Tyhle značky mají v Česku nejvyšší počet najetých kilometrů. Vítěz vás možná překvapí
Na inzertních portálech je plno vozidel s nízkým počtem najetých kilometrů za podezřele nízké ceny. Otázkou zůstává, zda jsou údaje na jejich tachometrech pravdivé. Společnost carVertical, která se zabývá zpracováním dat o automobilech, provedla v Česku průzkum, jehož cílem bylo zjistit, které značky mají průměrně nejvíce najetých kilometrů.
Z vozů s rokem výroby 2008, prověřených na carVertical v Česku, měly nejvyšší průměrný nájezd značky Volvo (226 915 km), Audi (218 129 km) a BMW (215 042 km). Mezi desetiletými vozy, tedy těmi, které byly vyrobené v roce 2013 se pořadí promíchalo. Nejvíce kilometrů bylo zaznamenáno u zástupců značek Audi (179 939 km), Volvo (172 494 km) a BMW (171 777 km).
Mladším vozům, které z linky vyjely v roce 2018, v počtu najetých kilometrů vévodí modely značky Opel (117 966 km). Na druhém místě Fiat (108 152 km) a na třetím Volkswagen (104 257 km).
Prémiové vozy = více pohodlí na dlouhé cesty
A jak si lze vyšší počet najetých kilometrů u výše zmíněných značek vysvětlit? V zemích s dobrou silniční infrastrukturou jsou automobily vyšší třídy obecně oblíbené. Navíc řidiči, kteří musí například kvůli práci trávit za volantem mnoho času často volí právě prémiové vozy, aby si dlouhé cesty co nejvíce zjednodušili a zpříjemnili. V městském prostředí naopak perfektně poslouží i menší vozy nižší třídy.
Právě vozy značek Volvo, Audi a BMW jsou díky svému důrazu na komfort, bezpečnost a technologie na dlouhé dojíždění vhodné. Obvykle se pyšní pohodlnými sedadly, pokročilými asistenční systémy a inovativními možnostmi infotainmentu.
Auta s vyšším počtem najetých kilometrů provází další rizika
Ojetá auta s vyšším nájezdem bývají zpravidla levnější, a mnoho zákazníků tak jejich nákup s potenciální úsporou peněz láká. Než se však řidiči pro nákup takového vozu rozhodnou, měli by zvážit rizika spojená s možnou opotřebovaností dílů a poruchami s tím spojenými.
Přestože stav tachometru o stavu vozidla a jeho případné ceně leccos napoví, není novinkou, že s těmito údaji mohou prodejci manipulovat. Stočením počtu najetých kilometrů zvýší hodnotu vozu a následně ho prodají za vyšší cenu, než jakou ve skutečnosti má.
„Vozidlo s výrazně vyšším počtem najetých kilometrů, než jaký je průměr na trhu, může být pro majitele z hlediska finančních nákladů hůře předvídatelné. Vůz se skutečným počtem najetých kilometrů však bude mít vždy vyšší hodnotu než vůz se stočeným tachometrem,“ podotýká Matas Buzelis, expert na automobily a vedoucí komunikace ve společnosti carVertical.
A kdo najezdil nejméně?
Z aut vyrobených v roce 2008 mají nejméně najeto auta značek Toyota (153 180 km). V těsném závěsu je Peugeot (156 861 km) a následuje Citroen (158 406 km). S tím, jak se vyvíjí trh, se mění i pořadí. V segmentu novějších vozů vyrobených v roce 2013 se vedení ujímá Nissan se 107 837 km po prvních 10 letech provozu. Toyota má na tachometru v průměru 118 855 km, Renault pak 129 003 km.
Nissan má nejnižší nájezd také mezi vozy, které na silnice vyrazily v roce 2018 – 42 173 km. Za ním následuje Mazda (60 856 km) a pomyslné TOP 3 uzavírá Toyota (64 531 km).
Pokud už počet najetých kilometrů auta výrazně převyšuje průměr typický pro danou značku, měl by majitel takového vozidla zvážit jeho prodej. Údaje na tachometru totiž souvisí se spolehlivostí – opotřebované díly vyžadují častější servis, který s sebou přináší vyšší náklady.
Zdroj: CarVertical