Průměrné emise CO2 u nových aut loni v Česku klesly o čtyři gramy na 133 g/km

CO2, emise, graf, Picabay

Průměrné emise CO2 u nových osobních vozidel na českém trhu meziročně klesly o čtyři gramy na 133 g/km. Do této hranice se vešlo 11 značek.

K poklesu emisí C02 mimo jiné přispěl vyšší podíl jak bateriových elektromobilů, tak hybridních vozidel. Navzdory poklesu je celková bilance přibližně o 27 gramů vyšší, než byl před rokem průměr EU. Web cistadoprava.cz zveřejňuje každoroční srovnání 20 nejvíce registrovaných značek osobních vozidel, které v uplynulém roce představovaly 93,3 % celkového tržního podílu, zdrojová data pro toto srovnání pocházejí ze Svazu dovozců automobilů.

Do průměrné hranice 133 g/km se loni dostalo 11 značek. Nepřekvapivým lídrem mezi nejregistrovanějšími značkami v České republice v oblasti průměrných emisí CO2 se stala Tesla, která vyrábí výhradně bateriové elektromobily. Tesla se do žebříčku 20 nejregistrovanějších značek dostala poprvé v historii, když se celkově stala 15. nejregistrovanější značkou v Česku.

Za ní se umístilo Volvo se 115 g/km, jehož prakticky každé třetí vozidlo bylo s externím dobíjením, následovalo Suzuki a Lexus (shodně 123 g/km). Citroën, který meziročně zvýšil průměrné emise CO2 o osm gramů na 127 g/km, klesl z prvního místa na osmou příčku. Z 20 nejvíce prodávaných značek jich 11 emise CO2 meziročně snížilo, nejvíce Volvo o 18 procent. Škoda, která v Česku zaregistrovala nejvíce vozidel, snížila emise o jeden gram na 130 g/km.

„Za 2,9% meziročním poklesem průměrných emisí CO2 stojí více faktorů, určitě k nim přispěl jak vyšší podíl bateriových elektromobilů, tak hybridních vozidel. Na druhou stranu od průměru zemí EU, které v roce 2022 dosáhly 106,4 g/km, je Česko stále hodně daleko. I přes nárůst počtu nových vozidel s nulovými lokálními emisemi, tvořil jejich podíl pouze 4,7 %, zatímco země EU dosáhly dvouciferného podílu už před třemi lety. Zásadní vliv na celkové emise měla neutuchající popularita naftových motorizací, které byly vloni u nás co do podílu registrací spolu s Irskem nejvyšší v zemích Evropské unie. Vliv na emise má bezesporu také obliba segmentu SUV a terénních vozidel, který vloni dosáhl dalšího historického maxima: 48,4% podílu,“ uvádí Lukáš Kadula z Centra dopravního výzkumu.

Všech dvacet nejregistrovanějších značek v loňském roce zaregistrovalo buď lokálně bezemisní (BEV – bateriové elektrické) nebo nízkoemisní vozidlo (PHEV – plug-in hybridní elektrické). Značky s nejvyšším podílem bezemisních či nízkoemisních vozidel: Tesla (100 %), Volvo (34,8 %), BMW (20,7 %), Mercedes-Benz (14,2 %), Lexus (14,1 %), MG (11,9 %). U Škody se tato vozidla podílela na všech registracích 3,7 %.

Zdroj: Centrum dopravního výzkumu

Image by Gerd Altmann from Pixabay