Nejvíc najedou auta v Nizozemsku, nejméně v Lotyšsku. Jak jsou na tom Češi?
Čím větší země, tím v ní auta najedou v průměru víc kilometrů. Zdánlivě logická úvaha je v praxi mylná. Nejvíce totiž aut najezdí v Nizozemsku, nejméně v Lotyšsku. Češi pak patří spíše k méně vytíženým řidičům.
Mezi auty prověřenými společností carVertical, která se zabývá zpracováváním automobilových dat, měla nejvyšší průměrný roční nájezd ta z Nizozemska (29 851 km), následovaly vozy ze Španělska (29 017 km), Dánska (27 346 km), Belgie (24 308 km) a Francie (23 775 km).
Po třech až čtyřech letech mají auta z těchto zemí na tachometru kolem 100 000 kilometrů, což může jejich majitele přimět k prodeji a výběru nového vozidla.
„Vyšší počet najetých kilometrů obvykle značí nižší hodnotu vozu, proto se řidiči často snaží taková vozidla prodat dříve, než jejich cena výrazně klesne. Značné množství několik let starých vozů s vysokým počtem najetých kilometrů přichází do Česka ze západní Evropy. Dovoz aut z jiných evropských zemí je poměrně levný a jednoduchý, takže nemá výrazný vliv na konečnou cenu ojetého auta,“ říká Matas Buzelis, odborník na trh s ojetými vozy ze společnosti carVertical.
Najeté kilometry: Jak je na tom Česko?
Roční nájezd automobilů na českých silnicích je jeden z nejnižších v Evropě – 19 155 km. V sousedním Polsku však řidiči ujedou ještě méně – 17 925 km. Na přepravu prostřednictvím aut se spoléhají více Slováci (21 230 km) a Němci (22 542 km).
I když auta v Česku ročně ujedou kratší vzdálenosti než v západní Evropě, po 10 letech už může nájezd takového vozu dosahovat zhruba 200 000 km.
Jak poznat stočený tachometr
Při výběru ojetého auta by si řidiči měli dát velký pozor na ta, která mají nízký počet najetých kilometrů, ale jsou za atraktivní cenu. Nepoctiví prodejci rádi upravují hodnoty na tachometru s vidinou toho, že vydělají více peněz.
Pokud se poohlížíte po autě dovezeném ze zahraničí, pravděpodobnost, že bude mít stočené kilometry, se výrazně zvyšuje. Vzhledem k tomu, že si země údaje o vozidlech nevyměňují, podvodníci této mezery aktivně využívají. Výsledkem je, že se do Česka z ciziny dostává mnoho vozů s falšovaným počtem najetých kilometrů.
„Před setkáním s prodejcem by si řidiči měli ověřit historii vozu a zjistit, zda je počet najetých kilometrů skutečný. Ušetří si tak nejen spoustu času, ale vyhnou se také pozdějšímu zklamání. Při koupi ojetého auta by měli kupující vždy absolvovat také zkušební jízdu a nechat vůz prověřit v autorizovaném servisu,“ dodává Buzelis.
Zdroj: CarVertical