Test Kia Sorento HEV: Korejský Američan po faceliftu
Test Kia Sorento HEV. Sorento bývalo vlajkovou lodí značky Kia, než ho nahradil větší elektrický model EV9. Sorento ale zůstává největším modelem značky se spalovacím motorem a ideálem větší rodiny, která nechce jezdit elektromobilem. Sorentu zůstal pod kapotou diesel, alternativou k němu je plug-in hybridní nebo full hybridní pohon.
Sorento je dobrou ukázkou toho, jak se za posledních 20 let změnila značka Kia i její zákazníci. První Sorento z roku 2002 bylo terénním autem s žebřinovým rámem pro určitou skupinu tehdejších podnikatelů, kteří se chtěli pyšnit velkým autem, ale neměli moc na výběr. Druhá generace z roku 2010 už symbolizovala posun značky Kia ve výrobce, kterému záleží víc na kvalitě a designu než na co nejnižší ceně. Nyní prošla faceliftem už čtvrtá generace, která spojuje to nejlepší, co Kia dokáže v neelektrické produkci nabídnout.
Nová Kia Sorento dostala faceliftem modernizovaný design exteriéru, jenž má podle výrobce zhmotňovat „futuristickou smělost a luxusnější vzhled“. Její mohutný majestátní vzhled se hodí možná víc na americké než evropské silnice, což se bude asi mnoha lidem líbit. „Americké“ jsou i rozměry – 4815 mm na délku, 1900 mm na šířku a 1700 mm na výšku na rozvoru 2815 mm.
Auto dostalo novou čelní masku, která má pár prvků blízkých vlajkové lodi EV9. Dominantní jsou zde hlavně nové světlomety s LED denní svícením ve tvaru velkého písmene T. Světla ale nemohou mít ani za příplatek funkci Matrix. Logo automobilky už není na masce chladiče, ale na kapotě, o něco výš se posunula i čelní kamera. Zboku zaujmou nové dekory blatníků a litá kola o rozměrech od 17 do 20 palců. Vzadu je pak také nová grafika koncových světel.
Test Kia Sorento: Kompletní přestavba interiéru
K nepoznání se změnila palubní deska s dvojicí 12,3″ displejů, které může doplnit ještě 10″ head-up displej. Centrální displej je už v základní výbavě, digitální přístrojový štít až od druhého stupně výbavy, v té základní ho nahrazuje 12palcový LCD displej. Grafika je o něco příjemnější a přehlednější než dřív, centrální displej také standardně umožňuje bezdrátové zrcadlení telefonu. Matnější povrchová úprava částečně eliminuje odlesky a nejsou na ní tolik vidět otisky prstů.
Touhle orientací se také změnilo umístění výdechů klimatizace. Ty centrální už nejsou orientované na výšku, ale jsou součástí vodorovné lišty táhnoucí se napříč palubní deskou. Digitalizace kabiny má rozumnou míru. Sorento má pod centrální obrazovkou digitální panel známý i z dalších modelů, na kterém se jedním tlačítkem přepíná ovládání klimatizace a audia, ale hlavní funkce jako hlasitost autorádia nebo teploty se ovládají kulatými tlačítky. Tenhle systém je skvěle vymyšlený a je škoda, že on něj Kia zřejmě ustupuje, protože nejnovější EV3 jím nedisponuje.
Novinka dostala dlouhý seznam nových nebo vylepšených asistenčních systémů jako je asistent pro jízdu na dálnici s asistentem pro změnu jízdního pruhu a 360° monitorovací systém, takže při parkování vidíte komplet celé auto ve 3D. Dále byl modernizován systém autonomního nouzového brzdění, který nyní zahrnuje i funkce pro odbočování na křižovatkách a projíždění křižovatek a funkce k zamezení střetu s protijedoucími i souběžně jedoucími vozidly při přejíždění z pruhu do pruhu. Nechybí ovšem ani povinný asistent upozorňující na překročení rychlosti, který jde vypnout pouze v menu a nikoli nějakou zkratkou jako třeba tlačítkem na volantu u koncernového sourozence Hyundai Santa Fe. Vrcholem inovací je pak dálkově ovládaný inteligentní parkovací asistent v nejvyšším stupni výbavy TOP, který dokáže sám zaparkovat nebo vyparkovat auto, když řidič stojí venku a ovládá vše pomocí klíčku.
