Dacia Spring po faceliftu dorazila do Česka s cenovkou od 414 900 Kč
Nejlevnějším elektromobilem na trhu zůstává i po modernizaci Dacia Spring. S cenovkou od 414 900 Kč, dojezdem kolem 200 kilometrů a jednoduchým podvozkem není korábem na dlouhé cesty, ale pro městskou mobilitu určité cílové skupiny je ideální. Už je i v Česku a od objednání ho můžete mít za 4 měsíce.
Dacia Spring sice schytala kritiku za své ne úplně jisté jízdní vlastnosti a omezený dojezd, ale to hlavně od skalních elektromobilistů, kteří soupeří s majiteli fosilních aut v délce dojezdu. Praxe ukázala, že zákazníci o takto jednoduché malé elektrické auto stojí. Od roku 2021 se v ho v Evropě prodalo 150 tisíc kusů a v roce 2023 se třeba stal třetím nejprodávanějším elektromobilem mezi soukromými zákazníky. Průzkumy ukázaly, že průměrný zákazník tohoto vozu ujede denně 37 kilometrů při prů,ěrné rychlosti 37 km/h a ze 75% nabíjí doma. 79% tvořili noví zákazníci značky Dacia a pro celých 93% to byla jejich první praktická zkušenost s elektromobilem.
Jak už jsme konstatovali při prvních jízdách, po faceliftu se ze Springu stalo o něco pohlednější auto, protože přebírá některé prvky aktuálního designového jazyka značky, které jsou vidět třeba na novém Dusteru. S délkou 3701 mm je o 30 centimetrů kratší než Dacia Sandero, ale v aktuální podobě vypadá moderně a robustně.
Dacia Spring 2024: Čtyři sedadla, ale vepředu frunk
Uvnitř jsou pouze čtyři sedadla, ale na tak malý vůz je zde překvapivě dost místa. Dostanete také zavazadlový prostor o objemu 308 litrů. Se sklopenými zadními sedadly je to pak 1 004 litrů. K tomu připočtěte ještě 32,7 l úložných prostor v kabině a hlavně pro spoustu elektromobilistů základní stavební kámen elektromobility – 35litrový prostor pod přední kapotou (za příplatek).
Přepracovaná je přístrojová deska s integrovaným displejem infotainmentu o velikosti 10 palců. Je ale standardem jen nejvyšší výbavy Extreme, případně v paketu pro prostřední stupeň výbavy. V základu je pouze držák na telefon a digitální rádio s displejem integrovaným do palubního počítače. Všechny verze ale mají 7palcový digitální přístrojový štít.
Co se nezměnilo, je nabídka motorů. Ten základní má výkon jen 33 kW / 45 koní, což stačí na zrychlení na stovku až za 19,1 sekundy. Druhou možností je elektromotor o výkonu 48 kW / 65 koní, který byl dosud vyhrazen jen pro nejvyšší výbavu Extreme, nyní bude možné ho mít i s prostřední výbavou Expression. Ten je na stovce za 13,7 s. Využitelná kapacita baterie je ale v obou případech stejná – 26,8 kWh. Na elektromobil velmi nízká hmotnost auta pod jednu tunu v obou případech ale znamená spotřebu pod 15 kWh/100 km a tedy dojezd 225 km, resp. 228 km u silnější verze. Za tak dobrou spotřebou stojí i nízká hmotnost auta, která proti verzi před faceliftem narostla z 970 pouze na 984 kilogramů. Baterie samotná váží 190 kg.
Slabší verze začíná na zmíněné částce 419 900 Kč. Kvůli povinné bezpečnostní výbavě dostanete balík asistenčních systémů, třeba ten sledující únavu řidiče, udržování v jízdním pruhu nebo rozpoznávání dopravních značek. Ale třeba i přípravu na instalaci alkoholtesteru… Ovšem také zadní parkovací senzory a elektricky ovládaná okna vpředu. Vyšší výbava za 469 900 Kč je automaticky spojena s výkonnějším elektromotorem a navíc dostanete 15palcová kola, manuální klimatizaci, světelný a dešťový senzor či dvoubarevné látkové čalounění. Pokud chcete i zadní parkovací kameru, elektricky nastavitelná zrcátka a zadní okna nebo 10palcovou centrální obrazovku infotainmentu a obousměrný nabíjecí adaptér V2V třeba pro připojení elektrického grilu nebo podobného zařízení, zaplatíte 494 900 Kč.
Protože auto je vyráběné v Číně, je otázkou, nakolik se na ceně v budoucnu projeví dovozní cla. Ale podle sdělení zástupců automobilky se ceny Springu zatím nemění. Naopak importér zavádí i možnost operativního leasingu, který třeba při ročním nájezdu 10 000 km a smlouvě na 36 měsíců znamená měsíční splátku 7936 Kč.
Martin Šidlák