Test BMW i5 Touring: Praktické i elektrické kombi
Test BMW i5 Touring. BMW jde pro mě sympatickou cestou, když elektromobilitu netlačí skrz samostatné modely, ale ve svých tradičních modelových řadách nabízí ve stejné karoserii pohon benzínový, dieselový, plug-in hybridní nebo elektrický, ať si každý vybere, co chce. To je i případ úplně nového „pětkového“ kombíku.
Šestá generace BMW 5 Touring přichází tradičně s mírným zpožděním proti sedanu. Pro zajímavost – tipli byste si, které trhy jsou pro tenhle kombík nejdůležitější z hlediska prodejů kromě domácího německého? Je to Velká Británie, Itálie, Švédsko, Belgie a Japonsko. Právě v těchto zemích zákazníci podle výrobce nejvíc oceňují sportovní eleganci a velký vnitřní prostor kombíku pětkové řady.
Ve srovnání s minulou generací je novinka o 97 milimetrů delší (5060 mm) a o 32 milimetrů širší (1900 mm). Výška vozu vzrostla o 17 mm na 1515 milimetrů. Vůz má nejdelší rozvor ve své třídě, prodloužil se o 20 mm na 2995 milimetrů. Na první pohled si určitě nespletete, že jde o BMW, designéři se stále drží určitých konzervativních tradic, ale zároveň se snaží vzhled stále vylepšovat. Pětkový kombík vypadá vyváženě, sportovně a dynamicky a není jen sedanem s přilepeným kufrem, ale svébytným modelem, kterému to sluší.
Proti minulé generaci se výrazně změnila palubní deska, která přebírá koncepci vyšší řady 7. Dominuje jí tzv. Prohnutý displej, který se skládá z 12,3palcového přístrojového panelu za volantem a centrálního displeje s úhlopříčkou 14,9 palce, které jsou propojené do jedné digitální zobrazovací jednotky s vysokým rozlišením.
Zmizela naprostá většina tlačítek a skoro vše se ovládá dotykem, ale ovladače pro klimatizaci mají naštěstí své pevné místo pod středovou obrazovkou a není nutné složitě proklikávat v menu. Fyzický ovladač má hlasitost autorádia. Funkce infotainmentu jde kromě dotyku na obrazovce ovládat i přes tradiční kulatý ovladač mezi sedadly. Ten je sice pro BMW legendární, ale přijde mi, že infotainment je tak přehledný, že pokud už pro něco nemám k dispozici přímé fyzické tlačítko, je pohodlnější ovládat takovou funkci dotykově na obrazovce.
Velkorysý je vnitřní prostor, vpředu se citelně zvětšil prostor pro ramena, vzadu je více místa pro nohy, ramena i lokty než dřív. Standardem je veganská kůže Veganza, což je velmi příjemný materiál velmi podobný klasické kůži, nejde rozhodně o žádný kompromis. Najdete ho jak na sedadlech, tak na palubní desce, výplních dveří a volantu.
Test BMW i5 Touring: Velikost bez ohledu na pohon
Že jde o jeden model jen s různými druhy pohonu dokazuje BMW 5 Touring i v zavazadlovém prostoru, který má shodný objem bez ohledu na to, co auto pohání. Základní objem je 570 litrů a zvětšit ho lze až na 1700 litrů sklopením opěradel zadních sedadel, která jsou standardně dělená v poměru 40:20:40. Nakládací hrana je příjemně nízko a proti minulé generaci se o něco zvětšila šířka zavazadlového prostoru. Chybí ovšem dřívější možnost samostatného otevírání okna pátých dveří. A když už jsme u dveří jako takových, ne každému možná bude vyhovovat, že ty boční se otevírají podhmatem a při zavírání je třeba s nimi trochu víc bouchnout.
Verze eDrive40 je základní elektrická motorizace s pohonem zadních kol. Má maximální výkon 250 kW. Druhou elektrickou verzí je čtyřkolka M60 o výkonu 420 kW. Alternativou je dieselový motor o výkonu 145 kW. Ale další pohony budou postupně přibývat, měli bychom se dočkat dieselového šestiválce, stejně jako benzínové a plug-in hybridního ústrojí.
