Éra spalovacích Audi nekončí. Nové Audi A5 a Q5 dorazily do Česka. Co čekat z hlediska zůstatkových hodnot?
Dávat zákazníkům i nadále na výběr mezi elektrickými a spalovacími vozy chce značka Audi, které v Česku představila první předprodukční vozy dvou nových spalovacích modelů – Audi A5 a Audi Q5.
Po zcela novém elektromobil Audi Q6 e-tron uvádí Audi na trh dva nové spalovací modely – Audi A5 a Audi Q5. Postupně tak mění číslování svých modelových řad, kdy sudé číslice budou patřit elektromobilům, liché vozům se spalovacími motory. U Audi Q5 zůstává z toho pohledu vše při starém, ale nová Audi A5 je nástupcem nejen modelové řady A5 Sportback, ale především Audi A4 a Audi A4 Avant.
Že nejde jen o přejmenování, ale úplně nový model s dlouhodobější perspektivou, svědčí především to, že Audi A5 je jako první postaveno na nové podvozkové platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové automobily se spalovacím motorem. S délkou 4829-4835 (podle karosářké verze) je novinka o 13, resp. 34 mm delší než předchozí generace. O 67 mm narostl i rozvor. Dřívější sedan nově nahradila karoserie typu liftback s výklopnou zádí včetně zadního skla. Novou dynamiku dostal i design s maskou chladiče Singleframe s trojrozměrnou voštinovou strukturou a širokými a výrazně nižšími proporcemi. Viditelnou novinkou jsou třeba také zapuštěné kliky dveří kvůli lepší aerodynamice. Hodnota Cx je tak 0,27 u kombi a 0,25 u liftbacku.
Úprav doznal i interiér. Palubní deska je teď tvořena panoramatickým displejem Audi MMI, který se skládá až z trojice displejů. Na digitální panel sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 11,9 palce navazuje 14,5“ dotykový displej MMI touch display. Na přání je pak dolpňuje 10,9“ displej MMI pro spolujezdce vpředu, začleněný do designu přístrojové desky.
Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 110 kW (150 k), který bude alternativně k dispozici také s výkonem 150 kW (204 k). Ten není kvůli nižší startovací ceně vybaven mild-hybridní technologií. Tu dostává až vznětový motor 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) a pro sportovní verze S5 určený motor V6 3,0 litru TFSI s nejvyšším výkonem 270 kW (367 k). Nový systém MHEV plus na základě 48V elektrické sítě podporuje spalovací motor a současně zlepšuje jízdní výkony. Generátor PTG (Powertrain Generator) s funkcí pohonu umožňuje zapojovat elektrický systém do procesu pohonu, čímž přispívá ke snížení spotřeby paliva. PTG má navíc funkci krátkodobé podpory spalovacího motoru elektrickým dodatečným výkonem až 18 kW. Nová Audi A5 už je v konfigurátoru českého importéra, ceny limuzíny začínají na 1 157 000 Kč, kombi verze Avant pak od 1 199 000 Kč.
Audi A5: Jak je na tom z hlediska spolehlivosti?
Co očekávají od novinky firemní flotily? „Servisně jsou vozy značky Audi velmi spolehlivé,“ říká Michal Urban, expert z technického oddělení společnosti Business Lease. „Naše interní statistiky tuto jejich pověst dlouhodobě potvrzují. Maximálně jsme u nich řešili menší problémy s AdBlue a příslušnou nádrží, občas problém s čipy, ale opravdu jen sporadicky. Navíc u Audi nebývá problém s náhradními díly, na rozdíl od některých jiných značek, kde se někdy čeká na náhradní díl týdny nebo měsíce. Audi zde má výhodu příslušnosti k VW Group. Značka také disponuje v Česku relativně hustou servisní sítí, hlavně v největších městech.“
Značka Audi včetně modelu A4 nebo nyní nastupujícího modelu A5 se sice prodává z velké části tzv. na IČO, ale nepatří k typickým fleetovým autům. A4 (a bude to tak i u A5) rozhodně běžně nejezdí obchodní zástupci, pro něž je určena velká většina aut u typického zákazníka operativního leasingu. „Jde o výjimky – bohaté firmy, které mají na českém trhu třeba jen 1-2 obchodní zástupce a chtějí jim tu dopřát určitý luxus. Pak samozřejmě také záleží na výbavě,“ potvrzuje Michal Urban a pokračuje:
„Kromě těchto výjimek je jinak A4 i nastupující A5 (a ještě více to platí o A6 a top SUV modelech Audi) vnímána jako manažerské auto. Například máme klienty, kteří mají v rámci operativního leasingu desítky vozů Škoda či Hyundai a pak jeden vůz Audi pro ředitele či jednatele. Ještě oblíbenější než A4 ale u manažerů jsou SUV, například modely Q7 a Q8. To jsou už opravdu velká auta, důležitou roli u nich hraje image, robustní vzhled. Ve flotile Business Lease máme 251 vozů Audi. Z toho tvoří Audi A4 – na niž nový model Audi A5 přímo navazuje – 25 kusů. I z toho je vidět teze zmíněná výše – že nejde v rámci manažerských aut úplně o nejpopulárnější model. Mimochodem pouze dvě ze zmíněných 25 Audi A4 v naší flotile mají manuální řazení. Není proto divu, že nová A5 se bude vyrábět pouze s automatickými převodovkami, klienti v tomto segmentu už manuální řazení nechtějí.
