Dotace na elektromobily zvýhodnila nákup 5907 vozů, s dalšími dotacemi stát nepočítá
Dotace na elektromobily podpořila na českém trhu nákup necelých 6000 elektromobilů, stálo to 1,95 miliardy korun, které provozovatelé obdrželi formou dotace z evropských fondů. Program na podporu elektromobility v Česku se vyčerpal a s jeho pokračováním se nepočítá.
Dotace na elektromobily spolu se zárukou úvěru, který byl podmínkou čerpání peněz, vyřizovala Národní rozvojová banka (NRB), která oznámila, že už vyčerpala 1,95 miliardy korun a příjem dalších žádostí o záruku za úvěr a dotaci skončil v pondělí.
O program nazvaný Záruka Elektromobilita byl podle informací NRB od jeho spuštění v polovině března velký zájem a vyčleněné peníze byly proplaceny či rezervovány během necelých sedmi měsíců. „Od minulého týdne NRB také informuje klienty, kteří poslali kompletní žádost, že vzhledem k vysoké míře již rezervovaných zdrojů a blížícímu se vyčerpání alokace není možné garantovat schválení jejich žádosti. V současné době přijaté žádosti zpracováváme a klienty budeme ohledně poskytnutí záruky kontaktovat individuálně,“ uvedla NRB na své tiskové zprávě.
Od spuštění programu do jeho ukončení přijala Národní rozvojová banka celkem 5 907 žádostí o záruku, Ale ještě nejde o finální číslo. Program ovšem nebude pokračovat. „Výzva překonala naše očekávání. Do 14. října, kdy byl zastaven příjem žádostí, jsme ve spolupráci s NRB evidovali více než 6 100 projektů na nákup vozidel, což je o více než 2 000 vozidel více, než byl závazek vyplývající z Národního plánu obnovy. Podnikatelé rovněž požádali o podporu na instalaci 2 696 dobíjecích stanic,“ uvedl vrchní ředitel sekce hospodářství MPO Eduard Muřický s tím, že v tuto chvíli MPO neplánuje další výzvu na podporu elektromobility pro podnikatele.
Největší část dotací směřovala k novým majitelům vozů Tesla. Mezi žadateli je největší zájem o elektromobily kategorie M1, tedy o osobní vozy. V evidenci NRB jsou žádosti o 5 946 osobních elektromobilů (kategorie M1), 191 užitkových vozů (kategorie N1), tři nákladní vozy (kategorie N2) a 2 696 dobíjecích stanic. Mezi značkami dominuje Tesla, s odstupem pak následuje Volkswagen, Volvo, Škoda, BMW a MG. Nejedná se však o finální výsledky programu, nadále totiž pokračuje evidence žádostí, které NRB obdržela před ukončením příjmu žádostí.
Nejžádanějších značky vozů v programu Záruka Elektromobilita (k 15. 10. 2024)
1. Tesla 2593
2. Volkswagen 569
3. Volvo 541
4. Škoda 533
5. BMW 288
6. MG 277
7. Mercedes 182
8. Hyundai 158
9. KIA 119
10. SsangYong 104
Dotace na elektromobily: Automobilky preferují dlouhodobější řešení
„Pro značku MG byl dotační program velmi úspěšný,“ říká český ředitel značky Martin Králíček. „Skončili jsme na 6 místě v pořadí značek a finální počet vozů dodaných v rámci dotace očekáváme okolo 320. Přes úspěch a benefity, které nám český dotační program přinesl, bychom ale spíše ocenili dlouhodobé, koncepční a ideálně celoevropské řešení. Je jasné, že přímé státní dotace na omezenou dobu vychylují trh a mají negativní vliv na zůstatkovou cenu vozu. Jednoduše řečeno, před vyhlášením dotace se trh s elektromobily propadne a po ukončení dotace se propadne znovu. Ocenili bychom především investice do infrastruktury (třeba příspěvek na fotovoltaiku), do všeobecné osvěty, nebo zachování jednoduchých ale zajímavých výhod jako je parkování zdarma v Praze jednoznačně pro EV (nemusí být pro PHEV). Další možností by například byla i podpora sekundárního trhu s elektromobily…něco na způsob šrotovného, které by mohlo fungovat také pro soukromé zákazníky a pozitivně by ovlivnilo o smýšlení soukromých zákazníků o elektromobilitě jako takové.“
Pro pokračování nějaké formy podpory jsou i finanční instituce. „Program Záruka Elektromobilita jednoznačně motivoval podnikatele a firmy k tomu, aby do svého vozového parku zařadili bezemisní auta. Pokud to s nízkoemisní mobilitou myslíme vážně, měla by její podpora ze strany státu v různých formách pokračovat tak, aby se u nás doprava šetrná k životnímu prostředí výrazněji prosadila,“ komentuje konec dotací Jana Hanušová, předsedkyně představenstva České leasingové a finanční Asociace a generální ředitelka společnosti ESSOX a dodává: „Na finální čísla ještě čekáme. Za ESSOX nicméně mohu říct, že jsme jen za prvních 9 měsíců letošního roku profinancovali zhruba dva a půl krát více elektromobilů než za celý loňský rok. Celkem tak jen u ESSOXu hovoříme o řádově stovkách elektromobilů za stovky milionů korun.“
Podpora spočívala v poskytnutí bezplatné záruky na nákup vozu na elektřinu. Po pořízení elektromobilu mohly firmy a podnikatelé žádat NRB o příspěvek až 200 000 Kč na osobní vozidlo, 300 000 korun na užitkové a 150 000 korun na dobíjecí stanici.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES, ilustrační foto ČEZ