Test Citroën Berlingo: Dokonalý rodinný vůz
Test Citroën Berlingo. Odpůrci elektromobility by z toho mohli mít pošetilou radost. Dva roky po tom, co Citroën Berlingo upustil v osobní verzi od spalovacích motorů směrem k plné elektromobilitě, přichází facelift tohoto modelu na trhu hned se dvěma dieselovými motory, jedním benzínovým a pouze jedním elektromotorem. Je nové Berlingo stejně dobré jako to staré nebo dokonce ještě lepší?
Berlingo je pro Citroën majstrštyk a zároveň prokletí. Tohle auto se totiž hodně povedlo, dokonce tak, že v mnoha zemích včetně České republiky tvořil tenhle model dlouhodobě většinu prodejů značky. Pokud by nějaká značka s takovou tradicí jako Citroën u jednoho svého modelu škrtla spalovací motory, nebyla by to žádná tragédie. Jenže když se tak stalo u Berlinga, spadly prodeje dramaticky dolů. V domovské Francii třeba sedmkrát. Výrobce sice umožňoval nákup spalovací verze ve variantě N1, ale z více důvodů to prodeje nezachránilo. Proto se rozhodl vrátit spalovací motory už na konci životního cyklu původní verze, a s plnou parádou tak učinil u námi testované modernizace.
Jak už jsem konstatoval u nedávno testovaného sesterského Opelu Combo, tzv. civilní verze malé osobní dodávky je skvělé univerzální auto pro více účelů. Zvládne všechny úkoly přepravy rodiny – v 7místné verzi i té početnější – a zároveň umí posloužit jako auto pro malého živnostníka. Díky variabilitě vnitřního prostoru nabízí opravdu široké možnosti využití, přičemž nejde o žádného obra, se kterým budete mít problém se vymotat z parkoviště před supermarketem. Konkrétně Citroën Berlingo měří na délku 4,4 metru, ve své prodloužené variantě 4,75 m.
Citroën však udělal víc než jen to, že vrátil pod kapotu diesel, aby získal zpět svoji pozici na trhu. Berlingo těží z důkladné modernizace jak uvnitř, tak zvenčí. Samotný tvar karoserie nejde u tohoto typu vozu moc upravovat, takže se změny odehrály hlavně na přední masce. A jak je vidět, stačí překvapivě málo, aby auto vypadalo o dost jinak než dřív. Konkrétně v tomto případě stačilo změnit světla a doprostřed masky dát nové zakulacené logo. Naše auto mělo ještě příplatkový paket XTR, který zvenku kromě jiných kol přidává difuzor předního a zadního nárazníku a pár červených ozdobných detailů.
Test Citroën Berlingo: Praktičnost rozhodně nechybí
Podstatné inovace jsou i v interiéru. Zachováno zůstalo klasické tlačítkové ovládání klimatizace, ale nový je 10palcový centrální dotykový displej s novou grafikou a digitální přístrojový štít. Nový je i ve spodní části zploštělý volant. Z grafiky samotné, zejména té navigační, nejsem úplně nadšený, ale po trošku pomalejším startu jsou reakce obrazovky celkem rychlé a systém umí spojit oba systémy telefonů bezdrátově, takže můžete využít důvěrně známé prostřední vlastního telefonu. Bohužel se mi ale při jízdě stávalo, že spojení telefonu přes Bluetooth bylo opakovaně přerušeno, konkrétně při poslechu hudby najednou nastalo ticho a bylo třeba telefon odpojit a znovu připojit.
Použité plasty jsou v rámci úspor dle očekávání tvrdé a černé, ale u tohoto typu vozu je důležitá praktičnost, která Berlingu nechybí. Jak v množství různých odkládacích prostor po kabině, tak v modularitě interiéru. Lavice ve druhé řadě jde vyměnit za tři samostatná sedadla, sedadlo spolujezdce je už v základu sklopné vpřed a v prodloužené verzi XL si můžete objednat dvě samostatná sedadla do třetí řady. K tomu připočítejte v pětimístné verzi 775 litrů zavazadlového prostoru za zadními sedadly v kratší verzi nebo 1050 v té prodloužené, a výsledkem je auto, které svou univerzálností obsáhne vše od minibusu po stěhovák.
