Test Alfa Romeo Junior: Nesuď Italku podle obalu
Test Alfa Romeo Junior. Alfa Romeo Junior je typická Alfa posledních let. I přes určitá omezení a nedokonalosti dané technickým základem koncernu Stellantis vzniklo auto, které s příbuznými vozy na první pohled spojuje jen pár tlačítek. Ale hlavně slibuje být nejsportovnějším autem své třídy.
Alfa Romeo s novými modely v posledních letech šetří. Po dlouhé pauze uvedla v roce 2022 nové SUV Tonale a letos následovala další novinka. Alfa Romeo Junior ovšem neměla úplně nejšťastnější úvod. Představila se totiž pod jménem Milano, ale už po pár dnech se ozval jeden italský státní úředník, že používání názvu „Milano“ je zákonem zakázáno, údajně proto, že výrobky s italskými názvy se nesmí vyrábět mimo Itálii. V tomto případě v Polsku. A automobilka ustoupila. Z Milana se tak stal Junior.
Pro nejmenší SUV značky se to možná svým způsobem hodí, ale mezi ostatní jména modelů značky to tak nějak nezapadá. Každopádně Alfa Romeo už v historii model s tímto názvem měla – GT 1300 Junior, vyráběný v letech 1965 – 1976. Což byl na svou dobu cenově dostupný, zábavný kompaktní vůz – a něco podobného si Alfa slibuje od své elektrické novinky.
Test Alfa Romeo Junior: Proč už SPZ není na straně?
Design rozhodně není prvoplánový a jistě si najde své zastánce i odpůrce. Na kompaktních rozměrech (délka 4,17 m, šířka 1,78 m a výška 1,5 m) každopádně vzniklo výrazné auto se sportovním duchem. Divoce tvarované čelní světlomety, velký nasávací otvor ve spodní části přední masky, výrazné podběhy kol nebo začerněný C sloupek dělají z Juniora originální kousek v rozsáhlé nabídce SUV a crossoverů. Každopádně zmizela pro Alfu typická čtyři světla vpředu a čeho si také všimnete na první pohled, že chybí pro Alfu typický detail, na straně umístěná registrační značka. Je to věc nejen designu, ale hlavně předpisů. Asymetricky umístěná značka by v současné době údajně neprošla homologací kvůli ochraně chodců.
Před řidičem je umístěn barevný displej s úhlopříčkou 10,25″, se kterým sousedí rovněž 10,25″ dotykový centrální displej mírně natočený směrem k řidiči. V interiéru najdete některé typické prvky pro Alfu jako výdechy klimatizace ve tvaru čtyřlístku, naopak několik prvků známých z jiných vozů koncernu Stellantis jako Peugeot nebo Opel, třeba startovací tlačítko, volič automatické převodovky, volič jízdních režimů nebo páčky pod volantem. Ale co už – kdo nemá přímé srovnání, asi to řešit nebude. Já osobně jsem měl jen trochu problém s funkčností.
Úplně se mi nelíbí grafika navigační mapy, systém mi opakovaně během jízdy odpojoval přehrávání skladeb z telefonu a dokonce mi jednou zničehonic zčernala jak hlavní obrazovka, tak přístrojový štít, což za jízdy člověka trochu vyděsí. Naštěstí se po pár sekundách vše restartovalo. Neuměl jsem se ale sžít ani se startovacím tlačítkem a řazením. Ne vždy jsem asi stisknul dostatečně silně, ale občas jsem musel nastartovat opakovaně, abych mohl zařadit, nebo sice stačilo zmáčknout startovací tlačítko jednou, ale volič dávat do polohy D opakovaně.
Řidič a spolujezdec mají celkem dost odkládacích prostorů, USB-A i USB-C vstup pro nabíjení telefonu, a dokonce příplatkovou bezdrátovou nabíječku. Hůře jsou na tom cestující vzadu. Prostoru na rozdávání tady není, chybí zde loketní opěrka a dokonce i nějaké úložné prostory ve dveřích. Pohodlné cestování vzadu omezovala i příplatková sportovní sedadla v testovaném voze s kompletně plastovými zády, která tlačila do kolem. V Junioru se zkrátka s cestujícími vzadu moc nepočítá, a s pěti už vůbec ne, protože prostřední hlavová opěrka není ani součástí základní výbavy. Ke zmíněným příplatkovým sedadlům z paketu Performance ještě jednu poznámku – sama o sobě jsou skvělá, s výrazným bočním vedením. Ovšem ocenili byste je ve sportovním autě, ale pokud máte jako v našem případě pod kapotou 115 kW, bude vás to spíš obtěžovat.
Pro zavazadla je k dispozici slušných 415 litrů u hybridu a 400 litrů u elektrické verze, což je na danou kategorii lehce nadprůměrné. Sklopením opěradel zadních sedadel v poměru 60/40 ho lze zvětšit na 1280, resp. 1265 litrů. Elektrická verze disponuje rovněž malým úložným prostorem pod přední kapotou, který slouží primárně na uložení nabíjecího kabelu. Ale musíte být v jeho skládaní fakt cvičení, abyste ho tam pokaždé bez problémů dostali. Velká část lidí bude proto kabely možná radši schovávat pod dvojitou podlahu vzadu v kufru.
