Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136: Zabiják dieselu. Nebo ne?
Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136. Koncern Stellantis pomalu ale jistě ruší ve svých autech dieselový pohon. Chce ho nahradit úsporným mild-hybridním tříválcem, který sice pálí benzín, ale má mít spotřebu jako diesel. Jak to funguje v Citroënu C5 Aircross?
Citroën C5 Aircross je tady s námi už nějaký ten pátek, prodeje běží naplno od roku 2018 s drobným faceliftem v roce 2022 a současná generace zjevně ještě nějakou dobu v prodeji zůstane. Nabídka pohonů netvoří moc dlouhý seznam z hlediska výkonů, ale zákazník má stále na výběr mezi benzínem, dieselem a plug-in hybridem. První dvě pohonné jednotky mají shodný výkon 96 kW, plug-in hybrid pak 133 nebo 165 kW.
Novinkou je mild-hybrid, kterému se koncern Stellantis dlouho vyhýbal, ale teď na něj naopak sází jako na náhradu za naftový motor, který už třeba v novém Peugeotu 3008 nenajdete. Mluví se o něm jako o „zabijákovi dieselů“, protože by se mu měl spotřebou vyrovnat, učinit tak ekologii za dost a zároveň oslovit ty zákazníky, kteří z různých důvodů nechtějí svoje auto nabíjet.
Test Citroën C5 Aircross Hybrid 136: Tříválec jako základ
Základem pohonu označovaného jako Hybrid 136 je známý přepracovaný tříválec 1.2 PureTech. Stellantis tvrdí, že modernizace byla opravdu důkladná, 40 % dílů motoru je nových. Má třeba nové turbodmychadlo s proměnnou geometrií, pracuje v Millerově cyklu s lepší tepelnou účinností spalování a má rozvodový řetěz místo řemenu v oleji, což bylo řešení, které se v praxi ukázalo jako poruchové, protože mikroskopické částečky gumy mohly časem ucpat sítko olejového čerpadla.
Benzínový motor doplňuje synchronní elektromotor s permanentními magnety s celkem vysokým maximálním výkonem 21 kW. Celkový výkon soustavy se ovšem proti původnímu tříválci bez této technologie moc nezvýšil, místo 96 nabídne rovných 100 kW. Nová je pak elektrifikovaná šestistupňová dvouspojková automatická převodovka ë-DCS6. Vše doplňuje 48 V lithium-iontová baterie s využitelnou kapacitou 432 W.
Cílem tohoto řešení je snížení spotřeby na úroveň dieselu. Papírově se to povedlo. Hybrid deklaruje spotřebu 5,6 l/100 km, což je prakticky stejně jako 5,5 l u dieselu 1.5 BlueHDi 96 kW, a o 0,6 litru méně než slibuje benzínový tříválec bez podpory elektřiny. Ve městě to celkem funguje. Elektromotor je totiž dostatečně výkonný, aby dokázal auto pohánět v nízkých rychlostech i chvíli sám, jinak pomáhá spalovacímu motoru, což je bonusem nejen pro spotřebu, ale i pro rozjezdy.
Pokud člověk pracuje citlivě s plynem, i převodovka zvládá plynulou jízdu bez problémů. Zvyknout si je ovšem třeba na to, že po sundání nohy z plynu se auto snaží rekuperovat a tedy brzdit, takže se s autem nedá doplachtit třeba k červené na křižovatce, to byste museli zařadit na automatu neutrál, což nikdo normálně nedělá. Zvláštní je také zvuk agregátu, který sice není příliš hlasitý, ale je neobvyklý. Jak celkem trefně konstatoval jeden kolega novinář – něco mezi tramvají a zpátečkou u starých aut.
