ROZHOVOR – Jan Polívka, CCS: „Budoucnost je v komplexnosti služeb“

Jak se posunula CCS Česká společnost pro platební karty s.r.o. od výhradně palivových karet k online správě firemních flotil a elektromobilitě nám přiblížil generální ředitel Jan Polívka.

Představte krátce vaši společnost, co vše umíte zákazníkovi nabídnout?

CCS poskytuje služby spojené s řízením a řešením mobility firem. To zahrnuje hlavně palivové karty, se kterými pořídí řidič jak pohonné hmoty, tak vše další spojené s provozem vozu – myčku, olej, provozní kapaliny nebo parkování. Nabízíme také řešení pro elektromobilitu, kdy stejná palivová karta umožňuje i dobíjení elektromobilů. Klíčové je propojení s monitoringem vozidel, který šetří administrativu automatickým zpracováním elektronické knihy jízd, vyúčtováním služebních cest i soukromých kilometrů do mzdy. Navíc umí vyhodnocovat styly jízd řidičů, což může vést k další úspoře provozních nákladů. Samozřejmostí je i import dat o dobíjení elektromobilů do knihy jízd a rozpočtení firemního a soukromého dobíjení.

Kam se posunula nabídka služeb CCS za posledních pár let?

Z palivové karty, která dosud pokrývala tankování benzínu, nafty, ale i LPG a CNG, se stala i karta dobíjecí. S našimi partnery nabízíme v ČR největší síť pro elektrodobíjení a v pražských barevných zónách také parkování s kartami CCS. Budoucnost vidím v komplexnosti. Chceme pokrýt celé spektrum správy fleetu. Aktuálně připravujeme novou službu v oblasti tyre managementu, tedy správy a servisu pneumatik a vozů. 

Jak důležitý je pro vás monitoring vozidel Carnet? Co všechno umí při správě vozového parku nabídnout?

Carnet je pro nás důležitý produkt. Stejně jako pro stále více firem. Vnímáme vzrůstající trend a velkou poptávku po monitoringu vozidel, což dokazuje více než 80 000 aktivních monitorovacích jednotek, které aktuálně provozujeme. Vidíme za tím především rozvoj digitalizace a větší tlak na sledování spotřeby i využití služebních vozů.

Carnet je opravdu robustní, nabízí množství užitečných funkcí od různých reportů, hlídání termínů až po vyhodnocení jízdních stylů, správu sdílení referentských vozů či firemních parkovacích míst. Systém je plně integrovaný do správy fleetu. Samozřejmě nejefektivnější je, když má klient s monitoringem propojenou i tankovací kartu CCS, kdy se data o tankování automaticky importují do systému. Manažer ani řidiči se nemusí o nic starat a mají zpracované knihy jízd, přehledy spotřeby i tankování.

Jaké výhody přinášíte zákazníkům v oblasti zlepšení efektivity a snížení administrativy?

Růst efektivity a snížení administrativní zátěže je stěžejní výhoda při využívání produktů CCS. Závisí to samozřejmě i na velikosti fleetu. Jednou z hlavních výhod pro naše klienty je jedna elektronická faktura za všechny výdaje spojené s provozem firemních vozů – za tankování, dobíjení, parkování, mýto, myčky, servisy. Pokud firma o desítkách či stovkách vozidel řeší každou službu odděleně, a nedejbože papírově, tak to představuje zásadní administrativní zátěž.

Dále celé vyúčtování knihy jízd je elektronicky. Pomáháme tak zmíněné digitalizaci procesů ve firmě, kdy se v Carnetu na začátku nastaví schvalovací workflow dle organizační struktury a pak si řidiči v systému už jen odkliknou své jízdy. Fleet manažer je schválí a vše jde elektronicky ke zpracování do účtárny. Tato digitální automatizace jízd představuje druhotné úspory, které rovněž významně ovlivňují chod řady oddělení ve společnosti.

Zmínil jste, že s vaší kartou už lze použít i k nabíjení, jak zásadní novinka to z vašeho pohledu je?

Dobíjení s kartou CCS nabízíme cca 3 roky, takže se nejedná o žádné novum. Zádrhel tkví v pomalejším rozvoji elektromobility v Česku, narozdíl např. od Nizozemí či Německa, kde máme porovnání od našich kolegů. Ten je dán zejména infrastrukturou, šíří nabídky a cenovou dostupností elektromobilů.

Máte představu, kolik firem už na elektrické vozy vsadilo?

Počty transakcí i objemy kWh na kartách CCS neustále rostou. Meziročně evidujeme zhruba čtyřnásobné navýšení. Nicméně – i když se báze rozvíjí, je stále malá. V rámci našeho portfolia činí podíl firem majících elektromobily méně než 5 %. Ve fleetech stále převažují klasická auta s konvenčními motory. Ale vidíme, že část firem buď plně nebo částečně na elektromobily přechází – ať už na zkoušku s jedním referentským vozidlem či z rozhodnutí mateřské centrály, případně i v rámci tlaku na udržitelnost. Proto je pro firmy zásadní mít jednu kartu, která spravuje celý fleet.

Plánujete posilovat akceptaci vaší karty z pohledu nabíjení?

Ano, velikost sítě zásadně ovlivňuje kvalitu produktu. Ve spolupráci s partnery pracujeme na tom, abychom mohli zákazníkům nabídnout co nejširší síť. Aktuálně lze s CCS kartou dobíjet na více než 3 000 bodech v ČR a dalších zhruba 80 000 v 9 evropských zemích.

Jak vy osobně vnímáte elektromobilitu? Měl jste možnost s čistě elektrickým vozem již jezdit?

Ve firmě využíváme sdílený elektromobil Hyundai Kona. A i naše sesterské společnosti po Evropě mají firemní elektroauta. Jezdíme jimi nejen v rámci daného státu, ale i v zahraničí. Třeba kolegové z Německa se na jednání do Prahy dopravují elektromobily. Vyžaduje to samozřejmě více plánování, ale člověk se přizpůsobí. Komfort ježdění je velice podobný jako ve standardním autě.

Jakým výzvám čelíte v současné době na trhu a jaké příležitosti vidíte pro další růst?

Když odhlédnu od celého tématu mobility, jejího vývoje či technologií, tak vidíme velké výzvy v lidském faktoru. Vybudovat zdravý fungující tým, získat schopné profesionály, díky nimž tým správně funguje a soustředí se na důležité projekty – to je pro každou firmu alfa a omega. Protože bez něj vám nové technologie a vývoj moc nepomohou. A samozřejmě chceme i nadále pokračovat ve zlepšování produktů, chytřeji zapojovat technologie a IT tak, aby klientům služby a produkty lépe sloužily.

Michal Žďárský