Dlouhodobý test BMW 540d xDrive z pohledu fleetu – 1. díl
I přestože firemní manažerské auto už dávno nemusí být jen sedan německého výrobce, trojice BMW, Audi, Mercedes je stále etalonem tohoto segmentu. A do našeho testu dorazil doslova fleetový ideál – BMW řady 5 s dieselovým šestiválcem pod kapotou. Na úvod si tohle auto rozebereme právě z pohledu firemních zákazníků. Brzy bude pokračování o servisních nákladech a zůstatkových hodnotách.
BMW 5 se prodává už půl století v osmi generacích a prodalo se ho už přes 10 milionů kusů. Zákazníci si ho kupují opakovaně a řada lidí po něm touží jako po ojetině. „BMW 5 si za svoji existenci vybudovalo pozici etalonu, který ruku v ruce s Mercedesem E diktuje evropský standard v této třídě. Na českém trhu se však těší větší oblibě SUV derivát této kategorie, model X5. Pravidelně se jej u nás prodá více kusů než klasické pětky,“ říká Daniel Prostějovský, zástupce technického ředitele společnosti leasingové společnosti Drivalia Lease Czech Republic. „Ve firemních flotilách je však situace odlišná. Například naše společnost eviduje ve svém zákaznickém fleetu přibližně dvakrát více vozidel BMW série 5 než modelu X5.“
Pavla Hybešová, Account Team Manager společnosti Business Lease doplňuje: „U BMW 5 typicky platí, že každá firma má ve flotile jen jedno takové auto, tedy je obvykle určeno pro jednatele, šéfa firmy. Vedle toho jsou u jednatelů a top managementu oblíbená také BMW řady X5. Oproti tomu BMW řady 7 nemáme v námi spravované flotile ani jedno.“
Aktuální generace BMW 5 je unikátní v tom, že v jedné karoserii (přesněji řečeno ve dvou, protože auto se prodává jako sedan a kombík) je možné volit benzínový, dieselový, plug-in hybridní nebo elektrický pohon. Zákazníci tedy mají opravdu na výběr. V Česku je nejoblíbenější dieselová motorizace 520d, ale námi testovaný dieselový šestiválec má potenciál ho překonat, protože se neprodává od začátku, ale dorazil s určitým odstupem po premiéře nové generace.
BMW: Nejlepší v elektrifikaci
Oblíbenost základního dieselu potvrzuje Daniel Prostějovský z Drivalie: „Nejběžnější motorizací v našem zákaznickém portfoliu je model 520d vybavený automatickou převodovkou a velmi často i pohonem všech kol. V současné době zaznamenáváme nárůst benzinových i hybridních pohonů na úkor dieselových verzí. V souvislosti s BMW pozorujeme zajímavý vývoj ve skupině elektrických modelů. Zdá se, že právě mnichovská značka zvládá přechod k elektromobilitě s největší lehkostí mezi klasickými automobilkami. V zákaznické flotile Drivalia v České republice vykazujeme u vozidel BMW už 12% podíl čistě elektrických variant, přičemž nejčastěji se elektrifikuje série 4. Takhle rychle se v našem zákaznickém fleetu neposouvá od klasické mobility k elektrické žádná jiná prémiová značka. A i méně prémioví výrobci mají k takovému podílu elektromobilů daleko.“
A Pavla Hybešová z BusinessLease doplňuje: „V Česku se dá u BMW řady 5 i nadále očekávat největší zájem o klasický naftový třílitrový šestiválec. Což není zrovna pohon preferovaný současnou legislativou Evropské unie. Ale v rámci českého trhu si elektrické BMW pořídí spíše firmy, které dávají v rámci své car policy důraz na ESG, nebo vyloženě fandové elektromobilů.“
V dalším díle příští týden se podíváme na zůstatkové hodnoty, servis a na co si dát při nákupu tohoto modelu pozor.
Martin Šidlák