Test Dacia Spring 2024: Elektromobil s kolíčkem ve dveřích a ruční brzdou, ale pod půl milionu
První jízda / Test Dacia Spring 2024. Málokteré auto schytalo po svém uvedení takovou bídu, jako Dacia Spring v roce 2021. Výkon pouhých 45 koní, zrychlení na stovku za 19,1 sekundy, dojezd kolem 200 kilometrů, a ne zrovna přesvědčivé jízdní vlastnosti. Jenže zároveň šlo o nejlevnější elektromobil na trhu. Nejlevnější zůstal i po faceliftu, ale je o dost lepší než dřív.
Své zákazníky si Spring rozhodně našel. Prodeje rostly rok od roku a v letech 2022 a 2023 šlo o třetí nejprodávanější elektromobil soukromým zákazníkům v Evropě. Teď je tady facelift, který má pár věcí zlepšit. A základní zaváděcí cena je dokonce ještě nižší než dřív. Na elektromobil úžasných 414 900 Kč. Nebudeme se pouštět do diskuse, jestli elektromobil ano nebo ne. Stejně tak nechme stranou otázku, jakou uhlíkovou stopu za sebou nechá malý elektromobil určený pro párkilometrové jízdy, když je vyráběný v Číně. Otázkou také je, nakolik se lákavá cena změní po případném uvalení dodatečného evropského cla na čínská auta. Vžijme se do situace, že chcete elektromobil, a podívejme se na to, jestli to může být Dacia Spring. Za mě rozhodně ano!
Po faceliftu se ze Springu stalo o něco pohlednější auto, protože přebírá některé prvky aktuálního designového jazyka značky, které jsou vidět třeba na novém Dusteru. S délkou 3701 mm je o 30 centimetrů kratší než Dacia Sandero, ale v aktuální podobě vypadá moderně a robustně. Vpředu i vzadu jsou dva masivní černé pruhy spojující světlomety. Ty samotné mají světelný podpis ve tvaru písmene Y. Ve vyšších výbavách pak vzhled zlepšují třeba 15palcová kola nebo polepy karoserie – to ale nečekejte od základní verze.
Test Dacia Spring 2024: Frunk může mít i Dacia!
Uvnitř jsou pouze čtyři sedadla, ale na tak malý vůz je zde překvapivě dost místa. Dostanete také zavazadlový prostor o objemu 308 litrů, což je v podstatě stejně jako 310 litrů u nejbližšího konkurenta, kterým je Citroen ë-C3, nebo 309 litrů u o 30 centimetrů delšího elektrického Peugeotu 208. Se sklopenými zadními sedadly je to pak 1 004 litrů. K tomu připočtěte ještě 32,7 l úložných prostor v kabině a hlavně pro spoustu elektromobilistů základní stavební kámen elektromobility – 35litrový prostor pod přední kapotou (za příplatek). Teď už se žádná automobilka nemůže vymlouvat, že její elektromobil nemá frunk, když ho může mít i Dacia! Co je naopak velký praktický nedostatek, je nedělené opěradlo zadních sedadel, které se sklápí v jednom kuse.
Přepracovaná je přístrojová deska s integrovaným displejem infotainmentu o velikosti 10 palců. Je ale standardem jen nejvyšší výbavy Extreme, případně v paketu pro prostřední stupeň výbavy. V základu je pouze držák na telefon a digitální rádio s displejem integrovaným do palubního počítače. Všechny verze ale mají 7palcový digitální přístrojový štít. Nové jsou i výdechy klimatizace ve tvaru písmene Y a samotné ovladače klimatizace. Ty mají tradiční fyzickou podobu a jsou podsvícené. V rámci úspor ale zůstaly ovladače stahování oken uprostřed palubní desky nad panelem klimatizace, nikoli na logičtějším místě na dveřích.
Na co jsou tu ty kolíčky?
Co také už v dnešní době v autech neuvidíte, jsou „kolíčky“ na zamknutí a odemknutí zadních dveří. Ty Spring má, přestože disponuje centrálním zamykáním. Dotazem na smysl tohoto prvku jsme na prezentaci dokázali manažera z centrály Dacie zaskočit a žádné rozumné vysvětlení neměl… Další věcí, kterou aktuálně v dnešních automobilech nenajdete, a v elektromobilech obzvlášť, je klasická páka ruční brzdy mezi předními sedadly. Spring ji má, hlavně proto, že volič převodovky nemá parkovací polohu P. Po zastavení tak musíte zatáhnout ruční brzdu. Na to oficiální vysvětlení na prezentaci znělo „parkovací polohu P jsme nepotřebovali“.
