Test Hyundai i30: Nové auto ze staré školy
Test Hyundai i30. Hyundai si už dávno nedělá legraci ze souseda z Boleslavi a místo toho dělá poctivá a praktická auta, která lidi chtějí. Hyundai i30 je nejprodávanějším modelem značky na českém trhu a zároveň nejprodávanějším vozem mezi privátními zákazníky. Populární je ale i u firem. Letos prošel už druhým faceliftem. Jakou motorizaci budou zákazníci nejvíc chtít a jak si model vede z hlediska TCO nebo poruchovosti?
Vzhledově druhý facelift třetí generace prakticky nepoznáte. Design auta je sice plný různých geometrických tvarů, zejména na přídi, ale asi by ho málokdo označil jako vzrušující či extravagantní. A že taková auta Hyundai umí! Staria nebo nové Santa Fe jsou toho příkladem. Facelift i 30 se tak drží hodně při zdi a pozná ho opravdu jen pečlivý pozorovatel nebo znalec, a to třeba podle jiných krytů mlhovek nebo nově navržené mřížky masky chladiče s ozdobným prvkem pod prostorem pro registrační značku. To už by byl facelift lépe poznatelný podle některého se sedmi nových laků karoserie. Jeden z nich je i na testovacím voze. Testovaná výbava N Line nabídne i několik nových designů kol.
Palubní deska je kompletně černá a facelift se jí dotkl také jen v drobnostech, konkrétně v černém klavírním laku na středové konzole či speciálním laku, který pokrývá různé ochranné prvky a Hyundai o něm tvrdí, že je příjemnější a hladší na dotek. Změna se dotkla také čalounění sedadel. Nový je rovněž standardně dodávaný plně digitální přístrojový panel se 4,2“ barevným displejem, který může být na přání nahrazen digitálním panelem s úhlopříčkou 10,25 palce. Další novinkou jsou tři nabíjecí vstupy USB-C vpředu a vzadu a aktualizace mapových podkladů bezdrátovým přenosem.
Test Hyundai i30: V jednoduchosti je krása
Plně černý interiér s několika stříbrnými doplňky působí poněkud smutným dojmem, změny po faceliftu jsou jen kosmetické, ale v jednoduchosti je často krása, čehož je právě interiér Hyundai i30 příkladem. Tohle je zkrátka auto ze staré školy s výhodami, které to pro určitou, a troufnu si odhadnout, že velkou část, zákazníků má. Všechno je bezchybně zpracované. Na rozdíl od některých titěrných ovladačů v jiných autech tady vše působí robustně. Panel klimatizace má stále fyzická tlačítka, takže nabízí jednoduché ovládání i za jízdy bez nutnosti složitého klikání v digitálním menu. Volně stojící obrazovka infotainmentu má slušnou grafiku i rychlý start.
Na zadních sedadlech sice nabídne Octavia o něco víc místa, většina lidí se ale v i30 vzadu nebude nijak tísnit. Zadní dveře se otevírají v širokém úhlu, takže nebude problém třeba s umisťováním dětí do sedaček. Úchyty ISOFIX jsou zde dva. Jen o nevýznamných necelých čtyřicet litrů zaostává i30 za Octavií ve velikosti zavazadlového prostoru. Ten je 602 litrů v základu a až 1650 litrů se sklopenými sedadly. Praktičnost vylepšuje rovná podlaha i dodatečný odkládací prostor pod podlahou s několika přihrádkami.
Třikrát benzín
Nezměněná zůstala nabídka pohonů. Tu tvoří trojice benzínových agregátů. Základem je zážehový motor o objemu 1,5 litru s dvojitým nepřímým vstřikováním spojený výhradně se 6stupňovou manuální převodovkou a výkonem 71 kW. Dalším je přeplňovaný zážehový motor 1,0 T-GDI výkonem 74 kW, který je k dispozici jak se 6stupňovou manuálem nebo 7stupňovým automatem. Vrcholem je pak mild-hybridní agregát 1,5 T-GDI vyladěný na 103 kW, párovaný rovněž buď se 6stupňovým manuálem nebo 7stupňovým automatem.
