Citroën uvádí v Česku nový model C3 a pro letošek uhájil spalovací Berlingo
Rok 2025 by mohl být pro Citroën na českém trhu nejlepší za posledních několik let. Chystá totiž hned několik novinek, z nichž tu první – Citroën C3 – už uvedl na trh. Jeho elektrická verze by se měla stát jedním z nejlevnějších elektromobilů na trhu s cenovkou od 589 000 Kč. Importér si navíc pro letošek uhájil prodej spalovacího Berlinga v civilní verzi M1, který loni obstaralo třetinu jeho registrací.
Celkový trh nových osobních vozů a lehkých užitkových vozidel v ČR činil loni 253 000 kusů, což znamená nárůst o 3,8 %. Značka Citroën registrovala 4 255 automobilů, což představuje navýšení o 11,9%. Nejlépe se dařilo vozům Berlingo (33% prodejů), C3 (23% prodejů) a C4 (22% prodejů). V užitkových vozech byl neprodávanějším modelem Citroën Jumper.
V roce 2025 chce značka v Česku prodat rovnou 5000 aut. Pomoct by k tomu měli nové modely Citroën C3, Citroën C3 Aircross a faceliftovaný Citroën C4 a C4 X. V závěru roku se ještě představí model C5 Aircross. Z pěti tisícovek letos plánovaných prodaných vozů by mělo být 1200 modelů Berlingo, které se nabízejí v osobní verzi M1 i ve verzi N1. Civilní verze malé dodávky se spalovacím motorem může český importér ještě letos prodávat jako jedna z mála značek modelu Stellantis nejen na českém, ale i na okolních trzích. Nový Citroën C3 přispěje k prodejními cíli 90 vozy měsíčně a nový C3 Aircross, který bude i v 7místné variantě, doplní prodeje o 600 kusů. Objem prodeje lehkých užitkových vozů se předpokládá na úrovni alespoň 1000 vozů.
Citroën C3: 370 tisíc za spalovák, 590 tisíc za elektromobil
První letošní novinkou je nová generace modelu Citroën C3. Toho se od roku 2002 prodalo celosvětově celkem 5,6 milionu kusů a tvoří 30% prodejů značky. Slibuje být autem pro městskou mobilitu s atraktivním designem, vysokým komfortem a možností volby mezi spalovacím motorem a elektrickým pohonem za jednu z nejnižších cen na trhu.
Kromě nového designu, pro který je typický světelý podpis v podobě tří čar seskupených do písmene U se novinky chlubí tím, že i když je jen o 19 mm delší a o 6 mm širší než předchůdce (délka 4015 mm, šířka 1518 mm, výška 1567 mm), nabízí mnohem prostornější kabinu. Šířka v úrovni loktů na zadních sedadlech je o 19 mm a na předních sedadlech o 21 mm větší, než je průměr na trhu, prostor pro kolena cestujících na zadních sedadlech je nejméně o 20 mm větší než průměr.
Větší kabina je vybavena užitečnými a chytrými odkládacími prostory ve výplních dveří, na středové konzole a pod středovou loketní opěrkou, ve středové konzole je k dispozici podložka pro bezdrátové nabíjení. Díky modularitě zadní lavice dělené v poměru 60/40 a šířce mezi podběhy zadních kol 1015 mm lze ve voze přepravovat větší předměty. Samotný zavazadlový prostor má objem 310 litrů. Ten je stejný u benzínové i elektrické verze. Po sklopení opěradel zadních sedadel ale vzniká výrazný schod.
Citroën C3 startuje s dvojicí motorů. Benzínový turbomotor o výkonu 74 kW a manuální 6stupňovou převodovkou má papírovou spotřebu 5,6 l/100 km. Druhou možností je elektromotor o výkonu 83 kW (113 k) s plně automatickou převodovkou. Dokáže zrychlit z 0 na 100 km/h za přibližně 11 sekund a dosahuje maximální rychlosti 135 km/h. Platforma využívá akumulátor LFP (lithium-železo-fosfát) s kapacitou 44 kWh, který zajišťuje dojezd téměř 320 km (v cyklu WLTP). Rychlonabíjení stejnosměrným proudem (DC) o výkonu 100 kW umožňuje dobít baterii z 20 % na 80 % kapacity za 26 minut. Při standardním střídavém proudu to trvá při použití výkonu 7 kW přibližně 4 hodiny 10 minut, respektive 2 hodiny 50 minut, pokud je k dispozici 11 kW.
Aby dostál pověsti komfortních vozidel, Citroën poprvé v segmentu městských vozů standardně vybavuje všechny verze nového modelu C3 i ë-C3 inovativním systémem odpružení s dvojitými progresivními hydraulickými dorazy.
Základní cenovka spalovací verze je při uvedení na trh v akci 370 000 Kč, ovšem kromě slevy 20 000 Kč je započítán i bonus 20 000 Kč za starý vůz na protiúčet. V této základní ceně už je třeba manuální klimatizace, zadní parkovací asistent nebo elektricky ovládaná okna a zrcátka, ale třeba také pouze držák na mobilní telefon místo centrální dotykové obrazovky. Ve spojení s originální aplikací Citroën ale pak dokáže mobil zobrazovat všechny běžné základní funkce jako hlavní obrazovka.
Elektrická verze pak startuje v akci od 589 000 Kč bez výkupního bonusu. To je podobná cena, s kterou chce na trh přijít koncernový sourozenec Fiat Grande Panda. Motorová nabídka se bude během roku ještě rozšiřovat o druou verzi elektrického pohonu a hybrid s plánovanou cenou okolo půl milionu korun.
Martin Šidlák