První jízda BMW X3: Jízdně za jedna, interiér s výhradou
První jízda BMW X3. Kromě řady 1 je druhou důležitou novinkou letošního podzimu pro BMW i čtvrtá generace BMW X3. Nejen pro český trh jde o novinkou rozhodně významnější. Vůz dostal pro někoho kontroverzní design, ale každopádně větší vnitřní prostor a širokou paletu motorizací včetně dieselu, benzínového šestiválce nebo plug-in hybridu.
První generace BMW X3 byla představena před 20 lety a poprvé tehdy dostala inteligentní systém pohonu všech kol BMW xDrive. Později se k ní připojil sourozenecký model – BMW X4, ale X3 to na popularitě neubralo. Ještě v roce 2023 se stala nejprodávanějším modelem v celém produktovém portfoliu značky BMW. Celkem bylo zákazníkům po celém světě dodáno už více než 3,5 milionu kusů.
Velikostně se novinka až tak moc nezměnila. Je o 34 milimetrů delší než jeho předchůdce a měří 4755 milimetrů. Je také o 29 milimetrů širší (1920 mm), ale o 25 milimetrů menší (1660 mm). Rozvor náprav narostl jen o 1 mm na 2865 milimetrů. Nové BMW X3 nabízí zavazadlový prostor o objemu 570 litrů (u pliug-in hybridu 460 litrů), což oproti předchozí generaci představuje nárůst o 20 litrů u klasických spalovacích variant a o 10 litrů u plug-in hybridu. Sklopením zadních opěradel, standardně dělených v poměru 40: 20:40, lze prostor zvětšit na 1700 litrů (1600 l u plug-inu), což je v obou případech o 100 litrů více. Pod podlahou zavazadlového prostoru se nacházejí přihrádky pro uložení flexibilního krytu zavazadlového prostoru a dělicí sítě.
První jízda BMW X3: Design jako iX
Designově je to samozřejmě stále BMW s maskou, které dominuje dvojice oddělených ledvinek, ale čtvrtá generace všechno o kus posunula a ne každému se to možná bude líbit. Ledvinky samotné mohou být osvětelné, což už známe z některých vozů BMW, ovšem nová je samotná struktura vnitřku masky chladiče, kterou tvoří vertikálně a diagonálně uspořádané lamely. Zádi zase dominují velké do boků roztažené světlomety. Karoserie samotná má ovšem všechny linie pečlivě uhlazené, chybí nějaké výrazné hrany, auto má hodně blízko k modelu iX.
A ve stylu BMW iX je proměněný i interiér. Přiznávám, že ten je na můj vkus až příliš digitální. Palubní desce vévodí BMW Prohnutý displej, tvořený 12,3palcovým přístrojovým panelem a 14,9palcovým displejem infotainmentu. Pod ním je lišta s dotykovými plochami pro proudění vzduchu a zapínání výstražných světel. Při jejich použití se červeně rozbliká celá lišta vedoucí napříč celou palubní deskou. Ovšem tato hight-tech vychytávka je uprostřed zasazena do velmi levně vypadajícího plastového krytu, který se do jinak prémiově vypadajícího interiéru moc nehodí.
BMW X3 si na rozdíl od menších modelů zachovalo tradiční kulatý ovladač iDrive mezi předními sedadly. Před ním je prostor na bezdrátové nabíjení dvou telefonů. Se systémem je potřeba si před bezproblémovým užíváním trošku pohrát, abyste si nastavili vlastní předvolby, uspořádat si domovskou obrazovku atd., což sice zabere nějaký čas, ale ovládání pak máte nastavené jak potřebujete. Já bych ale zkrátka ocenil trochu intutivnější ovládání těch nejčastěji používaných věcí.
Jinak samotná kabina je podle očekávání pečlivě a perfektně zpracovaná a i přes minimalistické pojetí palubní desky se tady budete cítit příjemně. Výhled z auta je výborný a pochvalu zaslouží i sedadla, už ve standardu elektricky ovládaná. Ekology zase potěší, že Interiér nového BMW X3 je standardně zcela bez materiálů živočišného původu, řada materiálů je recyklovaných.
