Test Audi SQ7: Krásné šílenství

Test Audi SQ7

Test Audi SQ7. Ačkoli letos slaví už 9 let na trhu, patří Audi Q7 společně se sourozeneckým Audi Q8 mezi dva nejprodávanější modely značky na českém trhu. Vrcholnou motorizací je stále benzínový osmiválec.

Obrovské auto se silným motorem pod kapotou a čtyřmi kruhy na ní je zkrátka něco, co čeští zákazníci chtějí. A nejen oni. Model slaví prodejní úspěchy napříč různými trhy. Možná kvůli neklesající popularitě, možná kvůli tomu, že se koncern VW zaměřil hlavně na elektromobily a vývoj tradiční aut šel poněkud stranou, nebo z obou důvodů, každopádně přišel letos místo nové generace druhý facelift modelu Q7. Ten první se datuje k roku 2019.

Audi Q7 působí stále majestátně a mohutně. Aktuální facelift se podepsal třeba na přední masce, kde jsou nové ozdobné vertikální prvky. Změnilo se i prostorové uspořádání čelní partie díky novému poměru mezi konturou mřížky masky chladiče a výše umístěnými světlomety. U námi testované verze SQ7 pak najdeme nově tvarovaný spoiler na předním nárazníku. Nově tvarovaná světla můžou nově disponovat technologií HD Matrix LED a dodatečnými laserovými dálkovými světly, která jsou aktivní od 70 km/h, a digitálními světly pro denní svícení umístěnými podél horního okraje.

Drobné retuše jsou i na zadní části vozu. I tam jsou upravené světlomety, jejichž zajímavostí je jedna bezpečnostní funkce. Sdružené svítilny OLED ve spolupráci s dalšími asistenčními systémy rozpoznají, když se k autu zezadu přiblíží jiné vozidlo na méně než dva metry, a zvýší intenzitu svého svitu. Facelift dle očekávání přinesl také nové barvy, konkrétně jsou tři – zlatá Sakhir, modrá Ascari a červená Chilli, a pět nových designů kol s průměrem ráfku od 20 do 22 palců.

test audi SQ7

Test Audi SQ7: Tři displeje uvnitř

Co se nezměnilo, je interiér s trojicí digitálních displejů s originálním řešením, kdy pod hlavním centrálním displejem je dole ještě jeden sloužící primárně k ovládání klimatizace. Grafika i ergonomie ovládání je stále velmi dobrá. Systém přitom zareagoval na aktuální změny, takže nepříjemný povinný asistent upozorňující na překročení rychlosti, který obecně ve všech autech nefunguje moc dobře, lze snadno vypnout stiskem jediného tlačítka v přednastavené volbě na liště spodní „klimatizační“ obrazovky.

V interiéru vlastně nebylo potřeba nic měnit. Pobyt v kabině je stále stejně dobrým prémiovým zážitkem s velmi pohodlnými sedadly a obřím zavazadlovým prostorem o velikosti 867 až 1993 litrů. Po sklopení zadních sedadel vznikne rovná ložná plocha. Ovládání pátých dveří je už v sériové výbavě elektrické.

I pro pět osob je tady dostatek místa ve všech směrech, k dispozici je po dvou USB-C vstupech vpředu a po dvou vzadu – ovšem připlatíte se za ně 4600 Kč. Cestující v druhé řadě mají vlastní výdechy klimatizace a můžou si nastavit i sklon opěradla. Co jen trochu chybí, to jsou odkládací prostory. Jeden obvyklý prostor zabrala třetí dotyková obrazovka, kapsy ve dveřích jsou sice velké, ale naopak schránka v loketní opěrce poměrně skromná. Chybí také indukční nabíječka na telefony, kterou může nahradit Audi Phone Box, ale tím pak přijdete o úložný prostor v loketní opěrce úplně.

test audi SQ7

Dvanáctiválec je minulostí

Mezi lety 2008 a 2012 byl vrcholnou motorizací dieselový 12válec. Ty doby se už těžko vrátí, nyní je vrcholem benzínový osmiválec ve verzi SQ7, všechny ostatní agregáty jsou stále šestiválce. Modernizace se zvětšením baterie ovšem dočkaly dvě plug-in hybridní varianty. Námi testovanou verzi SQ7 pohání dvěma turbodmychadly přeplňovaný mild-hybridní zážehový čtyřlitrový vidlicový osmiválec o maximálním výkonu 373 kW (507 koní) při 5500 otáčkách za minutu a s maximálním točivým momentem 770 newtonmetrů už od 2000 otáček za minutu.

