V Česku se otevřela první „soukromá“ dálnice. D4 zkrátí cestu o desítky minut, je ale celá pod kamerami

dálnice D4

Slavnostním přestřižením pásky byl v úterý 17. prosince otevřen další úsek dálnice D4. Jde o první takový projekt v Česku postavený za soukromé peníze. Stát za ni bude 25 platit, pak přejde do jeho rukou. Vystavěla ji společnost Via Salis, který se také bude o 48 kilometrů dálnice starat.

V rámci prvního partnerství soukromého a veřejného sektoru známého pod zkratkou PPP (Public Private Partnership) vzniklo na trase mezi Příbramí a Pískem 32 kilometrů zcela nové komunikace a modernizováno bylo dalších 16 kilometrů starších úseků. Stavba trvala 43 měsíců.

Páska se slavnostně stříhala u křižovatky Lety, nedaleko místa, kde se v roce 2021 pokládal základní kámen stavby. V sousedství křižovatky, přibližně uprostřed trasy nové dálnice vyrostlo také moderní Středisko správy a údržby komunikace.

„Dostavba dálnice D4, která je prvním velkým PPP projektem u nás, ukázala, že tento model spolupráce státu a soukromého sektoru jako jeden z nástrojů k zajištění výstavby dopravní infrastruktury funguje. Stavba nejenom zrychlí cestu z Prahy na jih Čech a naopak, ale bude také mnohem bezpečnější. Řidiči nebudou muset projíždět nebezpečnou křižovatkou Lety u Písku a zbaví se také tradičních pátečních a nedělních kolon kolem Milína. V příštích deseti letech potřebujeme investovat do rozvoje dopravní infrastruktury jednotky bilionů korun. K zajištění těchto prostředků proto počítáme rovněž s větším zapojením soukromého kapitálu do dalších projektů na dálnicích i železnicích,“ uvádí premiér Petr Fiala.

Dálnice D4 Via Salis se začala stavět v červnu 2021. Projekt PPP D4 realizovalo sdružení Via Salis složené z francouzských firem VINCI Highways a Meridiam. Zhotovitelem stavebních prací byly společnosti ze skupiny VINCI Construction CS. Dálnice D4 výrazně urychlí spojení mezi středními Čechami (Praha, Příbram) a jižními Čechami (Strakonice, Písek) a dále směrem k hranicím s Německem, čímž pomůže i ekonomickému rozvoji regionů, které propojuje. Vznikla moderní, a především bezpečná komunikace, která zpřehlední provoz v úsecích a výrazně uleví od dopravních komplikací a sníží nehodovost.

Dálnice D4: 25 let údržby a stále pod dohledem kamer

Dálnice D4 bude svým špičkovým technologickým vybavením významně přispívat k bezpečnosti a plynulosti provozu. Jednu z klíčových staveb na D4 proto představuje Středisko správy a údržby koncesionáře nebo zjednodušeně řečeno operační centrum. V centru sídlí téměř 50členný tým společnosti Via Salis Operations, která má na starosti správu a údržbu dálnice pro období příštích 25 let. Stát bude koncesionáři pravidelně hradit tzv. platbu za dostupnost. Během této dobu dálnice nejméně 2x opravena, protože životnost povrchu je zhruba 10 let.

Nový úsek je také celý pod dohledem kamer, které umí měřit nejen okamžitou rychlost, ale jsou nastaveny i na úsekové měření. Celkem je takových míst osm. Bude se ovšem měřit vždy jen na dvou úsecích současně a úseky se budou měnit. Na dálnice jsou také instalovány váhy na měření přetížených kamionů.

Shell: Benzín, nafta, CNG, LPG i elektřina na jednom místě

Součástí dálnice jsou i dvě nově vybudované čerpací stanice společnosti Shell, které jsou jednak největší v České republice, ale jsou unikátní zejména tím, že je zde možné tankovat jak naftu a benzín, tak i CNG, LPG a dobíjet elektromobily. Řidiči mohou využívat ultrarychlé nabíjení až na osmi nabíjecích místech o výkonu 150 kW. Odpočívadla, na kterých jsou stanice umístěny, se samostatnou odpočinkovou zónou, posilovacími stroji, dětským hřištěm, samostatným WC a sprchami, mají také rekordní počet parkovacích míst – 246.

Je zde také instalována řada technologií, které přispívají k jejich udržitelnému provozu. Rekuperace zbytkového tepla z chladicích zařízení ohřívá vodu na čerpací stanici a v provozu Burger King, který je součástí čerpacích stanic. Toto řešení umožňuje efektivní využití tepla z chladicích jednotek a snižuje potřebu chlazení prostoru. Na stanicích jsou instalovány speciální technologie pro hospodaření s vodou, včetně první vakuové toalety s extrémně nízkou spotřebou vody a hospodaření s dešťovou vodou pro použití na toaletách. Fotovoltaické panely s instalovaným výkonem do 50 kWp jsou umístěny na přístřešcích palivových i nabíjecích stojanů tak, aby bylo zajištěno maximální využití denního světla.

????????????????????????????????????

Via Salis v číslech

  • 32 km nově postavené dálnice
  • 16 km modernizovaných úseků
  • 1600 pracovníků v obdobích největší intenzity prací
  • 2 000 000 m³ vytěžené zeminy
  • 750 000 m² vozovky na nových úsecích
  • 40 nových mostních konstrukcí, včetně 20 konstrukcí pro migraci zvěře
  • 48 SOS telefonů
  • 100% video pokrytí
  • 10 meteorologických stanic
  • 28 variabilních dopravních značek
  • 2 odpočívky s čerpacími stanicemi a elektrickými rychlonabíjecími stanicemi

Martin Šidlák