Ne klimatická, ale technologická neutralita. Kupka a SAP chtějí změnit limity CO2
Ministr dopravy Martin Kupka a Sdružení automobilového průmyslu spojují síly a společně usilují o úpravu současných limitů emisí CO2 pro osobní automobily a dodávky.
Evropa potřebuje systematickou změnu na cestě k dekarbonizaci a aby byla konkurenceschopná a snížila se její strategická závislost na Číně, musí flexibilněji reagovat na aktuální stav průmyslu i vývoj trhů. Stejně důležité je i udržení pracovních míst v odvětví a zajištění dostupné individuální mobility pro všechny.
Hlavním požadavkem ČR je důraz na technologickou neutralitu, tedy otevřenost vůči všem dostupným možnostem dekarbonizace dopravy, píše se v tiskové zprávě k tomuto tématu. Současně je potřeba přijmout takové změny nařízení, které zamezí kontraproduktivnímu sankcionování již v roce 2025 – ty byly schváleny v roce 2019, ale v současné době, kdy jeden ze strategicky nejkritičtějších evropských průmyslů bojuje se ztrátou konkurenceschopnosti, by byly zcela neefektivní.
Naopak je třeba zavést mechanismy, které budou zohledňovat aktuální vývoj trhů, stav výrobních podmínek a infrastruktury. Proto bude ČR usilovat o dřívější revizi nařízení a racionalizaci stanovených cílů, včetně vyhodnocení reálnosti tzv. zákazu spalovacích motorů v roce 2035. Stejný přístup budeme prosazovat i při revizi emisních cílů pro těžká nákladní vozidla. Cílem ČR je pro takový přístup získat podporu napříč evropskými státy. V tomto směru plánujeme oslovit naše partnery s návrhem společného prohlášení, které by bylo následně zasláno Evropské komisi.
Ministr dopravy Martin Kupka k tomu uvádí: „Navazujeme tak na své dosavadní aktivity v oblasti realistického a realizovatelného ozelenění dopravy a zachování její dostupnosti, a proto jsem se ve spolupráci se Sdružením autoprůmyslu rozhodl oslovit ministry členských zemí, aby podpořili potřebu urychlit revizi stanovených limitů. Společně uděláme vše pro to, abychom doma nemuseli pomýšlet na zavíraní továren a ztrátu pracovních míst i ztrátu individuální mobility.“
Ministr Kupka zdůrazňuje, že automobilový průmysl je klíčovým odvětvím tuzemského a evropského hospodářství. Je proto nezbytné, aby byl přístup k plnění cílů udržitelný nejen ekologicky, ale i ekonomicky, a umožnil investice do inovací a obnovy vozového parku.
Martin Jahn, prezident AutoSAP a člen představenstva Škoda Auto, dodává: „Prvním krokem k udržení silného automobilového průmyslu v ČR je rychlé řešení skokového zvýšení emisních cílů od roku 2025. Za současných tržních podmínek je prakticky nemožné tyto cíle splnit, což by vedlo k masivním sankcím v řádech stovek miliard korun pro výrobce automobilů. To by jen dále oslabilo jeho pozici vůči globální konkurenci a současně odčerpalo zdroje na další nezbytné investice do jeho transformace. Proto je nezbytné provést dřívější revizi cílů CO2.“
Výkonný ředitel AutoSAP Zdeněk Petzl dále poukazuje na nutnost systémového přístupu k transformaci průmyslu. Při plnění cílů zelené transformace je důležité zohlednit i reálné možnosti a výzvy, kterým výrobci automobilů aktuálně čelí, a nastavit regulace tak, aby podpořily nejen dekarbonizaci, ale i stabilitu a růst sektoru.
Zdeněk Petzl, výkonný ředitel AutoSAP, zdůrazňuje: „Velmi si vážíme podpory ministra Kupky. Stojíme na kritickém rozcestí, na kterém jde o mnohem více než o procenta emisních cílů – jde o pracovní místa, zachování silného automobilového průmyslu v České republice a strategickou nezávislost Evropy. Pokud to se snižováním emisí myslíme opravdu vážně, musíme vytvořit konkurenceschopné podmínky pro průmysl a řešit klíčové výzvy, jako jsou vysoké ceny energií, nadměrná regulační zátěž nebo téměř neexistující evropský dodavatelský řetězec pro elektrickou mobilitu.“
V roce 2019 bylo schváleno Radou a Evropským parlamentem nařízení, které stanovuje výkonnostní limity CO2 pro nové osobní automobily a nová lehká užitková vozidla (dodávky) na roky 2025 a 2030. V návaznosti na ambicióznější klimatické cíle Unie schválené Evropskou Radou v roce 2020 byla v roce 2023 přijata revize tohoto nařízení, která upravila cíl na rok 2030 a doplnila cíl na 2035.
Evropská komise by měla předložit zprávu Evropskému parlamentu a Radě do 31. prosince 2025. Po ní by měl s největší pravděpodobností následovat v roce 2026 legislativní přezkum řádným legislativním postupem (obvykle trvá 12-18 měsíců). Vzhledem ke kritickému stavu, v němž se automobilový průmysl nachází, na zahájení revize nelze čekat až do roku 2026.