Na výběr budou dvě verze pohonů. Importér víc propaguje elektrickou verzi s akumulátorem o využitelné kapacitě 51 kWh a elektromotorem o výkonu 115 nebo 207 kW. Ale v prodeji je i verze s hybridním tříválcem o výkonu 100 kW. My jsme dostali k testu slabší elektrickou verzi. Ta má maximální rychlost omezenou na 150 km/h, na stovce je za 9 sekund a papírový dojezd má 407 – 412 km při průměrné kombinované spotřebě 15,1-15,2 kWh/100 km. Chystaná silnější verze Veloce bude mít zrychlení za 5,9 sekundy, ale na stejné technice se dá očekávat kratší dojezd. Oficiálně homologované údaje ale zatím nejsou k dispozici.
115kW verze pohonu je známá z několika dalších modelů koncernu Stellantis. Dokáže jezdit se spotřebou pod 20 kWh/100 km. Oficiálním 15 a celkovému dojezdu 400 km se budete blížit jen při velmi úsporné jízdě, pravděpodobněji se podle počasí a profilu trasy budete pohybovat někde mezi 16 a 18 kWh a dojezdem 250-300 km. Tenhle pohon neurazí, ale ani neohromí, dynamika je na elektromobil spíš průměrná a moc to nezmění ani režim Sport. Tohle auto je zkrátka nachystané spíš na silnější verzi Veloce se silnějším pohonem, který mu bude slušet mnohem víc.
Stejně jako u dalších koncernových vozů chybí možnost regulovat úroveň rekuperace pádly pod volantem, tlačítkem u řadicí páky jde pouze zapnout silnější rekuperaci pod písmenem B. Technická omezení koncernové platformy jsou znát třeba také na maximálním výkonu nabíjení, který je 100 kW nebo na tom, že elektromobil nejde postavit s pohonem všech kol. Ten dostane v budoucnu pouze hybridní verze. Nabíjení 100 kW není z nejrychlejších, taková Cupra Born to umí i 170 kW, ale i tak se Junior má z rychlonabíječky dobít z 20 na 80% za 27 minut. Také nezapomeňte na to, že tepelné čerpadlo bude standardem pouze verze Veloce, jinak si za něj připlatíte 21 000 Kč.
A že Veloce je ten správný level pro Junior cítíte i z podvozku. Na ten se v Alfě zaměřili především a vyšlo jim to jednoznačně lépe než s designem. Podvozek doznal značných úprav proti koncernovým sourozencům postaveným na stejné platformě, jako jsou třeba Jeep Avenger, Peugeot 2008 nebo Opel Mokka. Úplně jiná je třeba přední náprava s velmi strmým řízením. Naladění je sportovnější než u zmíněných příbuzných, ale ne nijak dramaticky na úkor komfortu. Je cítit, že síla podvozku je hlavně v zatáčkách, kde patří mezi nejlepší auta svého druhu. A co teprve Veloce, které dostane širší rozchod kol, mechanický samosvorný diferenciál či sportovně upravený podvozek a speciální pneumatiky. To bude teprve paráda.
Ale verze Veloce bude stát ceníkově nejméně 1 219 000 Kč. To základní námi testovaná slabší motorizace se v základní výbavě vejde pod milion, konkrétně ceníkově začíná na 979 000 Kč, v době testu na ji importér nabízel v akci za 899 000 Kč vč. DPH. Akční cena hybridní varianty byla 649 000 Kč. Ovšem už v základní ceně najdete oba zmíněné digitální displeje, jen ten centrální bez integrované navigace, 18palcová kola, Full LED světlomety nebo adaptivní tempomat.
Většina zákazníků si asi zaplatí i za paket výbavy Tech, který obsahuje třeba elektrické otevírání pátých dveří, zadní parkovací kameru, parkovací senzory, bezklíčový vstup nebo Matrix světlomety. Paket Tech vyjde na 74 000 Kč. Elektrický Jeep Avenger vyjde v základu jen o 900 Kč dráž než Junior, Peugeot 2008 na 945 000 Kč. Opel Mokka je v Česku v prodeji jen se slabším elektromotorem o výkonu 100 kW, a to od 869 990 Kč. Na trh se ale chystá o něco delší Škoda Elroq s kufrem o objemu 470 litrů, silnějším motorem o výkonu 125 kW, podobně velkou baterií a cenovkou od 799 000 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Alfa Romeo Junior
Cena: 743 975 Kč (bez DPH)
Elektrický pohon
Maximální výkon: 115 kW
Max. točivý moment: 260 Nm
Maximální rychlost: 150 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9 s
Kombinovaná spotřeba: 15,1-15,2 kWh /100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 4173 / 1781 / 1532 mm
Rozvor: 2562 mm
Zavazadlový prostor: 400 l