Test Peugeot 3008 hybrid: Elektrifikaci vstříc
Test Peugeot 3008 hybrid. Přestože v reklamě na nový Peugeot 3008 se klade důraz hlavně na elektrickou verzi, tenhle populární rodinný crossover má také o 370 tisíc levnější a o 535 kilo lehčí mild-hybridní variantu, která bude v reálu nejprodávanější. Jaké jsou její výhody a nevýhody?
Více než 1 320 000 zákazníků ve 130 zemích. Tolik si dokázala získat minulá generace Peugeotu 3008. Teď se začala prodávat generace nová, která v konkurenci modelů jako Škoda Karoq nebo Nissan Qashqai sází na atraktivní vzhled a neobvyklý interiér. V nabídce už chybí diesel, naopak najdete v ní tři varianty elektrického pohonu, které doplňuje jeden plug-in hybrid a jeden mild-hybrid. Může tahle sázka vyjít?
Peugeot si dost hraje s designem a umí udělat auta, která zaujmou, byť se samozřejmě každému nemusí líbit. Neustále ho vyvíjí, ale současně se snaží zachovat některé typické prvky, i když třeba v trochu jiné podobě. Na čelní masce nové 3008 tak nejdeme tři drápy LED světel denního svícení na každé straně, ale ty jsou uspořádány trochu jinak v návaznosti na hlavní světlomety než třeba u nového modelu 208. Samotná maska má postupně odstíněný vzhled v barvě karoserie, nad ní je tenký pás obepínající celou část mezi světlomety. Ty jsou standardně vybaveny LED technologií, ve druhém stupni výbavy GT i systémem vykrývání segmentů proti oslňování ostatních účastníků silničního provozu.
Test Peugeot 3008 hybrid: Sázka na odvahu
Sázkou na odvahu je tvar karoserie. Pro novou 3008 zvolil Peugeot vzhled kombinující několik typů. Spíš než klasické SUV připomíná fastback typu Peugeot 408 s výrazným spoilerem na pátých dveřích. Objem zavazadlového prostoru je solidních 520 litrů pro všechny verze pohonů, což je stejně jako u minulé generace. Tvarem karoserie je jen trochu omezeno jeho využití až po strop. Ovšem i přes prodloužení celkové délky auta o 10 centimetrů a rozvoru o 6 centimetrů, není na zadních sedadlech místa na rozdávání, a to jak před koleny, tak nad hlavou.
Celkem dramatickou proměnou prošel interiér. Některé věci jsou funkční, jiné novinky na mě působí jen dojmem udělat změnu pro změnu. Mezi takové patří třeba přesunutí ovladače automatické převodovky z prostoru mezi sedadly přímo na palubní desku napravo od volantu vedle startovacího tlačítka. Nešlo o úsporu místa, jako když třeba Renault přesunul ovladač na páčku vpravo od volantu, čímž vznikl na středovém tunelu nový odkládací prostor. U 3008 je na dřívějším místě ovladače převodovky nový volič jízdních režimů, takže o úsporu místa nešlo.
Palubní deska sice vypadá úplně jinak, ale přesto Peugeot použil některé své původní „recepty“. Informace přístrojového štítu jsou tak umístěné nad volantem, nikoli v jeho průhledu, a přes hlavní dotykovou obrazovku se ovládá drtivá většina funkcí včetně klimatizace. Palubní deska se vydala spíš cestou sesterského Opelu, když místo členitého systému obrazovek nabídne jednu velkou zakřivenou 21palcovou „televizi“ kombinující digitální přístrojový štít s obrazovkou infotainmentu. V základní výbavě ho střídají dva 10palcové digitální displeje vedle sebe.
Pod obrazovkou je umístěn panel programovatelných ovladačů i-Toggles, na který je možné nastavit až 10 nejpoužívanějších funkcí v takovém detailu jako volání oblíbeného čísla nebo navigace do nejčastěji používané destinace. Pod nimi je pak plocha pro bezdrátové nabíjení telefonů, což ale systém umí jen výkonem 15 W, například koncern Volkswagen do svých nových vozů momentálně dává nabíjení výkonem 45 W. Celkově je nová palubní deska určitě hezčí a přehlednější, ale s pár věcmi přesto nejsem spokojen. Nelíbí se mi třeba grafika navigační mapy a problém jsem měl trochu i s klikáním na jednotlivé ovládací funkce, často jsem musel pokyn opakovat, abych se trefil přesně na správné místo a s tou správnou intenzitou.