Akcelerace na stovku je dechberoucích 4,1 sekundy a maximální potenciál motoru vás skutečně zatlačí do sedadel. Ohromující výkon je k dispozici prakticky v jakékoli rychlosti, třeba z 80 na 120 km/h se auto dostane za 3,8 sekundy. Tachometr sice končí číslovkou 300, ale nejvyšší rychlost je elektronicky omezena na 250 km/h. I když má auto přes pět metrů a váží skoro 2,3 tuny, sprintuje jak sportovní auto.

test audi SQ7

Ale klasický sporťák to samozřejmě není, takže udržet tohle splašené stádo koní s těle mamuta pomáhá zvládat velká řada technické výbavy a elektronických asistentů. Standardem je tak pohon všech kol quattro, samosvorný mezinápravový diferenciál, adaptivní vzduchový podvozek s nastavitelnou světlou výškou a systém řízení všech kol, při které se zadní kola natáčejí až o pět stupňů.

Ve volitelné výbavě v ceně 144 800 Kč je pak podvozkový paket Advanced, do kterého se rozhodně vyplatí investovat, pokud plánujete jezdit rychle a SQ7 si nepořizujete jen jako statusový doplněk. Pak totiž obsahuje jednak sportovní diferenciál, který při rychlém průjezdu zatáčkou mění rozdělování točivého momentu mezi zadní kola prostřednictvím dvou vícelamelových spojek, jednak elektromechanickou aktivní stabilizaci náklonu eAWS.

Tisková zpráva tuto funkci popisuje velmi srozumitelně, tak si ji dovolím citovat: Na obou nápravách je uložen kompaktní elektromotor spojený s převodovkou, který rozděluje stabilizátor na dvě poloviny. Při jízdě přímým směrem fungují obě části stabilizátoru nezávisle na sobě, což minimalizuje pohyby karoserie na nerovné vozovce. Naproti tomu při sportovní jízdě zajistí elektromotor vzájemně protichůdné zkrutné namáhání obou polovin stabilizátoru, takže působí jako jeden celek. Nyní se vůz v zatáčce naklání výrazně méně a precizněji reaguje na řízení.

test audi SQ7

Hmotnost a fyzikální zákony tím samozřejmě 100% neošidíte, ale s touhle výbavou budete mít pocit, že řídíte o metr kratší a o tunu lehčí auto. Komfort za všech okolností, velmi rychlé průjezdy zatáčkou i slušná manévrovatelnost ve městě – to vše vám Audi SQ7 dopřeje. Kdybych snad měl z každou cenu najít chybičku, tak by to byla efektní sportovní 22palcová kola (za 90 tisíc Kč), na kterých je auto na velmi rozbité silnici pocitově přece jen trochu tvrdší. Ale to už se cítím trochu jako hnidopich.

Takový koncert samozřejmě není zadarmo a jak správně tušíte, je vykoupen spotřebou. Oficiální průměrná spotřeba paliva je 12,3 l/100 km. Dosáhnout jí není nereálné, já jsem třeba při klidné předpisové jízdě po dálnici z Prahy do Jaroměře jel za 11,7 l/100 km. Při pohodovém plutí krajinou tlačí spotřebu dolů systém vypínání poloviny válců, který i u dalšího koncernového motoru 1.5 TSI funguje bezvadně. Ale po městě nebo při využívání potenciálu vozu to bude samozřejmě jinak. Takže se spíš připravte na spotřebu někdo kolem 14 litrů. S 85litrovou nádrží ujedete i tak realtivně daleko, ale u benzínky se pak připravte na účet přesahující 3000 Kč.

Jak jsem psal už u testu tohoto modelu před dvěma roky – pořídit si dnes takové auto je svým způsobem šílenství. Z jedné strany vám hrozí demonstrace ekologů, z druhé exekutor za dlužné splátky úvěru na auto a půjčky na benzín. Ale co naplat, až na drobné výhrady k interiéru tohle auto prostě nestárne, při klidné noze je to parádní koráb pro dlouhé cesty, ovšem po sešlápnutí plynu divočák s nezdolnou energií. Takže pokud chcete investovat nejméně 2 760 900 Kč nebo s příplatkovou výbavou našeho vozu 3 916 200 Kč, jděte do toho.

Martin Šidlák

Technické údaje: Audi SQ7

Cena:    2 281 736 Kč (bez DPH)
Benzínový motor
Maximální výkon: 373 kW / 5500 ot.
Max. točivý moment: 770 Nm / 2000 – 4000 ot.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 4,1 sKombinovaná spotřeba: 12,3 /100 km
Emise CO2: 280 g/km
Délka/šířka/výška: 5072 / 1970 / 1708 mm
Rozvor: 3001 mm
Zavazadlový prostor: 867 l