Čím výkonnější motor, tím více nehod. Pro BMW to ale neplatí, havaruje každé šesté

nehoda, výkon motoru, carvertical,

Souvislost mezi výkonem motoru a počtem nehod existuje. Prokázal to výzkum společnosti carVertical, který porovnal údaje z kontrol historie ojetých vozů. Jedna značka ale nad ostatními dominovala. Každé šesté BMW někdy havarovalo.

Výzkum společnosti carVertical, který zkoumal přehledy historie vozidel ukázal, že napříč všemi 43 prověřovanými značkami jsou modely se silnějšími motory častěji účastníky dopravních nehod.

Například z modelů značky Audi prověřených na carVertical mělo záznamy o poškození 46,4 % vozů s výkonem motoru do 100 kW. U modelů s výkonem nad 400 kW byla ale míra poškození téměř o 10 % vyšší (55,6 %).

Podobně tomu bylo i u automobilů z řad Volkswagen, kde v minulosti došlo k poškození u 42,6 % modelů s výkonem do 100 kW a u 48,9 % aut se silnějšími motory o výkonu 300–400 kW.

Další desetiprocentní nárůst lze pozorovat u vozů značky Ford. U těch s motory do 100 kW bylo zaznamenáno poškození u 45 %, zatímco u vozů, které pod kapotou skrývají výkon nad 400 kW to bylo 55 %.

Ze všech sledovaných značek zaznamenalo nejvyšší míru poškození BMW. U automobilů s motory do 100 kW mělo poškození 60,3 % vozů. U těch s výkonem nad 400 kW se jednalo o neuvěřitelných 68,6 % prověřených modelů.

Tuzemská Škoda patří mezi ty značky, u kterých se míra poškození napříč výkonem tolik nemění. U vozů s výkonem do 100 kW byla míra poškození 51,3 % a mezi 200 až 300 kW modely poměr vzrostla na 54,8 %.

Podobný trend jako v případě značky Škoda se drží i vozidel značky Toyota: v porovnání s 39,5 % vozů s motory o výkonu 200–300 kW mělo záznam o poškození 36 % modelů s méně výkonnými motory.

Také u Renaultů s menším výkonem utrpěl menší nebo větší poškození každý třetí vůz (36,3 %) a mezi modely s výkonem mezi 200–300 kW byl zhruba tříprocentní nárůst na 39,7 %.

„I když musí všechna vozidla dodržovat stejné dopravní předpisy, zdá se, že majitelé vozidel se silnějšími motory více riskují a mnohdy ignorují rychlostní limity. V rámci našeho výzkumu jsme neodhalili jedinou značku, u které by méně výkonná vozidla zaznamenala více dopravních nehod,“ uvádí Matas Buzelis, odborník na automobilový průmysl a vedoucí oddělení komunikace společnosti carVertical.

Některá auta mají až sedmkrát větší výkon

Ze všech značek automobilů prověřených na carVertical obsadila značka Bentley první příčku, co se nejvyššího průměrného výkonu motoru týče. Konkrétně dosahuje až 415 kW / 564 koní. Těsně v závěsu za touto luxusní automobilkou se umístily značky Maserati (268 kW / 364 koní), Cadillac (264 kW / 359 koní), Tesla (263 kW / 358 koní) a Porsche (257 kW / 349 koní).

Naopak nejslabší motory lze najít u vozidel značky Smart – konkrétně 59 kW / 80 koní. Po ní následují značky Dacia (72 kW / 98 koní), Lancia (77 kW / 105 koní), Fiat (83 kW / 113 koní) nebo Suzuki (87 kW / 118 koní).

Výzkum také ukázal, že kupující ojetin častěji prověřují vozidla právě s výkonnějšími motory. I když ani auta s menšími obsahy motorů, co se kontrol historie u carVertical týče, nezůstávají pozadu.

Podle Buzelise může být pro zájemce o koupi vozu varovným signálem historie s dlouhým listem nehod či jiných poškození. I proto je důležité se poradit s odborným mechanikem a zjistit, zda škody, které vůz utrpěl, mohou mít vliv na jeho dlouhodobý provoz.

Zdroj a ilustrační foto: Carvertical