Test Mini JCW Countryman: Auto s režimem motokáry
Test Mini JCW Countryman. Kdybych tvrdil, že chápu smysl tohohle auta, asi bych lhal. Tohle Mini je už spíš „maxi“, má brutální výkon, celkem vysokou cenovku, ale umí zaujmout elegancí, stylem a vlastně i prostorem.
Mini se proslavilo jako stylové britské autíčko do města, nesmrtelný pomník mu postavil Mr. Bean. Countryman, a speciálně jeho sportovní verze John Cooper Works, je už od původního Mini hodně daleko. Na jednom britském serveru jsem našel trefné přirovnání, že Countryman JCW je jako viktoriánský řadový dům, který má trojitá skla v oknech, půdní nástavbu a kino v suterénu. Je v něm mnohem více místa, lépe se užívá a má vyšší výkon, ovšem částečně na úkor svého původního charakteru.
Nová generace Mini Countryman, největšího modelu značky, byla nejprve představena v elektrické verzi, ale spalovací varianty nakonec nechybějí. Technicky je spřízněná s druhou generací BMW X2, takže na trh přišla obě auta prakticky společně. Aktuální generace Coutrymana proti té minulé ještě výrazně narostla, a to o šest centimetrů na výšku a třináct centimetrů na délku. Je tak celkem 4433 mm dlouhá, 1843 mm široká a 1656 mm vysoká na rovněž zvětšeném rozvoru 2692 mm.
Test Mini JCW Countryman: Vzhledově typické Mini
Vzhledově si nemůže dovolit opustit hlavní typické prvky pro Mini, tedy hlavně krátké převisy karoserie, krátkou kapotu a dlouhý rozvor v kontrastu s velkými koly. Pryč jsou ale typické kulaté světlomety s chromovanými rámečky a auto je celkově robustnější a hranatější. Patrně nejvýraznější je kromě světel vpředu i vzadu nově navržený C sloupek. Sportovní verze pak přidává atraktivní černo-červené lakování, které se v použití červené neomezuje jen na střechu, ale třeba i na zrcátka nebo pásy v čelní masce.
Kompletně nový je interiér, z něhož styl a elegance přímo tryskají. Nesnese srovnání s žádným jiným interiérem už jen tím, že postrádá přístrojový štít a dominantou palubní desky je kulatý centrální displej velikosti okénka v ponorce Nautilus o průměru 240 mm. Vypadá úžasně, má skvělé rozlišení i barvy a pohled na něj je prostě úchvatný. Je na něj soustředěno prakticky vše z oblasti informací, jak navigace a další funkce infotainmentu, tak ovládání klimatizace nešikovně malými tlačítky v dolní části a informace o rychlosti či otáčkách motoru v horní části. Základní informace o jízdě jde také promítat na head-up displej před řidičem.
Interiér jak z ponorky
Ovládání obrazovky se co nejvíc snaží přiblížit prostředí chytrých telefonů, takže ve spodní části displeje je stálý stavový řádek obsahující záložky „Navigace“, „Média“, „Telefon“, nebo „Home“. Přejetím prstem od spodního okraje obrazovky nahoru se objeví pás nástrojů, což je právě postup převzatý z chytrých telefonů. Dají se zde uložit oblíbené funkce. Pás nástrojů lze aktivovat také pomocí tlačítka s hvězdičkou na volantu. Celé prostředí obrazovky působí opravdu atraktivně. Celé to ale trochu pokazíte, když si budete chtít zrcadlit vlastní telefon pomocí Android Auto nebo Apple CarPlay, protože se zkrátka snažíte dostat obdélníkový obraz do kulatého displeje, takže velká část obrazovky zůstane nevyužitá a už to nevypadá tak pěkně. Co mě také trochu iritovalo a nepřišel jsem na to, jak to změnit, bylo, že můj spárovaný telefon se při každém startu nepřipojil automaticky, ale musel jsem ho nejdřív pokaždé najít v seznamu spárovaných přístrojů, odkliknout, že chci používat telefonování a hudbu přes Bluetooth a poté jít ještě do menu hudby, kde změnit rádio na zvuk z Bluetooth a spustit skladbu. Celkově mi tohle řešení přišlo jako především hra na efekt než praktičnost, k mému rozčarování přispělo i poměrně dlouhé načítání systému po nastartování.
