Nejméně bourají zelená auta, která naopak nejčastěji?

zelené auto unsplash

Nejméně v Česku bourají zelená auta. Naopak do nejvíce nehod se dostávají žlutá a hnědá vozidla. Zjistil to výzkum společnosti carVertical.

Přestože ve světě panují obecná přesvědčení, že barva vozidla nemá významný vliv na počet nehod, není tomu tak vždy. Jasně zbarvená auta mají výhodu, protože je lze za snížené viditelnosti dobře rozeznat. Naopak tmavý vůz – například zaparkovaný u silnice – nemusí být za zhoršených podmínek vidět.

Společnost carVertical, která se zabývá zpracováním automobilových dat, proto provedla studii, aby identifikovala nejbezpečnější barvy vozidel v České republice.

Nejbezpečnější barvy: zelená, stříbrná, šedá a bílá

Mezi všemi automobily prověřenými na carVertical v Česku se jako nejbezpečnější ukázala auta zelené barvy, z nichž 47,9 % utrpělo nějakou formu poškození. Zelená auta mohou být bezpečnější, protože jsou díky své výrazné barvě na silnici lépe vidět.

Na pomyslné druhé příčce se umístila stříbrná či šedá auta, z nichž bylo poškozeno 52 %. Tyto neutrální odstíny mají tendenci méně splývat s některými povrchy vozovky, což může pomoci ostatním řidičům je rychleji odhalit v provozu.

První trojici uzavírají bílé automobily, u kterých bylo zaznamenáno poškození v 52,9 % případů. Bílá auta mohou být bezpečnější, protože jsou lépe vidět za většiny světelných podmínek, včetně třeba mlhy. Navíc obvykle odrážejí více světla, takže je ostatní řidiči snáze spatří.

Majitelé někdy své miláčky přelakují nebo polepí, proto je vždy důležité zkontrolovat, zda barva vozidla odpovídá také barvě, která je zapsána v technickém průkazu.

„Přelakování vozu nebo jeho polepení PPF fólií netrvá dlouho. Při koupi takového vozu by však kupující měli věnovat pozornost stavu karoserie, protože pod potahem se mohou ukrývat skryté vady nebo koroze,“ říká Matas Buzelis, automobilový expert a vedoucí komunikace společnosti carVertical.

Proč auta některých barev bourají častěji?

Po dlouhá léta byly nejoblíbenějšími barvami aut na trhu černá, bílá a šedá (stříbrná). Jedná se o celosvětový trend a obliba těchto barev bude pravděpodobně i nadále růst. Ačkoli v ulicích jezdí takto lakovaných vozů miliony, nejsou to zpravidla ty, které se do nehod dostávají nejčastěji.

Z výzkumu vyplývá, že nejvíce v Česku bourají hnědá (58,7 %) a žlutá auta (59,5 %). Hnědá vozidla mohou být méně bezpečná, protože jejich zemité tóny často splývají s přírodním prostředím, jako jsou venkovské silnice, polní cesty nebo podzimní krajina, což ztěžuje jejich rozpoznání dalšími řidiči. Přestože toto tvrzení může být subjektivní, Žluté vozy zase mohou být špatně viditelné za slunečného nebo jasného počasí, protože splývají s okolím a snižují svůj kontrast na silnici.

„Vzhled vozu může být zavádějící, proto nedoporučujeme vybírat model pouze podle něj. Důležité je prověřit historii vozu, absolvovat zkušební jízdu, nechat si auto prověřit v autorizovaném servisu a teprve poté se rozhodnout, zda jej koupit, nebo pokračovat v hledání,“ vysvětluje Buzelis.

Pro účely studie použila společnost carVertical informace obsažené v přehledech historie vozidel zakoupených uživateli v období od srpna 2023 do srpna 2024. Výzkum byl celkem proveden v 15 zemích.

Zdroj: carVertical

Photo by Yaroslav Zotov on Unsplash