něm sympatické. Je prostorné, dostatečně komfortní a s originálním vzhledem. Nezapomínejme ani na záruku 5 let nebo 100 000 km, což je stejně jako třeba u Hyundai. Hlavní výhodou je dle očekávání jeho cena a možnost volby automatu a pohonu všech kol. Škoda Kamiq sice začíná na podobné ceně, ale s výrazně slabším motorem, pohon všech kol u ní nedostanete, stejně jako u většiny konkurence. Jedinou výraznou slabinou je tak spotřeba, která by se ale dala řešit přestavbou vozu na pohon LPG. Třeba v Polsku ji nabízí přímo importér.
Martin Šidlák
Technické údaje: SsangYong Tivoli 1.5 GDI – Turbo AWD
Cena: 429 587 Kč (bez DPH)
Benzínový motor
Maximální výkon: 120 kW / 5000–5500 ot.
Max. točivý moment: 280 Nm / 1 500 – 4 000 ot.
Maximální rychlost: 181 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: výrobce neuvádí
Kombinovaná spotřeba: 7,479 l /100 km
Emise CO2: 171 g/km
Délka/šířka/výška: 4225 / 1810 / 1613 mm
Rozvor: 2600 mm
Zavazadlový prostor: 423 l