Renault uvádí nový Master, hned se třemi druhy pohonu

Renault Master

Český trh lehkých užitkových automobilů v posledních třech letech roste a jedničkou na trhu je právě v této době Renault. Jakkoli generační obměnou prošla v poslední době celá řada modelů různých značek, důležitou roli bude hrát nová generace Renaultu Master, a to včetně jeho přestaveb.

stávající generace Master je nejprodávanějším lehkých užitkovým vozem Renault, když jeho prodej dosáhl v prvním pololetí letošního roku 1 253 kusů. Zároveň se jedná o nejprodávanější lehký užitkový vůz v České republice napříč kategoriemi. Následuje Express 228 kusů, dále Trafic se 120 vozy a Kangoo Van / Kangoo Van E-Tech 100% elektrický připsal na konto prodejů 80 kusů.

Samotný Renault Master je na trhu už více než 40 let od roku 1980 a za tu dobu se prodalo přes 3 miliony kusů. Prodává se v 50 zemích světa, nejen v Evropě, ale třeba i v Jižní Americe. Teď vstupuje na trh čtvrtá generace, která chce na tyto úspěchy navázat.

Pozná se snadno podle nové výrazné masky chladiče s novým logem Renault a mimořádně velkými full-LED světlomety v uspořádání ve tvaru písmene C. Vzadu zůstalo asymetrické zadní okno a světlomety dostaly rovněž tvar písmene C. Mimořádná pozornost byla věnována aerodynamice. Kapota je kratší, čelní sklo posunuté více dopředu a skloněné, boční zrcátka, kanály pro přívod vzduchu v nárazníku a sklon střechy byly zefektivněny a záď je užší. To vše přispělo k tomu, že klesla nejen spotřeba a emise (vůz se dostal s dieselem pod hranici 200 g CO2/km, ale lepší aerodynamika zlepšila také akustický komfort v kabině.

Renault Master

Renault Master: Kompletně nový interiér

Kompletně nový je i interiér s přístrojovou deskou ve tvaru písmene S směřující k řidiči, která je osazena novou 10palcovou obrazovkou. Verze s automatickou převodovkou mají nyní páku převodovky na volantu, čímž se na středové konzole uvolnilo místo. Celkový úložný prostor v kabině dosahuje objemu 135 litrů, což představuje nárůst o 25 %. Přihrádky jsou na palubní desce, v odkládací schránce, otvoru ve stropě kabiny nebo ve dveřích. Zadní část prostředního sedadla se dá sklopit do podoby pracovního stolu, v podstavci se nachází přihrádka pro uložení notebooku a porty USB-C pro napájení zařízení.

Renault u Masteru postupuje podobně jako třeba BMW u osobních vozů, tzn. na stejné platformě a ve stejné vnější podobě nabídne různé formy pohonu. Kromě klasického dieselu, který reprezentují motory Blue dCi o výkonu 105, 130, 150 nebo 170 koní, bude v prodeji i ryze elektrická verze s motorem o výkonu 96 kW nebo 105 kW. První z nich je napájena 40kWh baterií a má dojezd 180 km podle WLTP, druhá 87kWh baterií s dojezdem více než 410 km podle WLTP. Platforma je ale připravena i na budoucí zástavbu vodíkového pohonu s palivovým článkem, pokud by na některém trhu byl o tuto verzi zájem. 

Nový Renault Master bude zahrnovat 20 karoserií o objemu od 11 do 22 m3, s o 40 mm větším otvorem u posuvných bočních dveří a o 100 mm delšími ložnými plochami – nejdelšími v kategorii. Zákazníci si dokonce mohou vybrat verzi L3 pro jízdu ve městě (L2 je základní vozidlo, L3 je k dispozici s pohonem předních i zadních kol a L4 má pohon zadních kol).

K dispozici je 20 přestavbových základen z výrobních závodů, kde dílny zvládnou řadu úprav přímo (přidání sklápěcích korb, zvětšení prostoru v kabině, zvětšení objemu atd.).

Martin Šidlák