Omoda a Jaecoo. Čínské značky míří do Čech a myslí to vážně. Třeba hybrid ujede 1300 km
Značky Omoda a Jaecoo asi mnohému nic neřeknou. Jde o dvě z mnoha čínských značek aut, které se chystají prosadit v Evropě. Ale na rozdíl od většiny z nich to tyhle dvě myslí nejspíš opravdu vážně, protože na první představení dvou modelů v Česku dorazili nejen novináři, ale i šéfové leasingových společností a také zástupci několika budoucích dealerů.
Musím přiznat, že k první prezentaci značek Omoda a Jaecoo v Česku jsem přistupoval poněkud skepticky a bral je jako jedny z mnoha značek, které to v Evropě prostě zkusí, ale bez znalosti místního trhu a hlavně dostatečné dealerské sítě to bude jen exotické obohacení českých silnic. Ale prezentace ve mně rozsvítila kontrolku, že tyhle značky je třeba brát vážně.
Akci v centru Prahy vedl rovnou Charlie Zhang, viceprezident společnosti Chery a prezident její evropské pobočky. Omoda a Jaecoo patří právě do koncernu Chery, založeného v roce 1997 a věnujícího se kromě automobilismu také energetice, finančnictví nebo nemovitostem. V oblasti automotive není Chery rozhodně malá společnost. Za prvních 10 měsíců letošního roku vyrobila 2,02 milionu vozů, z nichž 941 tisíc šlo na export. A směřuje k ročním prodejům kolem 3,6 milionu aut, což by ji řadilo do první desítky světových výrobců. Na čínském trhu je třeba jedničkou mezi vozy SUV.
Omoda, Jaecoo: Supertovárny s 96% automatizací
Pryč jsou doby, kdy čínské automobilky jen kopírovaly evropské modely, někdy až otrocky. Chery má třeba po světě 10 vývojových center s 20 tisíci zaměstnanci a vlastní 30 tisíc patentů. Provozuje 4 tzv. supertovárny, kde automatizace dosahuje 96%. Evropská cla snadno obejde tím, že v Barceloně uvede příští rok do provozu vlastní výrobní závod s kapacitou 200 tisíc aut ročně. Pro začátek.
Prvními dvěma představenými modely jsou Jaecoo 7 a Omoda 5. Značku Jaecoo výrobce charakterizuje jako vozy pro střední a vyšší třídu, pro lidi, kterým připadá Volkswagen nudný. Omoda je naopak značkou pro zákazníky skrývající se pod zkratkou LOHAS, což znamená Lifestyles of Health And Sustainability. Termín se používá pro zdravý a udržitelný životní styl vyznávající hodnoty jako výrobky šetrné k životnímu prostředí, bio produkty, fair-trade nebo udržitelnou módu.
Obě značky chystají rychlé rozšíření své modelové palety o větší i menší SUV a crossovery, které budou pohánět benzínové motory, full hybridy, plug-in hybridy nebo elektromotory. Podrobnější technické údaje zatím prezentace neobsahovala, ale Charlie Zhang třeba uvedl, že stávající plug-in hybrid ujede na jedno nabití a natankování až 1300 kilometrů a chystá se ještě lepší verze s údajným dojezdem až 2000 kilometrů.
Nic z toho by ovšem na trhu nefungovalo bez dostatečné dealerské sítě a fleetových prodejů. Značky plánují mít v Česku okolo 13 dealerů, z nichž někteří už byli přítomni i na prezentaci, stejně jako šéfové velkých českých leasingových společností, kteří mi off record řekli, že cítí nastupující trend čínských značek a nemůžou si dovolit u toho nebýt, proto tahle prezentace rozhodně není jejich prvním ani posledním kontaktem. A že je třeba zrovna tyhle dvě značky brát vážně, dokazují i prodeje v několika evropských zemích, kde už jsou přítomné, konkrétně ve Španělsku, Polsku, Itálii a Maďarsku. Tam prodeje už počítají měsíčně ve stovkách až tisících. Rozhodne samozřejmě také cena jednotlivých modelů, tak je ale zatím neznámá.
Martin Šidlák