Velké přejmenovávání začíná. Audi A5 v nové generaci nahrazuje model A4
U Audi nastávají velké změny. Třicet let po prvním modelu Audi A4 už nová generace ponese označení Audi A5. Sudá čísla totiž budou u Audi do budoucna vyhrazena elektromobilům.
Dlouholetý bestseller Audi A4 ponese s debutem nejnovější generace označení Audi A5 a bude vyráběn v Neckarsulmu. Nový model bude nabízen ve čtyřech nových variantách: A5, S5, A5 Avant a S5 Avant. Tyto verze budou uvedeny na trh jako první modely na platformě PPC (Premium Platform Combustion) pro prémiové automobily se spalovacím motorem.
Audi A5: Dynamický a svalnatý vnější design
Pozměněné proporce s dlouhým rozvorem náprav, velkými koly a nízkou, sportovní karoserií ztělesňují progresivní dynamiku a prémiové ambice. Sportovně kompaktní prosklená část karoserie je u sedanu vymezena linií střechy, která klesá v ladném oblouku k zádi a podobně jako u kupé plynule přechází ve velmi skloněné zadní okno a ústí do vizuálně krátkého víka zavazadlového prostoru s výraznou odtokovou hranou. Zadní výklopné víko se otevírá spolu se zadním oknem.
Modelová řada Audi A5 nabízí vpředu digitální denní světla s technikou LED a vzadu je na přání k dispozici druhá generace digitálních zadních svítilen OLED. Každý digitální panel OLED je osazen 60 segmenty. Záď modelu A5 tak udělala další krok na cestě k displeji. Tento vývoj umožňuje realizovat komunikaci Car-to-X a zvyšuje bezpečnost silničního provozu, například komunikačním světlem, které je v modelu A5 nové.
Vyspělé technologie v interiéru umocňují komfort
Štíhlý panoramatický displej Audi MMI vyčnívá z přístrojové desky do prostoru, má zakřivený design, využívá technologii OLED a je tvořen digitálním panelem sdružených přístrojů Audi virtual cockpit s úhlopříčkou 11,9 palce a 14,5“ dotykovým displejem MMI touch display. Audi rozšiřuje „digitální pódium“ na přání dodávaným 10,9“ displejem MMI pro spolujezdce vpředu, který je začleněn do designu přístrojové desky. Nové Audi A5 má v porovnání s předchůdcem zdokonalený, konfigurovatelný head-up displej. Řidič tak poprvé může ovládat funkce vozidla a informačního a zábavního systému prostřednictvím head-up displeje.
Nový systém MHEV plus na základě 48V elektrické sítě podporuje spalovací motor a současně zlepšuje jízdní výkony. Nový generátor PTG (Powertrain Generator) s funkcí pohonu umožňuje zapojovat elektrický systém do procesu pohonu, čímž přispívá ke snížení spotřeby paliva.
Systém MHEV plus přináší modelové řadě Audi A5 v porovnání se systémem MHEV výrazné výhody z hlediska emisí CO2 a spotřeby paliva. V případě motoru 2.0 TDI (150 kW s pohonem předních kol/pohonem všech kol quattro; kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 5,6–4,7) došlo ke snížení až o 10 g/km, resp. 0,38 l/100 km, a u motoru V6 3.0 TFSI (270 kW quattro; kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,9–7,4) až o 17 g/km, resp. 0,74 l/100 km (v normovaném jízdním cyklu WLTP).
PTG má navíc funkci krátkodobé podpory spalovacího motoru elektrickým dodatečným výkonem až 18 kW (24 k). Při zpomalování ukládá PTG rekuperovanou energii – výkonem až 25 kW – zpátky do sady akumulátorů (rekuperace kinetické energie). V omezeném rozsahu je tak možné manévrování a parkování výhradně s elektrickým pohonem. Díky možnosti používat čistě elektrický kompresor klimatizace může být klimatizace zapnutá i při stání na semaforech s vypnutým spalovacím motorem.
Motory nabízené v době uvedení na trh
Základním motorem je jednotka 2.0 TFSI s výkonem 110 kW (150 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,6–6,6;). Tento agregát bude alternativně k dispozici také s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 7,9–6,6. Tyto agregáty TFSI jsou vybaveny výfukovým turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) a používají upravený spalovací proces, který je v oblasti částečného zatížení mimořádně hospodárný. Technika VTG umožňuje i u zážehových motorů harmonický a rychlý nárůst točivého momentu již od nízkých otáček.
Přeplňovaný čtyřválec je k dispozici s dvouspojkovou převodovkou. Varianta o výkonu 110 kW je nabízena výhradně s pohonem předních kol, zatímco u verze o výkonu 150 kW mají zákazníci na výběr pohon předních kol nebo pohon všech kol quattro ultra.
Vznětový motor 2.0 TDI s nejvyšším výkonem 150 kW (204 k) (kombinovaná spotřeba paliva v l/100 km: 5,6–4,7;) stanovuje svou technologií MHEV plus v modelu A5 nová měřítka. Tento dvoulitrový agregát generace EA288 evo přebírá od předchůdce optimalizované spalování se senzory tlaku ve válcích, systém TwinDosing pro dodatečné čištění výfukových plynů a dva vyvažovací hřídele pro kultivovaný běh motoru. Tento motor poskytuje nejvyšší točivý moment 400 N.m mezi 1750 a 3250 min-1.
Jednotka 2.0 TDI je k dispozici ve spojení s dvouspojkovou převodovkou a pohonem předních kol nebo s pohonem všech kol quattro ultra. Úroveň hospodárnosti a komfortu zvyšuje částečná elektrifikace tohoto motoru prostřednictvím nového 48V systému MHEV plus. Elektrická podpora pohonu snižuje emise CO2 vysokým rekuperačním výkonem. Komfort jednotky TDI zvyšuje také 48V reverzní alternátor poháněný řemenem, který zajišťuje klidné spuštění motoru. Tím se zkracuje reakční doba při rozjezdu a vůz se chová citelně agilněji.
Základem pohonu sportovních modelů S5 je motor V6 3,0 litru TFSI s nejvyšším výkonem 270 kW (367 k) . Tento motor je poprvé vybaven turbodmychadlem s variabilní geometrií rozváděcích lopatek (VTG) a technologií MHEV plus.
Modely Audi A5 a Audi S5 budou uvedeny na trh v České republice a mnoha dalších evropských zemích v listopadu. Zákazníci v České republice mohou začít modelovou řadu Audi A5 objednávat v průběhu léta 2024, kdy budou oznámeny také ceny a výbavy pro český trh.
Zdroj: Audi