PRVNÍ JÍZDA: Škoda Elroq – Brácha premiantem?

Škoda Elroq. Na trh míří druhý svébytný elektromobil od Škodovky a my nejenže jsme se s ním už mohli svézt, ale věstíme mu velmi nadějnou budoucnost. Má pro ni všechny předpoklady, včetně zajímavé ceny!

Brácha koho? Enyaqu? Nebo Karoqu? Vezměte si písmena EL jakože jde o elektrický model a vyseparujte ta poslední od kompaktního škodováckého SUV Karoq. A teď to spojte… EL+ROQ. Žádné tajemství. Škoda Elroq je prostě elektrický brácha karoqu, jakkoliv spolu kromě tvaru a velikosti nemají vlastně nic společného. Elroq prostě jen míří do nabitého segmentu kompaktních SUV, kde se produkují prodejní čísla. Tedy u spalováků – elektrických modelů zde kupodivu příliš není. A to je šance…

Druhým bratrem je naopak Enyaq. Elroq totiž není nic jiného, než jeho zkrácená verze. Přes 90 % dílů je navíc prakticky shodných. A to umožnilo snížit náklady na vývoj a přijít s autem, které umí nabídnout opravdu hodně, dokonce i dost prostoru, a přitom zaujmout cenou. Tedy vlastně jedna důležitá novinka a odlišnost tady samozřejmě je a nesmím na ni zapomenout. Jde o zcela nový designový jazyk, kterým k nám budou nyní elektrické škodovky promlouvat.

Říkají mu Modern Solid a už jste o něm asi slyšeli. Poznáte ho i podle lesklé černé masky Tech-Deck Face a světe div se, zanedlouho tuhle tvář představí i facelift Enyaqu. Líbí? Otázka vkusu… Je zajímavé, jak se názor mění podle vybrané barvy. Některým verzím vyloženě sluší, v jiných tolik nevynikne. Příliš změn ale nevnáší na záď vozu, tady jde pořád o zažitou Škoda klasiku a pravděpodobně to tak i zůstane. Nezlobíme se.

Pokud se přesuneme do útrob auta, žádné překvapení se nekoná. Tohle je prostě Enyaq tak, jak ho známe. A to není kritika, spíše naopak. Škodovka interiéry umí a se závistí na tyhle interiéry hledí i ostatní koncernové značky. Takové modely ID by o tom mohly hovořit. Evolucí prošel infotainment s řadou nových užitečných funkcí. Rozměrný displej reaguje velmi rychle, grafika je přehledná a jednotlivé menu vcelku intuitivní.

A hlavně – i místa je tu na rozdávání. Elroq sice míří do nižšího segmentu, ale zkrácen byl jen na délku. Dokonce i rozvor mají oba modely zcela shodný. Šířka interiéru zůstala beze změn a též na zadních sedadlech je i v podélném směru místa až dost. Zavazadlový prostor umí i tak nabídnout stále slušných 470 litrů a nově nabízí síťku pod horním platem vyčleněnou na nabíjecí kabel.

Škoda Elroq: Výhodná nabídka

Elroq přebírá od enyaqu i nejmodernější prověřené technologie a bere si to nejlepší z platformy MEB. Na výběr je ze dvou kapacit baterie 55 nebo 82 kWh a ze dvou základních výkonových linií 125 či 210 kW. Později dorazí i další deriváty a také pohon 4×4 u verze Elroq 85x. 400V architektura nabízí rychlé DC nabíjení až 175 kW a špičkové dojezdy sahající si u normované hodnoty v případě větší baterie na dojezd až 581 km.

Během testovacích jízd jsme na stále ještě solidně vyhřátých silnicích Mallorky otestovali jak silnější provedení Elroq 85 s větší baterií, tak i základ s výkonem 125 kW s menším akumulátorem. Dynamika silnější verze je samozřejmě zcela dostačující a při klidné jízdě zahrnující ale i dálniční sekci jsme byli schopni jet vcelku v poklidu se spotřebou 16 kWh/100 km. Vjezd do hor a svižnější svezení znamenalo nárůst spotřeby k 20 kWh/100 km, přesto jsme vůz po dvou hodinách vraceli po nájezdu 130 km se zbývajícími 55 % s tím, že jsme začínali na 88 %. To znamená i to, že dosahovat běžných dojezdů kolem 400 km by opravdu neměl být žádný problém.

Podobných hodnot spotřeby jsme paradoxně dosahovali i s méně výkonnou verzí Elroq 50 disponující menší baterií. Úbytek výkonu je u auta cítit, dynamika už není taková a zároveň mě zarazil velmi pozvolný nástup brzd. Přesto jde o vůz, který bude v běžném provozu zcela srovnatelný s vlastnostmi například zmíněného karoqu a pro firmy, jako například referentský vůz, nebo pro veřejný sektor, zcela dostačující. Vůz jsme přebírali plně nabitý a ukazatel displej ukazatele dojezdu hlásil 320 km.

Jízdní vlastnosti jsou prakticky totožné s těmi u enyaqu, zkrácení o šestnáct centimetrů a kompaktnější rozměry se v kombinaci se zadním pohonem projevují mimořádně malým poloměrem otáčení, což se bude hodit zejména v městském provozu, do kterého Elroq též míří, a ve kterém bude navíc dosahovat rekordních hodnot dojezdu i spotřeby. K nastavení podvozku nemám výhrad. Auto je spíše tužší, jakkoliv stále nabízí dostatek komfortu. Ve sportovněji projížděných zakroucených úsecích začnete cítit váhu vozu danou především přítomnou baterií, ale v tomto ohledu jsou si všechny elektromobily rovny.

Zajímavé to navíc začne být při pohledu do ceníku. Zde Elroq s menší baterií, ale s výkonem 125 kW začíná na částce 799 000 Kč. Co na to bratr Karoq s nejlevnějším benzinovým motorem o výkonu 110 kW? Hlásí cenovku 715 900 Kč, ostatně jako dvoulitrové TDI s výkonem ale jen 85 kW. To verze se 110 kW už stojí 815 900 Kč. Nedávno vyčerpané dotace ukázaly jedno, jakmile se elektrické modely cenově přiblíží těm spalovacím, začíná o ně být zájem. Uvidíme… Silnější varianta Elroq 85 s baterií 82 kWh pak startuje na 1 032 000 Kč. Ve srovnání se shodně naspecifikovaným enyaqem je v tu chvíli jeho zkrácený sourozenec o 97 000 Kč levnější.

Michal Žďárský