Diesel, benzín, elektřina
Jak už bylo zmíněno v úvodu, omlazené Berlingo můžete mít s jedním elektrickým motorem o výkonu 100 kW, s jedním benzínovým agregátem o výkonu 81 kW nebo hned dvěma dieselovými o výkonech 75 nebo 96 kW. Ten slabší je spojen s manuální 6stupňovou převodovkou, silnější můžete mít i s 8stupňovým automatem.
Testovaný silnější diesel s automatem vyniká spotřebou, která je papírových 5,5 l/100 km a není problém se jí držet na dohled. Na jednu 50litrovou nádrž tak ujedete bez tankování opravdu hodně daleko. Tato spotřeba se samozřejmě logicky zvýší při plně naloženém autě, ale i tak by se měla držet mezi 6 a 7 litry. S velkým nákladem také počítejte s tím, že motoru bude už trochu chybět síla pro předjíždění – oficiální hodnota zrychlení na stovku je ostatně 10,9 s. O slabším dieselu nemá z hlediska těchto parametrů ani smysl uvažovat – při zrychlení za 12,7 sekundy slibuje spotřebu jen o dvě deci nižší.
Dieselový motor je slyšet jak po nastartování, tak i během jízdy, ale odhlučnění motoru i podvozku je na velmi slušné úrovni, spíš se ve vyšších rychlostech připravte na aerodynamický hluk přece jen krabicovité karoserie. Berlingo není rozhodně žádný závodník, ale různé typy nerovností zvládá s houpavou elegancí, i v zatáčkách má i přes znatelné náklony dostatečnou míru sebejistoty, zkrátka se chová čitelně a předvídatelně s hlavním důrazem na komfort.
Modernizovaný Citroën Berlingo důstojně navazuje na kvality, pro které byl zákazníky oblíben i jeho předchůdce, o úspěchu ale nakonec rozhodne hlavně cena. Berlingo v krátké verzi má nejnižší akční cenovku 550 tisíc Kč s benzínovým tříválcem 1.2 v základní výbavě Plus. Slabší diesel stojí 590 tisíc, elektrická verze pak 950 000 Kč. Testovaný silnější diesel je spojen pouze s vyšší výbavou Max, a vyjde nejméně na 670 tisíc s manuálem nebo 720 tisíc s automatem. Za prodlouženou verzi dáte jen o 15 tisíc víc.
Tyhle ceny jsou o něco nižší než třeba u sesterského Peugeotu Rifter, který benzínový motor vůbec nenabízí, a stejný 130koňový diesel s automatem vyjde v akci na 735 000 Kč. Další sourozenec Opel Combo má téměř totožnou cenovku 719 990 Kč. Ovšem oba tyto modely už vyčerpaly přidělené kvóty spalovacích motorů pro český trh, takže je jde objednávat víceméně jen ze skladových zásob. Nový Volkswagen Caddy s podobně výkonným motorem pak stojí přes 800 tisíc Kč. Levnější je ovšem Renault Kangoo, který s o něco méně výkonným agregátem a automatem stojí v akci od 695 000 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Citroën Berlingo 1.5 BlueHDi 130 S&S EAT8
Cena: 657 025 Kč (bez DPH)
Naftový pohon
Maximální výkon: 96 kW / 4750 ot.
Max. točivý moment: 300 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 184 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,9 s
Kombinovaná spotřeba: 5,5/100 km
Emise CO2: 145 g/km
Délka/šířka/výška: 4403 / 1921 / 1800 mm
Rozvor: 2785 mm
Zavazadlový prostor: 597 l