Test Volkswagen Caddy 1.5 TSI: Dodávka s duší Golfu
Test Volkswagen Caddy 1.5 TSI. Volkswagen Caddy oslavil už 45 let na trhu a do důchodu se určitě ještě nechystá. Víceúčelová malá dodávka je sice o něco dražší než velká část konkurence, ale má solidní benzínové a dieselové motory a nejširší paletu verzí včetně pohonu 4×4. My jsme testovali základní benzínový agregát 1.5 TSI.
Aktuální pátá generace Volkswagenu Caddy má víc z osobního než užitkového auta, je lépe odhlučněná, lépe vybavená i zpracovaná. Stejně jako konkurenční modely se nabízí ve dvou délkách, a to 4500 mm nebo 4853 mm. Může být kompletně prosklená nebo se zadní zaplechovanou částí, v osobní verzi mít 5 nebo 7 sedadel a navíc nabídne tovární přestavbu na kempovací vůz s prostorem na přespání a kuchyňkou jménem Caddy California.
Přestože nejde o úplnou novinku, Caddy stále poměrně dobře vypadá. Designéři se slušně vyrovnali s omezeními, které na ně klade krabicovitý tvar karoserie. Dobře vypadá čelní maska s LED světlomety a žebrovanou mřížkou nárazníku i zadní část s vysokými úzkými světly a hezkou kombinací světlých a tmavých ploch. Naše auto bylo lakováno v univerzální „dodávkové“ bílé, která už je ovšem za příplatek 6 tisíc korun. Jedinou bezpříplatkovou barvou je šedá. Ale vybírat můžete z ještě 11 dalších laků včetně výrazné zelené, která vyjde s dalšími metalickými laky na 17 tisíc Kč.
Test Volkswagen Caddy: Fyzických tlačítek je minimum
Interiér je vzdušný a bohatě prosklený, vypadá úplně jako v jiném osobním autě značky Volkswagen, byť trochu staršího data, a kombinuje modernost s praktičností. Modernost zastupují dva 10palcové digitální displeje. Jeden před řidičem, druhý uprostřed. Fyzických tlačítek je minimum, přes dotykový displej se ovládá i klimatizace, což zdaleka ne každému vyhovuje. Zůstalo sice pár tlačítek například pro rychlé odmrazování čelního nebo zadního okna, tak ale musíte hledat na poněkud nelogickém místě vlevo od volantu na panelu sdruženém s ovládáním světel. Konkurenční dodávky koncernu Stellantis si tradiční ovládání zachovaly. Infotainment v Caddy ale sám o sobě dobře vypadá i rychle reaguje a digitální přístrojový štít s vysokým jasem se velmi dobře čte za jakýchkoli světelných podmínek.
Praktičnost pak reprezentuje nejen zavazadlový prostor, ale i množství různých odkládacích schránek. Skvělá je třeba ta pod stropem nebo mezi přístrojovým štítem a čelním oknem. Pro druhou řadu sedadel jsou k dispozici dva sklopné stolky a pro každou řadu sedadel jsou zde dva USB-C vstupy. Standardem jsou také boční posuvné dveře na obou stranách. Za zmínku stojí i povedená sedadla. Ve druhé řadě je lavice s opěradly sklopnými v poměru 60:40 a Caddy může mít na přání i dvě samostatná sedadla ve třetí řadě.
Velkorysý je dle očekávání zavazadlový prostor o základním objemu 760 litrů po horní hranu sedadel, případně 1213 l až po strop v kratší verzi s pěti sedadly. Po sklopení zadních sedadel se pak maximální objem zvětší až na 2 556 litrů. U delší verze je pak maximum 3105 litrů. Sedadla druhé řady se sice neskládají do roviny s podlahou jako u dodávek Stellantisu, ale jdou snadno překlopit vpřed nebo z auta úplně vyjmout. Praktický detail, který naopak proti francouzským konkurentům Caddy postrádá, je samostatně otevíratelné okno pátých dveří.
