Dlouhodobý test Renault Austral: Hybrid, který opravdu funguje
Test Renault Austral. Po třech měsících a více než 10 000 najetých kilometrech se velmi neradi loučíme s Renaultem Austral. Používali jsme ho jak na denní jízdy po městě, tak jsme s ním zajeli až do Litvy nebo do Slovinska. Výsledkem byla spotřeba 5,9 l/100 km.
Jestli jsme nějaké auto vraceli neradi, tak to byl právě Renault Austral. Upřímně, jestli Renault v poslední dekádě něco neuměl, tak to byla SUV. Za všechny jmenujme třeba Koleos. Ale teď můžeme zvolat „nová doba“! Letos jsme až na Arkanu měli možnost projet všechna SUV od Renaultu a všechna musíme pochválit. A že jich je – elektrický Scenic, Captur, Symbioz, Espace, Rafale a v dlouhodobém testu Austral.
Ten nahradil v nabídce model Kadjar. Pohled na design je individuální, tak si pojďme nejdřív zopakovat pár základních faktů z první části našeho testu. Pod pátými dveřmi najdete zavazadlový prostor o velkosti od 460 do 555 litrů, podle toho, v jaké poloze je posuvná zadní lavice. Testovaný vůz s full hybridním pohonem má tyto hodnoty o něco nižší než základní mild hybrid, u kterého to je v maximální hodnotě 575 litrů. Nechybí možnost sklápění opěradel z prostoru pátých dveří.
Test Renault Austral: Skvělý infotainment Google
Komplet nová je palubní deska. Té dominují dvě velké obrazovky s úhlopříčkou 12″. Jedna před řidičem na šířku, druhá uprostřed na výšku. Doplňuje je head-up displej s úhlopříčkou 9,3″. Systém openR je založen na technologii Google, takže pokud je vůz připojen k internetu, vidíte na navigační mapě i aktuální dopravní situaci. Renault zachoval některá fyzická tlačítka, třeba pro klimatizaci. Několik dalších funkcí je sice na dotykové obrazovce, ale jejich ikony se zobrazují neustále, takže je není třeba hledat v menu.
Po dobu celého testu panovala s infotainmentem maximální spokojenost. Je přehledný, ani jednou se nezasekl a navigační mapy od Googlu nás spolehlivě provedly napříč Evropou od severu k jihu. Jedinou výtku bych směřoval ke spojení s mobilním telefonem. Používal jsem Samsung a ten se s autem spojil vždy automaticky prakticky ihned po nastartování. Ale nefungoval poslech hudby nebo podcastů z telefonu, bylo vždy třeba při zapnutém infotainmentu telefon odpojit a připojit přes Bluetooth znovu – pak už vše hrálo bez problémů.
První Renault na nové platformě
Nový Renault Austral je prvním modelem v nabídce Renaultu, který využívá výhod nové platformy CMF-CD. Ta podporuje různé typy hybridizace. Na českém trhu jsou v ceníku jen dvě. První je mild hybrid, který vychází ze čtyřválcového 1,3litrového přeplňovaného benzinového motoru s přímým vstřikováním. V nabídce jsou dvě výkonové varianty 140 a 160 koní.
Vrcholem je pak full hybridní verze o výkonu 200 koní. Pohání třeba i nový Renault Rafale. Základem je pouhý benzínový přeplňovaný tříválec o objemu 1,2 litru o výkonu 130 k (96 kW) a točivém momentu 205 Nm. Dosahuje se vysoké energetické účinnosti 40%. Doplňují ho dva elektromotory. Ten hlavní poskytuje výkon 50 kW (70 k) a 205 Nm a je spojený s lithium-iontovou baterií s kapacitou 2 kWh, takže umožňuje i několik set metrů ryze elektrické jízdy. Sekundární elektromotor je vysokonapěťový startér-generátor o výkonu 25 kW a 50 Nm, který spouští motor a pohání řazení rychlostních stupňů v automatické převodovce.
Celé dohromady to funguje bezvadně. Auto se rozjíždí na elektřinu a snaží se na ni jezdit, jak to jen jde, takže i po dlouhých jízdách o délce 250-300 km ukazovalo auto, že na elektřinu ujelo klidně i 70 kilometrů z této trasy. Ne úplně ideálně funguje automatická převodovka, kombinující 4 stupně pro spalovací a 2 pro elektrický pohon. Z celkem 15 různých variant vybírá vždy tu nejúspornější a zároveň se také snaží udržovat dostatečně nabitou baterii.
Občas je tak spalovací motor v chodu v okamžicích, kdy to nečekáte a při plachtění na rovině najednou vidíte okamžitou spotřebu klidně i 10 l/100 km. Je to ale jen dočasně pro dobití baterie. Na to se dá zvyknout, horší jsou jen občas pomalejší reakce převodovky při řazení. Chcete předjet, šlápnete na plyn, chvilku se nic neděje a teprve pak auto s mírným škubnutím podřadí a vyrazí vpřed. Podobné škubnutí se občas projeví i při zpomalování, když dáte nohu z plynu.
Ale to vše vynahradí spotřeba. Austral není úplně malé auto, ale jeho apetyt by se hodil spíš k autům o třídu menším. Vzhledem k tomu, že většinu z desítky tisíc najetých kilometrů tvořily dálnice s různým rychlostním maximem od 100 do 140 km/h, tak výsledná spotřeba 5,9 l/100 km je opravdu skvělá. Kdyby byl podíl dálnic menší, tak jde spotřeba ještě dolů a nebude problém se přiblížit papírové spotřeba 4,5-4,8 l/100 km.
Hrboly a nerovnosti zvládá Austral s přehledem. Vpředu je zavěšení McPherson, vzadu jen vlečená náprava, ale auto tlumí nerovnosti statečně a komfort je srovnatelný s většinou konkurence. Očekávaná velká houpavost francouzských aut se tady nekoná, což dělá z podvozku další silnou zbraň Australu v boji s ostatními SUV. Fullhybridní varianta navíc nabídne vzadu víceprvkovou nápravu a systém natáčení zadních kol 4Control. To zlepšuje hlavně manévrovatelnost ve městech. Řízení je docela strmé a auto se v zatáčkách moc nenaklání, v nějaké sportovnější jízdě ho ale brzdí jednak motor, jednak nastavení elektroniky, která zasahuje při sebemenším náznaku problému.
Martin Šidlák
Technické údaje Renault Austral E-Tech full hybrid 200
Cena od: 710 661 Kč (bez DPH)
Full hybridní pohon
Maximální výkon: 147 kW
Max. točivý moment: 205 pře 1750 (spalovací motor) + 205 (elektromotor) + 50 (starter-generátor)
Maximální rychlost: 175 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8,4 s
Kombinovaná spotřeba: 4,5-4,8 l/100 km
Emise CO2: 102-109 g/km
Délka/šířka/výška: 4510 / 2083 / 1644 mm
Rozvor: 2667 mm
Zavazadlový prostor: 460-555 l