Z auta je velmi dobře vidět ven díky velkým oknům, ale najít ideální pozici za volantem možná nebude pro všechny úplně snadné, protože volant se dá nastavit jen výškově a sedadlo nejde výškově regulovat vůbec. Úspory jsou také logicky znát na plastech, které jsou výhradně tvrdé. Dacia se to ale snaží vynahradit chytrými nápady, jako je třeba systém YouClip, který měl nedávno premiéru v nové Dacii Duster. Jde o systém úchytných bodů, které jsou v kabině Springu celkem tři – jeden na palubní desce, dva na středové konzole. Do nich lze umístit odkládací kapsu, držák na chytrý telefon s indukční nabíječkou nebo bez ní či zařízení zvané výrobcem „3 v 1“, které kombinuje držák na nápoje, háček na tašku a kapesní svítilnu. Vše je k dostání v rámci originálního příslušenství.
Jedna baterie, dva výkony
Co se nezměnilo, je nabídka motorů. Ten základní má výkon jen 33 kW / 45 koní, což stačí na zrychlení na stovku až za 19,1 sekundy. Druhou možností je elektromotor o výkonu 48 kW / 65 koní, který byl dosud vyhrazen jen pro nejvyšší výbavu Extreme, nyní bude možné ho mít i s prostřední výbavou Expression. Ten je na stovce za 13,7 s. Využitelná kapacita baterie je ale v obou případech stejná – 26,8 kWh. Na elektromobil velmi nízká hmotnost auta pod jednu tunu v obou případech ale znamená spotřebu pod 15 kWh/100 km a tedy dojezd 225 km, resp. 228 km u silnější verze, v městském provozu pak výrobce slibuje více než 300. To je na takto malé městské auto dostatečná hodnota. Při prvních jízdách v okolí francouzského Bordeaux jsme se dokonce ani nedostali na oficiální spotřebu 13,5 kWh/100 km u silnější verze, ale jen na 11,8. A to jsme rozhodně nejeli úsporně, ale „normálně“, jen s tím, že šlo o ryze rovinaté cesty mimo dálnice. Při snaze jet co nejúsporněji v rychlostech mezi 50 – 80 km/h ukazovalo auto spotřebu dokonce pod 10 kWh/100 km.
Ostatně pouštět se se Springem někam mimo město nedává moc smysl. Jednak se maximální rychlost u slabší verze snížila na 110 km/h (u silnější 125 km/h), jednak i akcelerace ve vyšších rychlostech už je poněkud vlažná. Předjet v 90 km/h kamion už jsem si musel sakra dobře rozmyslet. I jízdní vlastnosti a nastavení podvozku tak úplně nesvědčí nějaké dynamičtější jízdě nebo broušení zatáček. Spring je v zákrutách stále houpavý a poměrně nejistý, stabilizace zasahuje velmi brzy, což je dáno i tím, že baterie je uložená pod zadními sedadly, nikoli v podlaze, takže hmotnost není rozložená po celé délce vozu. Tohle omezení také limituje světlou výšku auta, která je 150 mm.
Kritérium dojezdu stále vede
„Snaha výrobce udržet nízkou cenu vede k volbě baterie s nižší kapacitou, a tak současný Spring s dojezdem 225 km, případně 305 km, zákazníka v tomto ohledu příliš neoslní,“ říká Daniel Prostějovský, zástupce technického ředitele společnosti Drivalia Lease Czech Republic. „Na druhou stranu jde o městský vůz, kde velká kapacita není nezbytná. Čeští zákazníci ale tohle zpravidla nevnímají a kritérium dojezdu hodnotí podle absolutní hodnoty a nikoli podle typu provozu, pro který je vůz určený.“
Ovšem tohle auto patří do města, kde je perfektní, a to nejen s ohledem na svou cenu. Jízda s ním mě tam dokonce velmi bavila. O velmi nízké spotřebě už byla řeč. Ale auto má také malý poloměr otáčení 4,8 metru. Došlo také k mírné úpravě odpružení, Spring však především dostal nový volant, sloupek a elektrický posilovač řízení – velmi podobný má nový Duster. To dramaticky zlepšilo ovladatelnost a řidič dostává přes volant překvapivě komplexní zpětnou vazbu o tom, co se děje pod předními koly. Takže i přes velké náklony karoserie v zatáčkách je chování auta čitelnější než před faceliftem.
Cena od 419 900. No nekupte, to!