Vrcholný diesel přijde příští rok
Jak už jsme zjistili u nedávno uvedené nové řady 1, BMW částečně změnilo označování svých motorizací, a z pojmenování benzínových motorů zmizelo písmeno „i“, které je nyní vyhrazeno jen elektromotorům. Dieselovým agregátům ale „d“ zůstalo, stejně jako „e“ plug-in hybridům, takže benzínové pohony se nyní prostě písmenem neoznačují.
Základem je benzinový dvoulitr X3 20 xDrive o výkonu 153 kW. Benzín spaluje pak ještě naopak nejvýkonnější verze X3 M50 xDrive s šestiválcem o výkonu 293 kW. Diesel zastupuje verze X3 20d naladěná na 145 kW, která zatím v prvních objednávkách vede, ale ne příliš dominantně. Na příští rok se ovšem chystá ještě silnější diesel 40d XDrive, který bude zřejmě v Česku nejprodávanější. Čtveřici zahajovacích pohonů reprezentuje plug-in hybridní X3 30e xDrive se systémovým výkonem je 220 kW. Ten má vyšší elektrický dojezd i rychlejší nabíjení než dřív, ale počítá se s tím, že bude tvořit jen něco kolem 10% prodejů. Všechny pohonné jednotky standardně spojeny s osmistupňovou převodovkou Steptronic.
Všechny agregáty ve startovním českém ceníku jsou spojeny s vylepšeným systémem pohonu všech kol xDrive, který ale také upřednostňuje kola zadní nápravy. Kromě standardního podvozku, který má ale proti minulé generaci řadu úprav včetně zvětšení rozchodu kol na zadní nápravě až o 45 milimetrů, je možné ke všem motorizacím objednat M sportovní podvozek nebo adaptivní podvozek s elektronicky řízenými tlumiči.
My jsme při prvním svezení měli možnost krátce vyzkoušet verze 20d xDrive a M50 xDrive. Dieselová varianta se 145 kW je pohodovým a tichým společníkem na dlouhých cestách. Hlavně odhlučnění podvozku je vynikající. Zrychlení na stovku za 7,7 sekundy je solidní a pro rodinné cestování naprosto dostatečné. Agregát dokáže být i celkem úsporný, když si má průměrně říct jen o 5,8 l/100 km. My jsme sice během testování jezdili za 7,5 l/100 km, ale testovací jízda není úplně normální jízda, takže skutečný majitel se bude dlouhodobě pohybovat jen někde nad hranicí šesti litrů, což je skvělé. I podvozek je naladěn spíš komfortně než sportovně, i na 20palcových kolech, které měl náš testovací vůz, jsme cítili jen ty opravdu nejhorší nerovnosti. Základní cenovka této motorizace je 1 518 400 Kč, mírně levnější je už jen varianta 20 xDrive – 1 472 900 Kč.
Pokud ale chcete od tohoto SUV sportovní výkon, máte ho mít v podobě M50 xDrive. S verzí X3 M se oficiálně nepočítá (stejně jako s ryze elektrickým pohonem). Třílitrový šestiválec má nejvyšší výkon 293 kW/398 k a zrychlí z klidu na 100 km/h už za 4,6 sekundy, tedy o 0,2 s rychleji než jeho předchůdce. Dokáže s autem opravdu zacvičit a na rozdíl od rozvážnějšího sourozence zrychlí okamžitě prakticky z jakékoli rychlosti. Vše je doprovázeno příslušnou zvukovou kulisou. Standardně montovaný M sportovní podvozek s variabilním sportovním řízením a M sportovním diferenciálem na zadní nápravě už rozhodně není tak komfortní při jízdě po nerovnostech, ale není prkenný a má stále dostatečnou míru komfortu pro běžnou jízdu. Vynikne ovšem hlavně v zatáčkách, kde se drží silnice jako přilepený. Oficiální spotřeba je 7,8 l/100 km, počítejte ale spíš kolem 10. A na účtu si připravte nejméně 2 094 300 Kč.
Martin Šidlák