Mini Countryman boduje v provedení interiéru. Místo obvyklých plastů na palubní desce je tady zajímavá dvoubarevná textílie, příjemná na pohled i na dotek. Pohodlná jsou přední sedadla, ta zadní jsou zase posouvat v rozsahu 13 centimetrů, tedy úplně stejně jako u minulé generace. Ve spojení s ve třech dílech dělitelnými opěradly lze měnit velikost zavazadlového prostoru od 460 do 1450 litrů, což je víc než třeba Audi SQ2 a těsně i Volkswagen T-Roc R. Ovšem trocha praktičnosti by neškodila. Pod podlahou zavazadlového kufru je celkem obří odkládací prostor, ale podlaha samotná není polohovatelná, což by využitelnost zlepšilo. Opěradla zadních sedadel také nejdou sklopit z prostoru pátých dveří, což bych u posuvných sedadel možná ještě pochopil, ale proč se sklápějí trochu nepraktickými malými poutky v lomu mezi opěradlem a sedákem už méně.
Elektrické i spalovací
Nejprve byly představeny dvě elektrické verze o výkonu 150 s 230 kW, následně i spalovací varianty o výkonu 125 a 160 kW v případě benzínu a 120 kW v případě dieselu. Vrcholem je pak testovaná verze John Cooper Works o výkonu 221 kW, který je i pod kapotou BMW X2 M35i. Mimochodem je to stejná hodnota, jakou disponují dříve zmínění konkurenti Audi SQ2 a Volkswagen T-Roc R. Jde o nejsilnější zážehový čtyřválec, který je u značek BMW a Mini k dispozici. Maximální výkon spolu s točivým momentem až 400 Nm znamená brutální zrychlení na stovku už za 5,4 sekundy. To slibuje zajímavou zábavu, což podtrhuje i takový detail, jako že v seznamu jízdních režimů se ten sportovní jmenuje „go-kart“ nebo-li motokára.
Startování se provádí otočením malého knoflíku v přední části středové konzole. Je to podobné, jako kdybyste otáčeli fyzickým klíčkem v zapalování. Po nastartování motor zaburácí, ale po zahřátí se brzy ztiší. Pod plynovým pedálem máte kdykoli k dispozici spoustu výkonu a díky standardnímu pohonu všech kol se dá to velké stádo koní celkem bezpečně krotit i na ne zcela ideálním povrchu nebo v zatáčce. Reakce na plyn je citlivá a lineární, jen je občas znát mírná prodleva v reakci automatické převodovky po prudkém sešlápnutí plynu. Kdo si troufne, může přepnout do zmíněného režimu Go-kart, který automaticky znamená vypnutí ESP, na což vás naštěstí auto upozorní. Ztuhne řízení i už tak celkem tvrdý podvozek a zvýší se úroveň synteticky přenášeného zvuku v kabině. Rychle pak nahoru letí i spotřeba, která je oficiálně 7,8-8,3 l/100 km.
Mini Countryman v základní verzi je povedené a velmi stylové auto, které díky překvapivě velkému vnitřními prostoru i zavazadlovému prostoru může dobře posloužit i menší rodině, která nemá hluboko do kapsy. U verze John Cooper Works pak poskočí nejen cena z té nejnižší 874 900 Kč na 1 261 000 Kč, ale děti na zadních sedadlech sportovní jízdu nejspíš neocení a kvůli opravdu tuhému nastavení podvozku ucítíte ve městě každou nerovnost. Tohle auto je určeno pro člověka, který to s volantem umí, a jezdí hlavně po skvěle hladkém asfaltu. Ten si pak užije spoustu zábavy.
Martin Šidlák
Technické údaje: Mini JCW Countryman
Cena: 1 042 149 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 221 kW / 5750-6500 ot.
Max. točivý moment: 400 Nm / 2000-4500 ot.
Maximální rychlost: 250 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 5,4 s
Kombinovaná spotřeba: 7,8 l/100 km
Emise CO2: 177 g/km
Délka/šířka/výška: 4433 / 1843 / 1656 mm
Rozvor: 2692 mm
Zavazadlový prostor: 460 l