Audi A5 a zůstatkové hodnoty
„Audi je podle mého názoru stále poměrně konzervativní značka, respektive konzervativní jsou hlavně její klienti,“ přidává pár poznatků z praxe Michal Urban. „Vidím zde rozdíl třeba oproti BMW, jehož zákazníci jsou do nových technologií nadšenější. Projevuje se to například v tom, že klienti Audi zatím nejeví takový zájem o elektrické pohony, což může být pro značku stále větší problém kvůli hrozícím pokutám za emise. Na druhou stranu musí jít Audi vstříc poptávce svých klientů. Asi i proto se v základní nabídce motorizací nové Audi A5 objevuje i benzinový čtyřválec 2.0 TFSI bez elektrifikace, o který se dá čekat značný zájem.
Jinak u elektrifikovaných verzí A5 se dá z pohledu provozovatelů operativního leasingu očekávat stejně jako u jiných značek problém se zůstatkovými cenami. Zatímco jízdně-technické vlastnosti spalovacích motorů se zlepšují jen krůček po krůčku, a tato auta se tedy i po dvou třech letech dají velmi dobře prodat, tak například u plug-in hybridů se za poslední dva roky dojezd na baterii zdvojnásobil. Tím ale samozřejmě prudce spadly zůstatkové ceny dva roky starých aut – těch ojetých i těch, která prodejci ještě třeba mají na skladě jako nová. Další problém je při prodejích ojetých aut z tohoto segmentu s drahou výbavou: není tak těžké se u nového auta dostat při výběru bohaté výbavy třeba až na dvojnásobek základní ceny. To se pak ale přirozeně projeví i na ceně ojetého vozu a taková auta se pak hůře prodávají.“
Audi Q5: Všechny motory s mild-hybridy
Na základě nové prémiové platformy PPC je postavena i nová, už třetí generace Audi Q5. Proti předchozí generaci novinka také o něco vyrostla, třeba o 35 mm na 4717 mm na délku, naopak se o 11 mm na 1648 mm snížila výška vozu.
Praktickou výhodou tohoto modelu jsou nastavitelná zadní sedadla, která jsou posuvná v podélném směru a mají nastavitelný sklon opěradla. Uživatelé si tak mohou podle potřeby zvětšit objem zavazadlového prostoru nebo dopřát ještě více komfortu cestujícím vzadu. Při sklopených zadních sedadlech vzroste objem pro přepravu zavazadel – v závislosti na variantě – až na 1473 litrů. Interiér pak nabídne stejně jako u modelu A5 až tři digitální displeje včetně toho pro spolujezdce.
Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 150 kW (204 k). Pro Audi Q5 se bude dodávat také vznětový motor 2.0 TDI generace EA288 evo s nejvyšším výkonem rovněž 150 kW (204 k). Jako vrcholnou verzi modelové řady bude Audi nabízet Audi SQ5 SUV. Motor V6 TFSI se zdvihovým objemem tři litry dosahuje nejvyššího výkonu 270 kW (367 k). Všechny agregáty jsou vybaveny mild-hybridní technologií.
Martin Šidlák