5 nebo 7 míst, 697 nebo 179 litrů
Kabina je vzdušná a prostorná s množstvím odkládacích míst. Interiér může mít 5 nebo 7 sedadel a podle toho se logicky mění i velikost zavazadlového prostoru. Ten základní je u 5místné varianty 697 litrů, u 7místné 179 litrů, což platí pro dieselovou a hybridní variantu. Plug-in hybridní má o pouhé 4 litry méně. Poslední třetí řada sedadel sice nemá airbagy, ale zato vlastní držáky na nápoje, výdechy klimatizace a dokonce i dva USB-C vstupy. Další dva jsou standardně pro první a dva pro druhou linii sedadel.
Pro pohon zůstala v nabídce trojice motorů – dieselový, hybridní a plug-in hybridní. Většinou však mají kvůli snížení emisního průměru nižší výkon než mívaly. Konkrétně u námi testovaného hybridu je to pokles ze 169 na 158 kW. Podobně klesl výkon plug-in hybridu ze 195 na 185 kW. Diesel ztratil pár kilowatt už dříve, takže mu nyní zůstalo předfaceliftových 142 kW. Pohony jsou vždy spojeny s automatem – u dieselu 8stupňovým, u hybridů 6stupňovým. U dieselu a full hybridu můžete dále volit mezi pohonem jedné nebo obou náprav, zatím plug-in je vždy čtyřkolka.
Čtěte také: Test Hyundai Santa Fe HEV: Šokuje vzhledem i absencí dieselu
Baterie hybridu je umístěna pod podlahou zavazadelníku, takže pod ní nejde schovat roleta kufru, ale jinak neomezuje využití zavazadlového prostoru. Energie z baterie pomáhá auto hlavně při rozjezdech nebo asistuje spalovacímu motoru i při vyšších rychlostech, zkrátka odvádí klasickou práci hybridu. Baterie je relativně velká, čemuž odpovídá i poměrně dlouhý čas, kdy se auto v nízkých rychlostech může pohybovat jen na elektřinu. Díky tomu se povedlo stlačit průměrnou spotřebu skoro na úroveň dieselu, konkrétně 6,2-6,8 l/100 km u dvoukolky a 6,6-7,2 u čtyřkolky. Na dálnici tohle číslo logicky roste, ale s lehkou nohou se nebude dlouhodobě velký problém se papírovým hodnotám blížit, což je pro pohon takto velkého auta hodně dobré vysvědčení. Se 69litrovou nádrží tak ujedete opravdu daleko.
Diesel i hybrid jsou na stovce skoro ve stejný okamžik, u čtyřkolky obě za 9,7 sekundy, u předokolky je tam hybrid o desetinu sekundy dřív, za 9,4 proti 9,5 sekundy. Průběh zrychlení je ale odlišný, hybrid startuje dobře z místa, diesel má zase maximální točivý moment větší a v širším spektru otáček. Utáhne také silnější přívěs, konkrétně o váze 2500 kg proti 1110 kg u hybridu.
Sorento není sportovec, ale hlavně rodinný vůz, čemuž odpovídá nejen výborné odhlučnění motoru, ale i komfortní nastavení podvozku. Někdy se může auto zdát až moc houpavé, na rychlé projíždění zatáček není stavěné. Od velkých kol se také na některých větších dírách ozve rána. I když auto má i sportovní režim, jeho používání mi přijde zbytečné, maximálně pro nějaké rychlejší předjíždění. To mnohem lepší je jízdní režim Smart, který se přizpůsobuje jízdnímu stylu řidiče a upravuje charakteristiku naladění.
Na rozdíl od sesterského Hyundai Santa Fe, které ovšem nenabízí dieselový pohon, je u stejné hybridní motorizace Sorento aktuálně o 100 tisíc dražší, protože nenabízí akční slevu. Začíná na ceně 1 199 980 Kč. Za pohon 4×4 se připlácí 50 000 Kč. Diesel je na tom cenově úplně stejně, plug-in hybrid je pak zhruba o 150 000 Kč dražší, je ale k dispozici až od druhého stupně výbavy. Největší domácí konkurent Škoda Kodiaq full hybridní pohon nenabízí, mild-hybridní motorizace o výkonu 110 kW startuje na částce 980 000 Kč, dvoulitr o výkonu 150 kW pak stojí od 1 110 000 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Kia Sorento HEV
Cena: 991 719 Kč (bez DPH)
Hybridní pohon
Maximální výkon: 158 kW
Max. točivý moment: 367 Nm
Maximální rychlost: 183 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,4 s
Kombinovaná spotřeba: 6,2-6,8 l /100 km
Emise CO2: 140-153 g/km
Délka/šířka/výška: 4815 / 1900 / 1700 mm
Rozvor: 2815 mm
Zavazadlový prostor: 697 l