S rychlostí roste chuť
Klidnému řidiči se auto snaží vyhovět i mimo město, což se mu ještě jakžtakž daří. Na dálnici ale už má ve spotřebě svoje limity a mild-hybrid mu moc nepomůže, zejména proto, že malá baterie nemá moc možností se dobít. Spotřeba tak vzroste někam k 7- 8 litrům, v dálničních rychlostech by byl diesel určitě úspornější. Pohonná soustava také nevyniká zrovna velkou silou, na stovku je dokonce o 4 desetiny sekundy pomalejší než základní tříválec – konkrétně zrychlí za 10,9 sekundy, což je daň za navýšení hmotnosti o 120 kg. Navíc se benzínový motor po silnějším sešlápnutí plynu hlasitě ozve.
Auto se tak přes svou čtyřiapůlmetrovou délku cítí nejlépe ve městě a na okresce, kde majitelé ocení jeho silnou stránku, a tou je komfort. Ten je založen na tlumičích pérování s hydraulickými dorazy. Jedna jejich část pracuje při pomalejší jízdě či na lepším povrchu, druhá část pak při větší rychlosti nebo na rozbitém podkladu. Nejvíc to oceníte na opravdu velkých dírách nebo zpomalovacích prazích, přes které se C5 Aircross přehoupne elegantněji než většina konkurentů. Zároveň ale podvozek není zbytečně rozhoupaný a v zatáčkách se nebezpečně nenaklání.
Komfortní jízdu tak ocení hlavně rodiny, na sportovní jízdu tohle auto není určené. V nízkých rychlostech je řízení tak lehké, až by se dalo ovládat jen dvěma prsty, což je výhodou hlavně při parkování. S rychlostí řízení tuhne, ale ne tak, abyste si s ním vychutnali jízdu v rychle se měnících zatáčkách.
Rodiny ocení i velký vnitřní prostor, velký kufr a variabilitu zadních sedadel. C5 Aircross totiž nabízí tři samostatná zadní sedadla, která jdou podélně posouvat. Podle toho lze měnit objem kufru v rozmezí 580-720 litrů. V obojím je C5 lepší než většina konkurentů. Po sklopení opěradel zadních sedadel vzniká téměř rovná plocha s pouze tak dvoucentimetrovým schodem.
Facelift před dvěma lety přinesl změny v interiéru, hlavně nový samostatně stojící centrální displej. Ten má ale ještě starý software, takže reakce nejsou úplně svižné, novější modely Stellantisu jsou na tom v tomto směru podstatně lépe. Neumí také bezdrátově připojit telefon, zrcadlení musíte dělat přes kabel. Má alespoň fyzická tlačítka pro přímé volby základních oblastí jako je hudba, klimatizace nebo navigace.
U klidných řidičů s rodinou má tohle auto velkou šanci uspět díky velkému vnitřnímu prostoru a skvělému jízdnímu komfortu. Otázkou je, jestli nový mild-hybridní motor přesvědčí zákazníky opustit dieselové motory, dokud jsou v nabídce. Citroën si v tomhle směru nepomáhá ani aktuální cenovou politikou. Na všechny motorizace má aktuálně výrazné slevy, takže v době testu šlo tříválec bez hybridu pořídit od 535 000 Kč, hybrid od 615 000 Kč. Ve stejné výbavě Plus, ve které jsou poprvé k dispozici všechny motorizace, pak základní tříválec stojí 605 000 Kč v akci, hybrid 695 000 Kč, ale diesel se ve slevě dostal na rovných 700 000 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Citroën C5 Aircross Hybrid 136
Cena: 508 264 Kč (bez DPH)
Benzínový mild-hybridní pohon
Maximální výkon: 100 kW / 5500 ot.
Max. točivý moment: 230 Nm / 1750 ot.
Maximální rychlost: 200 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 10.9 s
Kombinovaná spotřeba: 5,6 l/100 km
Emise CO2: 127 g/km
Délka/šířka/výška: 4500 / 1969 / 1654 mm
Rozvor: 2730 mm
Zavazadlový prostor: 580 l