Slabší verze začíná na zmíněné částce 419 900 Kč. Kvůli povinné bezpečnostní výbavě dostanete balík asistenčních systémů, třeba ten sledující únavu řidiče, udržování v jízdním pruhu nebo rozpoznávání dopravních značek. Ale třeba i přípravu na instalaci alkoholtesteru… Ovšem také zadní parkovací senzory a elektricky ovládaná okna vpředu. Vyšší výbava za 469 900 Kč je automaticky spojena s výkonnějším elektromotorem a navíc dostanete 15palcová kola, manuální klimatizaci, světelný a dešťový senzor či dvoubarevné látkové čalounění. Pokud chcete i zadní parkovací kameru, elektricky nastavitelná zrcátka a zadní okna nebo 10palcovou centrální obrazovku infotainmentu a obousměrný nabíjecí adaptér V2V třeba pro připojení elektrického grilu nebo podobného zařízení, zaplatíte 494 900 Kč.
„Cla, která zavádí EU, budou znamenat navýšení cen všech z Číny dovážených modelů včetně těch, které nevyrábí čínské automobilky. O tom, jak velké by mohlo být ono navýšení cen, můžeme nyní jen spekulovat, zejména čínské automobilky mají jistý prostor ve svých maržích a nemusely by nutně zdražit o celou hodnotu cla. Zvýšená cena vozidel povede k nižší poptávce po těchto modelech a tím i pravděpodobně ke zpomalení prodejů všech elektrických aut na našem trhu. Možným řešením ve střednědobém horizontu je přesun výroby elektroaut do jiných zemí, kde by se cla neuplatnila. Nyní očekáváme horečná jednání mezi EU (zejména Německem) a Čínou ve snaze odvrátit hrozící obchodní válku. Tu si nemůže dovolit vzhledem k výši exportu k svému protějšku ani jedna ze stran.“
Tomáš Kadeřábek, šéf konzultantů ve společnosti Arval
Za některé věci ale budete připlácet vždy. Třeba 4500 Kč za úložný systém pod přední kapotou či 8000 za nabíjecí kabel pro nabíjení z wallboxu. Standardně je auto vybaveno nabíječkou na střídavý proud o výkonu 7 kW, která umožňuje nabít baterii z 20 % na 100 % pomocí domácí zásuvky za zhruba 11 hodin nebo za 4 hodiny pomocí 7kW wallboxu. Na přání je za 15 000 Kč k dispozici stejnosměrná nabíječka o výkonu 30 kW, která umožňuje nabití z 20 % na 80 % za 45 minut.
„Svým formátem je Spring typickou Dacií, tahle je ale čistě elektrická,“ pokračuje Daniel Prostějovský. „Dacii si u nás kupují především zákazníci, kteří chtějí solidní auto za nízkou cenu. Z perspektivy poskytovatele operativního leasingu, v němž hraje roli i zůstatková cena, Dacia obecně patří k tomu lepšímu. Například model Duster dokáže i z pohledu procentního zůstatku k pořizovací ceně atakovat nejžádanější vozy na sekundární trhu. Pro Spring to ale nejspíše platit nebude. Největší problém dnes vidím v hlavě českého zákazníka, který si jde koupit ojetý automobil. Elektrická vozidla zatím nejsou velkým hitem secondhandového trhu, navíc jim nepomáhají legislativci ani veřejná správa. Typickým příkladem je sice oddálené, ale stále diskutované zrušení bezplatného parkování elektrovozidel v Praze. Nedávno spuštěné dotace na nové elektromobily jsou pro trh s ojetými vozy další ranou pod pás. Jenže dokud si elektrická vozidla nenajdou přirozenou cestu na trh ojetin, nemůžeme o masivním rozvoji elektromobility příliš uvažovat. Ale zpátky ke Springu. Z hlediska údržby jsou elektromobily obecně nenáročné a tento model nebude výjimkou. Případné problémy, pominu-li nehody, budou mít nejspíše formu záručních oprav.“
Se Springem bude muset majitel přistoupit na pár kompromisů, to nemá smysl skrývat. Ale se stávajícím ceníkem se s nimi určitá cílová skupina může snadno smířit. Pokud chcete nové auto, které bude sloužit jednotlivci nebo jako druhý vůz v rodině, tak proč ne. Pokud jste nenáročný uživatel, který denně najede jen pár kilometrů a má navíc třeba možnost nabíjet z domácí fotovoltaiky, tak stojí za to se zamyslet nad tím, jestli vám pro tyhle krátké cesty, na kterých stejně nevyvinete rychlost vyšší než 80 km/h, stačí auto za 420 tisíc korun, nebo potřebujete 2x výkonnější třeba Citroën ë-C3 za 630 000 Kč či Peugeot 208 za 800 tisíc. Jak tento rozdíl zmenší cla na čínská auta, je samozřejmě otázkou. Zatím Dacia oficiálně nemá informace o konkrétní změně ceníku. A také konkurence bude přibývat. Na trh se chystá třeba elektrický Fiat Panda nebo i sesterský Renault Twingo.
Martin Šidlák, psáno pro IDNES