První jízda: Ford Kuga a Puma dostaly facelift, týká se hlavně interiéru a výbav
Pryč jsou doby, kdy prodeje Fordu stály v České republice i v celé Evropě na modelech Focus, Mondeo a Fiesta. Nyní jsou nejprodávanějšími modely SUV Kuga a Puma, dohromady tvoří kolem 70% prodejů osobních vozů. Oba aktuálně prošly faceliftem a s oběma jsme se mohli poprvé svézt na českých silnicích.
Větší Ford Kuga dostal upravenou masku chladiče s trochu novým designem světlometů a světelnou LED lištou mezi nimi. Logo automobilky se přestěhovalo z kapoty na přední masku. Poprvé si můžete připlatit i za LED Matrix světlomety. Ostatní vnější změny jsou velmi decentní a všimne si jich člověk, který sleduje třeba nabídku originálních litých kol. Novinkou je pak oplastovanější verze Active X, která má i o centimetr větší světlou výšku.
To viditelnější změna už je v interiéru, kde starý informační systém nahradil úplně nový digitální SYNC 4 s úhlopříčkou 12,3palce s podle výrobce 2x větším výpočetním výkonem. Ten doplňuje rovněž 12,3palcový přístrojový štít. Graficky je docela povedený a všechno funguje dostatečně rychle, nechybí ani bezdrátové zrcadlení telefonů. Ovšem zmizely fyzické ovladače klimatizace s výjimkou volby rychlého odvětrání předních oken. Ostatní ovladače se přesunuly na pevné místo na spodní liště dotykové obrazovky. Co ovšem proti některým konkurenčním systémům chybí, to je nějaká lišta s pevně umístěnými tlačítky základních voleb typu telefon, navigace, klimatizace, hudba. Vždy se tak musíte prokliknout přes domovskou obrazovku.
Zajímavou novinkou z elektronické výbavy je tzv. kontrolní seznam pro připojení přívěsu. Po zadání rozměrů vozidla a přívěsu systém SYNC 4 naplánuje navigační trasu tak, aby se řidič vyhnul ostrým zatáčkám, nízkým mostům a dalším podobným překážkám. Hodí se to, protože nová Kuga utáhne až 2100 kg.
Změny logicky nenastaly ani v zavazadlovém prostoru, jehož základní objem je 518 litrů s minirezervou, respektive 581 litrů s lepící sadou. Posuvná zadní sedadla umožňují tento objem zvětšit až na 590, respektive 645 litrů.
Motory výhradně na benzín
Motory pod kapotou pohání vždy výhradně benzín, kterému někdy více nebo méně pomáhá elektřina. Základem je tříválec 1.5 o výkonu 110 kW a 6stupňovým manuálem. Do vyprodání skladových zásob je v ceníku ještě silnější verze 137 kW s 8stupňovým automatem. 2,5 litru má objem full hybridní varianta o výkonu 132 kW s pohonem předních kol nebo 134 kW s pohonem všech kol. To je mimochodem jediná verze čtyřkolky. Hodně si výrobce slibuje od plug-in hybridního pohonu o celkovém výkonu 178 kW. Právě Kuga totiž byla v posledních letech nejprodávanějším plug-in hybridem v Evropě.
První kilometry na českých silnicích jsme absolvovali s full hybridem. Ten má o něco lepší hodnoty zrychlení než před modernizací – konkrétně 8,3 s u čtyřkolky a 9,1 s u předokolky. Spalovací motor přišel o pár koní, naopak ten elektrický posílil. Hybridní pohon splňuje to, co se od něj očekává – tedy po městě se snaží jezdit maximálně na elektřinu a v kabině je tak příkladné ticho. Spalovací motor se připojuje s větším sešlápnutím plynu, pak roste i hlučnost, ale nijak dramaticky, na odhlučnění se nešetřilo. Potěší spotřeba mezi 5,5 – 6 litry, u čtyřkolky o pár deci víc. Čím víc toho najedete po městě, tím bude spotřeba nižší.
Kuga není na poměry SUV střední třídy nijak dramaticky rychlý vůz, subjektivně je spíš pomalejší, ale svou sílu ukáže v zatáčkách. Podvozek se tradičně Fordu povedl, auto se naklání minimálně, řízení je čitelné a řidič má auto perfektně pod kontrolou. Samotné naladění podvozku je přesto velmi komfortní, prostě pro rodinný vůz ideální. Solidní je také cena, která v akci začíná na 649 900 Kč za základní tříválec. Hybrid pak pořídíte od 751 900 Kč, plug-in hybrid pak objednáte od 905 900 Kč. O některé prvky jako třeba 360stupňovou parkovací kameru je rozšířená výbava, hlavně ale Kuga dostala nový výbavový stupeň Active X s bohatším oplášťováním, trochu jiným nastavením tlumičů a zmíněnou mírně větší světlou výškou.
Ford Puma: Spíš kosmetika než facelift
Ještě menší vnější designovou proměnou prošel kompaktní crossover Ford Puma. Ten má pouze jinou grafiku předních světlometů a nová litá kola. Zásadní inovace se taky týká stejně jako u Kugy palubní desky, kde 12,8palcový digitální přístrojový štít doplňuje 12palcová středová dotyková obrazovka s nejnovější generací systému SYNC4. Je víc integrována do palubní desky, výdechy klimatizace jsou až nad ní a stejně jako u většího sourozence i zde zmizely fyzické ovladače klimatizace. Absence pravé páčky vedle volantu napovídá, že blížící se ryze elektrická verze dostane ovládání převodovky právě na páčku. O něco chytřejší jsou různé asistenční systémy. Co naopak zůstalo stejné, je slušný zavazadlový prostor o objemu 450 litrů, z nichž 80 se skrývá pod podlahou v originálním plastovém MegaBoxu.
Změny nenastaly pod kapotou, kde je na výběr několik variant tříválcového mild-hybridního motoru Ford EcoBoost o objemu 1,0 litru, který využívá 48voltový mild-hybridní elektrický pohon. Základní výkon je 92 kW, výkonnější pak 114 kW. Puma ST pak disponuje výkonem až 125 kW. Ford má tento motor vyladěný velmi dobře. Funguje perfektně, prodlevu turba vykrývá startér-generátor a v nízkých rychlostech umí auto jet chvíli jen na elektřinu. Hybrid vás svým fungováním nijak neobtěžuje, ať už cukáním nebo hlukem. A umí být i úsporný – spotřeba by se měla pohybovat mezi 5,5-6 litry u obou slabších verzí.
Jízdní vlastnosti jsou vzhledem k rozměrům auta o něco sportovnější než u větší Kugy, ale v komfortu si obě auta mohou podat ruce. Puma zvládá všechny druhy nerovností a umí být zároveň komfortní i mrštná. Takový Volkswagen T-Roc je sice ještě o něco komfortnější, ale Ford zvolil velmi rozumný kompromis naladění, který bude většině zákazníků naprosto dostačovat.
I na Pumu aktuálně platí prodejní akce, takže základní motorizaci s manuální převodovkou v základní výbavě seženete od 499 900 Kč, za 7stupňový automat připlatíte 40 000 Kč.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES