Čínská auta letos úspěšně dobývají český trh, válcují i zavedené značky
Čínská auta jsou v kurzu – velký rozruch nedávno způsobilo zavedení předběžných cel na dovoz čínských elektromobilů do Evropské unie. Experti se předhánějí v analýzách dopadů tohoto kroku na automobilový trh, stranou pozornosti ovšem zůstává, že například v Česku je dovoz čínských elektroaut okrajovou záležitostí – statistiky prodejů totiž válcují spalovací modely původem z Říše středu. Ve větších počtech už pronikají i na sekundární trh, jak ukazuje i analýza AAA AUTO.
Statistiky prodejních statistik Svazu dovozců automobilů (SDA) za letošní první pololetí ukazují, že se v ČR za tuto dobu prodalo 62 čínských vozů značek Dongfeng (DFSK), Forthing, FAW a SWM; hlavně však 2041 kusů dnes už čínské značky MG. Ta se tak dostala na 14. příčku ze všech dovážených značek a nechala za sebou zvučná jména jako Opel, Seat, Citroën, Suzuki, Audi, Tesla, Mazda, Nissan, Mitsubishi, Honda, nemluvě už vůbec třeba o skomírajícím Fiatu (329 ks) či Jeepu (230 ks). U MG to představuje v meziročním srovnání dvojnásobný nárůst, u Forthingu je to dokonce 537 procent – v loňském prvním pololetí prodal osm aut, letos 43. „Celkem tak zatím letos našlo své majitele 2 103 čínských vozů. Pouhých 131 – tedy 6,2 procenta – z nich přitom byly elektromobily, většinu zájemců tedy zlákaly klasické spalovací motory,“ bilancuje Petr Vaněček, společný generální ředitel skupiny AURES Holdings, provozovatele mezinárodní sítě autocenter AAA AUTO a Mototechna.
OTESTOVALI JSME – MG HS: Dostanete víc než u konkurence
Ojetiny také na vzestupu
Auta ze zámoří začínají rovněž promlouvat do statistik trhu s ojetinami. Na českých inzertních serverech je v současné době nabízeno kolem pěti set čínských vozů MG (kromě nich i pár desítek původních britských MG) s cenami od 320 tisíc korun a další 90 kusů značky Dongfeng (od cca 400 tisíc korun).
A rekordní prodeje čínských značek hlásí právě i AAA AUTO, v jehož 50 pobočkách je momentálně v nabídce kolem dvacítky čínských vozů značek Fengon, Forthing, Dongfeng a MG. „Zatímco loni za celý rok se u nás prodalo deset MG, letos je to už pětinásobek, 48 kusů, s cenami začínajícími pod 400 tisíci korunami. Zatímco MG ZS je přímou konkurencí Dacie Duster či Mitsubishi ASX, model HS pak cílí na městská SUV jako Škoda Karoq, Kia Sportage či Hyundai Tucson. A často je poráží díky lepší ceně a sedmileté záruce,“ říká Petr Vaněček. Ostatních čínských značek se podle něj prodávají pouhé jednotky kusů, protože se jich zatím na českém trhu mnoho nevyskytuje. „Každopádně v budoucnu čekáme masivní nárůst čínských automobilů v naší nabídce,“ dodává.
A upozorňuje ještě na další zajímavý trend – velký zájem o dlouhodobý pronájem čínských vozů, zejména značky MG. „V naší Mototechně Drive se MG pronajmou vždy do tří dnů od uveřejnění v nabídce. V současnosti jich jezdí v naší společnosti v rámci zaměstnanecké flotily i střednědobého pronájmu zhruba stovka, nejčastěji modely HS nebo ZS. S ohledem na stále rostoucí zájem plánujeme rozšířit nabídku o dalších 250 kusů,“ doplňuje Vaněček. Měsíční pronájem MG ZS začíná na 4 399 korun bez DPH, modelu HS pak na 5 533 Kč. „Poměrně časté je, že lidé využijí možnosti nejprve si tyto vozy vyzkoušet v krátkodobém pronájmu, než se rozhodnou pro jejich koupi,“ uzavírá Petr Vaněček.
ZDROJ: TZ AURES Holdings