Plug-in i pohon všech kol
Volkswagen měl vždy širokou nabídku motorizací a dlouho to platilo i pro model Caddy. Historicky měl třeba i benzínové motory 1.2 nebo diesel 1.6 s dojezdem více než 1100 kilometrů. Aktuální nabídka dnes obsahuje benzínový motor 1.5 TSI o výkonu 84 kW, diesel 2.0 TDI o výkonech 75 nebo 90 kW a nově také plug-in hybrid na základě motoru 1.5 TSI o systémovém výkonu 110 kW a rovněž verzi s pohonem všech kol 4Motion. Nepočítáme-li právě plug-in, tak dodávky Stellantisu sice nabízely silnější agregáty pro oba druhy paliva, jenže s výjimkou Citroënu Berlingo došlo s koncem prázdnin k opětovnému omezení produkce spalovacích motorů a u Opelu Combo nebo Peugeotu Rifter si je tak šlo koupit jen ze skladových vozů.
Ne, že by Caddy neslušely silnější varianty benzínového i dieselového motoru. To rozhodně ano. Ale musíme brát, co je. 84 kW a 220 Nm točivého momentu motoru 1.5 TSI celkem stačí, protože se od něj neočekávají nějaké dynamické výkony. Zatímco silnější variantě tohoto agregátu, který známe třeba z Octavie, nechybí síla už od nízkých otáček, jeho slabší verzi je třeba trochu víc vytočit, aby ze sebe vydala potřebný výkon. Pro klidnou rodinnou jízdu to stačí, pro jízdy s větším nákladem bych volil dieselový motor. Pochválit je ale třeba dobré odhlučnění benzínového agregátu i přesnou 6stupňovou manuální převodovku. Se spotřebou by se většina uživatelů měla udržet pod hranicí 7 litrů, oficiálně je to 5,7.
Protože Caddy stojí na koncernovém podvozku MQB, skrývá se pod jeho vysokou karoserií Volkswagen Golf, jezdící na stejném podvozku. Nebo-li jízdním projevem se Caddy blíží víc osobním než užitkovým autům. Vzadu sice není víceprvková, ale tuhá náprava s podélnými rameny, ale komfort je velmi dobrý, podvozek není uskákaný a poctivě tlumí nerovnosti českých silnic. Jedině v zatáčkách je vysoká stavba karoserie znát a musíte počítat s náklony.
Základní cenovka leží těsně pod hranicí 600 tisíc korun, konkrétně 599 000 Kč v námi testované základní konfiguraci, tedy kratší karoserie s motorem 1.5 TSI a manuální převodovkou. Citroën Berlingo s benzínovým motorem startuje na 550 tisících, Renault Kangoo včetně výkupního bonusu na 530 tisících, Toyota ProAce City Verso naopak na 673 tisících.
Cena se tak zdá na první pohled přiměřená, ale počítejte s množstvím příplatků. O barvách byla řeč už na začátku. Za možnost bezdrátového připojení Applu zaplatíte 4 792 Kč, Android připojíte jen přes USB. Za navigaci připlatíte od 19 do 60 tisíc podle provedení, za servodovírání bočních posuvných dveří 8 tisíc, digitální kokpit 15 tisíc, LED diodová světla vpředu 31 tisíc, za klimatizaci 9 tisíc atd. Ovšem pořád se bavíme víc o ceně Golfu Variant než třeba Touranu, takže v poměru vnitřního prostoru a ceny Caddy jednoznačně vyhrává.
Martin Šidlák
Technické údaje: Volkswagen Caddy 1.5 TSI
Cena: 495 041 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 84 kW / 4500-6000 ot.
Max. točivý moment: 220 Nm / 1750-3000 ot.
Maximální rychlost: 182 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 11,9
Kombinovaná spotřeba: 5,7/100 km
Emise CO2: 129 g/km
Délka/šířka/výška: 4500 / 1855 / 1798 mm
Rozvor: 2755 mm
Zavazadlový prostor: 760 l