Hlavní volbou českých zákazníků je hned ta základní motorizace. Vyplývá to ze statistiky prodejů největšího českého dealera Hyundai, společnosti Louda Auto. „Zákazníci zkrátka hledají spolehlivý a úsporný motor pro každodenní použití,“ říká Tereza Vighová, ředitelka značky Hyundai. „Na druhém místě je motor 1.5 T-GDI, který nabízí sportovnější charakter a lepší dynamiku díky turbo technologii. Až třetí v pořadí je motor 1.0 T-GDI. Tento motor je oblíbený u zákazníků, kteří preferují kompaktnější a úspornější variantu.“
My jsme měli pod kapotou druhý nejoblíbenější motor, mild-hybridní turbodmychadlem přeplňovaný čtyřválec 1,5 T-GDI. Mild-hybrid pomáhá při rozjezdech, auto s ním také umí plachtit při vypnutém spalovacím motoru. Jeho 103 kilowatty jsou pro rodinné auto dostačující, na stovku se auto dostane těsně pod hranicí 10 sekund, konkrétně 9,9 s. Žádný závodník to tedy není, ale výhodou agregátu je jeho pružnost v širokém rozsahu otáček a dobré spojení s automatickou převodovkou.
Hluk v kabině je po většinu času na nízké úrovni. Spotřeba by se měla oficiálně pohybovat mezi 5,7 – 6,4, my jsme se během týdenního testování dostali na 6,7 l/100 km. I na 18palcových kolech je podvozek celkem komfortní, neuskakuje na nerovnostech a neztrácí jistotu ani v zatáčkách. Hyundai i30 není ani nejsportovnější ani nejkomfortnější auto ve své třídě, ale solidní poctivý průměr, který bude většině zákazníků vyhovovat.
Nízká poruchovost, dobrý servis
Pro případného zájemce je potěšující, že v České republice je Hyundai obecně vnímán jako značka s velmi nízkou poruchovostí a dobrým servisem. „Hyundai i30 kombi se pravidelně objevuje na žebříčcích spolehlivosti jako model, který vykazuje pouze minimální počet problémů,“ tvrdí Tereza Vighová. „Podle zkušeností servisních středisek se jedná především o drobné závady, které se obvykle týkají elektroniky nebo drobných softwarových aktualizací, nic zásadního z hlediska motoru nebo mechaniky nebylo opakovaně hlášeno.“
„Model Hyundai i30 je pevnou součástí českých firmních flotil,“ říká Klára Keslová ze společnosti Business Lease. „Jde o spolehlivé a cenově dostupné vozidlo, které fleetovým manažerům a svým uživatelům nabízí několik klíčových benefitů. Jeho popularita ve verzi kombi se obzvlášť zvýšila s ukončením výroby dlouhé verze Fabie. A velkou předností jsou i krátké dodací termíny v horizontu 1 až 3 měsíců. Hyundai i30 si ve svém segmentu výborně vede z pohledu celkových nákladů na pořízení a provoz, tzv. TCO. Ty jsou o 9% nižší oproti průměru ostatních modelů v segmentu. Samotné náklady spojené s údržbou dokonce o 13%.“
Hyundai vždy uměl se svým hlavním konkurentem z Mladé Boleslavi bojovat také cenami, a platí to i pro model i30. Aktuální ceníky Hyundai jsou komplikované v tom, že kromě ceníkové a akční ceny obsahuji ještě cenu s výkupním bonusem a čtvrtou cenu s výkupním bonusem při využití úvěru Hyundai. A k tomu ještě existují limitované edice.
Verze před faceliftem se v případě kombíku doprodává od 524 990 Kč s motorem 1.5i v ceníkové ceně nebo 459 990 Kč v akční ceně. S výkupním bonusem a úvěrem od 399 990 Kč. Faceliftovaný kombík pak se stejným motorem vyjde na standardní cenu 519 990 Kč, v akční cena na 479 990 Kč. Ceníkově tak novinka zlevnila, v praxi o 20 000 Kč zdražila.
To se ale bavím o základní výbavě Comfort. Ta obsahuje třeba manuální klimatizaci, přední i zadní parkovací senzory nebo zadní parkovací kameru. U českých zákazníků je podle statistik Louda Auto velmi populární výbavový stupeň Smart a N Line. Smart jako druhý nejnižší výbavový stupeň přináší proti základu navíc elektrické ovládání oken a zrcátek, 16palcová kola, střešní ližiny nebo 2 USB-C vstupy. Výbava N Line je naopak druhá nejvyšší a přináší navíc automatickou klimatizaci, dešťový senzor, vyhřívaná přední sedadla, startování tlačítkem nebo sadu sportovních designových doplňků. Naše vrcholná motorizace ve výbavě N Line vyjde ceníkově na 679 990 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Hyundai i30 1,5 T-GDI 48V DCT
Cena: 561 975 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 103 kW / 5500 ot.
Max. točivý moment: 253 Nm / 1500-3500 ot.
Maximální rychlost: 197 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,9 s
Kombinovaná spotřeba: 5,7-6,4 /100 km
Emise CO2: 129-145 g/km
Délka/šířka/výška: 4585 / 1795 / 1465 mm
Rozvor: 2650 mm
Zavazadlový prostor: 760 l