Renault Symbioz vstupuje na český trh. Startovní cena 729 000 Kč půjde brzy dolů

Renault Symbioz

V nižší střední třídě se v Česku loni prodalo 49% všech nově registrovaných aut. A nejpopulárnější jsou SUV. Nováček v tomto segmentu, Renault Symbioz, právě vstupuje na český trh. Pod kapotou má jediný, ale velmi povedený hybridní motor, na sobě pak cenovku začínající na částce 729 tisíc korun. Obojí se změní.

Renault Symbioz stojí s délkou 4,41 metru mezi modely Captur (4,2 m) a Arkana (4,57 m) s Australem (4,51 m). Nad nimi jsou pak elektrický Scénic E-Tech a dvojice EspaceRafale. Nejvíc společného má s Capturem, se kterým sdílí design čelní masky, interiér, pohonnou jednotku i posuvnou zadní lavici. Jen zavazadlový prostor je větší – 492 až 624 litrů.

Renault Symbioz už jsme si mohli vyzkoušet na prvních zahraničních jízdách. Vyzvdvihnout můžeme hlavně dvě věci. Od verze Techno je Symbioz vybaven multimediálním systémem OpenR Link s integrovanými službami Google, který na centrální na výšku orientované obrazovce o úhlopříčce 10,4″ přináší rozumný kompromis mezi ergonomií a digitalizací. Infotainment přináší řadu funkcí včetně online mapy Google, obrazovka reaguje rychle a neseká se, má i příjemnou grafiku.

Renault Symbioz: Zatím jen hybrid, ale změna přijde

Tou druhou je hybridní pohonná jednotka, která je zatím jednou motorizací pro tento model. Další motorizace přijdou podle informací z automobilky až v druhé polovině roku 2025. Full hybridní ústrojí zvané E-Tech 145 kombinuje 1,6litrový čtyřválcový zážehový motor o výkonu 69 kW, jenž při pohonu předních kol spolupracuje s malým elektromotorem o výkonu 36 kW a startér-generátorem o výkonu 18 kW. Vše doplňuje malá baterie pro rekuperaci energie o kapacitě 1,2 kWh a automatická převodovka se 4 převodovými stupni pro benzínový motor a 2 pro hlavní elektromotor.

Renault Symbioz

A stejně jako u Capturu platí, že převodovka má občas trochu neklidný projev, kdy nezařadí úplně hladce a pro dobití baterie systém občas vyžene motor do otáček v momentě, kdy to úplně nečekáte. Ovšem utlumení je lepší než v Capturu, takže to cestující v podstatě neruší. Převodovka si také někdy neumí úplně ideálně poradit v situacích, jako třeba když chcete při průjezdu zatáčkou víc přidat plyn, ovšem je třeba říct, že auto není určeno pro sportovní jízdu, takže v 99% případů se řidič z cílové skupiny nedostane do situace, kdy by měl s převodovkou problém.

Jediná hybridní motorizace bohužel zvedá základní cenu modelu Symbioz na 729 000 Kč, případně 699 000 při využití výkupního bonusu pro privátní zákazníky. Při srovnání s konkurenčními hybridy je sice cenovka velmi slušná, většina konkurentů začíná s cenou spíš výše, ale sama o sobě je na zcela nový model poněkud odvážná. Zvlášť když Symbioz má podle plánů automobilky nahradit model Megane Grandtour, který už v nabídce není, ale ještě v první polovině letošního roku se doprodával za cenu od 505 tisíc korun.

Ovšem cena půjde do budoucna dolů. A to nejen po příchodu nových motorizací příští rok, ale už 17. září bude do ceníků zavedena nová základní výbava Evolution. Ta bude mít třeba zadní parkovací senzory s parkovací kamerou, klimatizaci, 10,4palcový centrální displej (ovšem bez služeb Google) nebo 17palcová kola. Cena zatím nebyla stanovena, ale v současné době jsou mezi jednotlivými výbavovými stupni Symbiozu rozdíly 50 000 Kč. Není jisté, že to bude platit i pro Evolution, ale téměř jisté je, že cena spadne pod 700 tisíc korun, s výkupním bonusem ještě níž.

Servisně spolehlivé

Renault Symbioz může těžit z ze zlepšující se kvality vozů Renault. „Renault dnes patří mezi servisně velmi spolehlivé,“ řekl nám Michal Urban, expert z technického oddělení společnosti Business Lease. „Servisní náklady pro značku Renault jsou podle našich údajů o čtvrtinu nižší než u průměru srovnatelných modelů jiných značek. A Renaulty ani nemají nějakou chronickou poruchovou oblast, jakou jsou například u jejich francouzských kolegů jiné značky nespolehlivé AdBlue nádrže. S malou rozšířeností značky Renault souvisí i poměrně řídká servisní síť. Například Praze najdeme jen tři značkové servisy. Na druhou stranu české zastoupení Renaultu funguje oproti některým jiným značkám velmi kvalitně a jsou například schopni rychle zajistit i hůře dostupné díly.“

Martin Šidlák