První s novým podvozkem
Úplně novým ale nedělá Peugeot 3008 až tak jeho vnější vzhled nebo palubní deska, jako hlavně technika. Novinka stojí jako úplně první vůz na nové podvozkové platformě STLA Medium skupiny Stellantis. Můžeme se na ní dočkat až několika desítek dalších vozů různých značek, mezi prvními to bude třeba nový Opel Grandland. Platforma je navržena primárně pro elektromobily, kterým má umožnit dojezd až 700 km, nabíjení do 30 minut nebo řadu online služeb, ale je využitelná i pro další elektrifikované pohony.
V Česku jsou na úvod v prodeji dvě verze – mild-hybrid a nejslabší elektromotor. Prodávanější bude určitě mild-hybrid o výkonu 136 koní. Jde o známý, ale výrazně přepracovaný tříválec o objemu 1,2 litru. Nepropadejte panice, přepracováno bylo kolem 40% dílů, a především zmizel kritizovaný rozvodový řemen, který nahradil řetěz. Ke spalovacímu motoru je přidán malý elektromotor a malá baterie. Celkový výkon je rovných 100 kW neboli 136 koní.
Průměrná spotřeba by měla být 5,5 l/100 km, v reálu logicky záleží hlavně na řidiči a zvolené trase. Každopádně mild-hybrid nejlépe funguje v ucpaných městech, kdy mu elektřina pomáhá při rozjezdech a v nízkých rychlostech. Elektromotor má totiž sám o sobě výkon 21 kW a točivý moment 55 Nm. Teoreticky by na elektrický pohon mělo auto jezdit po městě až 50% času.
Proti dřívějšímu tříválci bez podpory elektřiny je také o něco tišší, stejně jako ve srovnání se sesterským Citroënem C5 Aircross, kde mě zvuk motoru občas vysloveně rušil. I 6stupňová automatická převodovka má menší prodlevy. Na dálnici už ale bude přínos mild-hybridu mizivý. Spotřeba roste někam k 7-8 litrům a na stovku se dostanete za 10,2 sekundy. Úspora proti minulém benzínovém tříválci bez mild hybridu tady rozhodně je, zvlášť při městském popojíždění, jen od toho nečekejte žádné zázraky.
Peugeot 3008 i v nové podobě působí při jízdě pořad trochu těžkopádně, ale při klidné jízdě je příjemný na řízení a také dostatečně komfortní. I když v hybridní variantě má vzadu jednoduchou nápravu, na rozdíl od víceprvkové v elektrické verzi, zvládá různá druhy nerovností víceméně se ctí. Ty větší bez výrazného bouchnutí, spíš s komfortním zhoupnutím. Jen při jízdě na táhlých nerovnostech je auto občas trochu nervózní a zbytečně se houpe. Řízení není dokonalé, ale poskytuje rozumnou míru zpětné vazby. Celkově jsou jízdní vlastnosti pro rodinné cestování naprosto dostačující, vyšší sportovní cíle si Peugeot s tímto modelem neklade.
535 kilogramů, o které je mild-hybridní verze lehčí než ta elektrická, je nutné brát při rozhodování o volbě pohonu v úvahu, stejně jako rozdíl v ceně. Elektrická verze je o 370 tisíc dražší. V akční ceně spalovací motor startuje s cenou 749 000 Kč, kdežto jeho elektrický sourozenec od 1 119 000 Kč, obojí ve výbavě Allure. V jednoduchém ceníku je pak k dispozici pouze jeden vyšší stupeň výbavy – GT. Zjednodušení nabídky by se mělo podepsat na krátkých dodacích lhůtách.
Uvidíme, jak se na prodejních číslech projeví nabídka motorizací. Diesel pod kapotou už v dnešní době čekat nemůžeme, ale jediná varianta spalovací verze je trochu odvážné řešení. Naopak elektromobilistům by stačil výběr ze dvou jednotek, moc nečekám, že se najde hodně zákazníků, kteří si budou chtít koupit takovéhle elektrické auto s výkonem 320 koní. Nadějný by mohl být plug-in hybrid. Pokud bude mít dostatečně zajímavé parametry, tedy elektrický dojezd kolem 100 kilometrů, může to být zajímavá alternativa pro rodiny s domem a fotovoltaikou na střeše, jejichž jízdy čítají většinou nižší desítky kilometrů denně, ale pro občasné víkendové delší cesty nechtějí být omezováni nutností nabíjení.
Martin Šidlák
Technické údaje: Peugeot 3008 hybrid
Cena: 619 008 Kč (bez DPH)
Benzínový mild-hybridní pohon
Maximální výkon: 100 kW / 5500
Max. točivý moment: 230 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 201 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10,2 s
Kombinovaná spotřeba: 5,5/100 km
Emise CO2: 123 g/km
Délka/šířka/výška: 4542 / 1895 / 1891 mm
Rozvor: 2739 mm
Zavazadlový prostor: 520 l