Námi testovaný elektrický základ disponuje kromě zmíněných 250 kW ještě maximálním točivým momentem 400 Nm, který může krátkodobě díky funkcím Sport Boost nebo Launch Control narůst na 430 Nm. To vše umožnuje autu zrychlit i přes nemalou váhu 2255 kg na stovku za velmi solidních 6,1 sekundy. Dojezd pak zajišťuje baterie o využitelné kapacitě 81,2 kWh. Ta umožňuje papírový dojezd 483-560 km. Nabíjení je možné střídavým proudem o výkonu 11 kW, volitelně 22 kW a stejnosměrným proudem výkonem až 205 kW.
To bude platit samozřejmě jen na začátku nabíjení velmi vybité baterie, pak nabíjecí výkon klesá. Na 15% baterie jsem naměřil onědh deklarovaných 105 kW, na 40% baterie jsem zhruba 140 kW, na 75% kolem 70 kW. Z 10 na 80 % byste se každopádně za ideálních podmínek měli dostat během půl hodiny. Mimochodem, pro nabíjení na veřejných stanicích se hodí vestavěná navigace od BMW, která nejen dává přehled o aktuálních dobíjecích bodech, ale měla by umět ukázat i jejich obsazenost. O tuto výhodu ale logicky přijdete, když si infotainment přepnete na zrcadlení svého chytrého telefonu a navigujete se třeba podle Google map.
Dynamika skvělá
Jízda s elektrickým kombíkem BMW 5 je po všech stránkách skvělá. Dynamiky je k dispozici dost, a to nejen při rozjezdech. Komfort je skvělý, a to i přes příplatkový sportovní podvozek a velká 21palcová kola. Auto je ovladatelné za všech okolností a při všech rychlostech sedí na silnici jako přibité. Řízení je přesné a lehké, vůz se v zatáčkách naklání jen minimálně. Trochu problémem se ukázala jen rekuperace, jejíž úroveň nejde nastavovat na volantu nebo pádly pod ním, ale jen v dotykovém menu. K dispozici sice je automatické nastavování rekuperace, ale v něm se auto občas chová nevyzpytatelně a zareaguje nečekaně na nějakou věc v provozu typu parkující místo jedoucí auto a zásahy systému nejsou úplně citlivé.
Trochu otazníkem je dojezd. Dosáhnout hranice mezi 500-600 kilometry není až takový problém ve městě a při klidném popojíždění vůbec. Ovšem pětkový kombík není tak úplně auto na jízdy na nákup, do práce nebo s dětmi do školy, ale je to podle mě spíš auto na dlouhé cesty. Na dálnici se ze základní normované spotřeby 16,5-19,3 kWh/100 km snadno dostanete někam k 22 kWh. Vzhledem k tomu, že většina lidí nebude jezdit na nabíječku s 2 procenty baterie a naopak ji nebude na cestách nabíjet na víc než 80% jak kvůli šetrnosti, tak kvůli tomu, že posledních 20% nabíjení probíhá už velmi pomalu, zkracuje se reálný dojezd někam k hranici 250-300 km.
Elektrických kombíků na trhu stále moc není, v prémiové třídě nemá elektrické BMW 5 Touring momentálně žádnou konkurenci. Jde o technicky skvěle navržené a vyrobené auto s neskutečným komfortem, sportovním vzhledem i dostatečnou dynamikou. Jestli mu dáte přednost před spalovací verzí nebo ne, je jen v nastavení vaší hlavy, co vám vyhovuje nebo co jste ochotni obětovat. Právě proto si BMW cením za to, že tu možnost výběru pohonu v úplně stejném autě máte. V prémiové kategorii se už cenový rozdíl mezi jednotlivými pohony stírá mnohem víc než u nižších tříd. Námi testovaný elektromobil vyjde na nemalých 1 799 200 Kč, základní 520d na 1 574 300 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: BMW i5 40e Touring
Cena: 1 486 942 Kč (bez DPH)
Elektrický pohon
Maximální výkon: 250 kW
Max. točivý moment: 400 Nm
Maximální rychlost: 193 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 6,1 s
Kombinovaná spotřeba: 16,5-19,3 kWh/100 km
Emise CO2: 0 g/km
Délka/šířka/výška: 5060 / 1900 / 1515 mm
Rozvor: 2995 mm
Zavazadlový prostor: 570 l