První jízda Peugeot 3008: Kompletně nový design i technika
První jízda Peugeot 3008: Zásadní hráč na poli kompaktních rodinných SUV, Peugeot 3008, dostal novou generaci, která překvapí razantně změněným interiérem, ale především nabídkou pohonů, které se bez elektřiny v menší či větší míře neobejdou.
Škoda Karoq, Nissan Qashqai nebo Ford Kuga. Co jméno to úspěšný model v jednom z nejprodávanějších automobilových segmentů – kompaktních, nebo-li rodinných SUV. Své pevné místo v něm má i Peugeot 3008, který si za posledních 7 let získal více než 1 320 000 zákazníků ve 130 zemích. Teď se na to pokusí navázat nová generace, která se musí vyrovnat s tím, že v rámci elektrifikace se výrazně redukuje nabídka pohonů. Zjednodušeně řečeno, za chvíli najdeme jeden elektromotor o dvou výkonech a dvou verzích baterie v desítkách modelů několika koncernových značek. Peugeot 3008 proto sází na atraktivní vzhled a radikální změnu interiéru.
Peugeot nešel cestou unifikovaných předních masek svých nových modelů, ale spíš některých společných prvků. Na čelní masce 3008 tak nejdeme tři drápy LED světel denního svícení na každé straně, ale ty jsou uspořádány trochu jinak v návaznosti na hlavní světlomety než třeba u nového modelu 208. Samotná maska má postupně odstíněný vzhled v barvě karoserie, nad ní je tenký pás obepínající celou část mezi světlomety. Ty jsou standardně vybaveny LED technologií, ve druhém stupni výbavy GT i systémem vykrývání segmentů proti oslňování ostatních účastníků silničního provozu.
Na zadní části je znát úmysl designérů o co největší aerodynamiku kvůli snížení spotřeby, o čemž svědčí jednak samotný tvar zádě, který spíš než klasické SUV připomíná fastback typu Peugeot 408, jednak výrazný spoiler na pátých dveřích. Tvar střechy ale není na úkor prostoru pro cestující, a částečně ani pro zavazadla. Objem zavazadlového prostoru je solidních 520 litrů pro všechny verze pohonů, což je stejně jako u minulé generace. Tvarem karoserie je jen trochu omezeno jeho využití až po strop.
Peugeot 3008: Dramatická proměna interiéru
Celkem dramatickou proměnou prošel interiér, který sice zachoval hlavní prvek Peugeotů, tedy malý nízko položený volant, ale jinak jde palubní cesta spíš cestou sesterského Opelu, když místo členitého systému obrazovek nabídne jednu velkou zakřivenou 21palcovou obrazovku kombinující digitální přístrojový štít s obrazovkou infotainmentu. V základní výbavě ho střídají dva 10palcové digitální displeje vedle sebe. Další novinkou je přesunutí ovladače automatické převodovky z prostoru mezi sedadly přímo na palubní desku napravo od volantu vedle startovacího tlačítka.
Palubní deska sice vypadá úplně jinak, ale přesto Peugeot použil některé své původní „recepty“. Informace přístrojového štítu jsou tak umístěné nad volantem, nikoli v jeho průhledu, a přes hlavní dotykovou obrazovku se ovládá drtivá většina funkcí včetně klimatizace. Pod obrazovkou je ale umístěn panel programovatelných ovladačů i-Toggles, na které je možné nastavit až 10 nejpoužívanějších funkcí v takovém detailu jako volání oblíbeného čísla nebo navigace do nejčastěji používané destinace. Pod nimi je pak plocha pro bezdrátové nabíjení telefonů, což ale systém umí jen výkonem 15 W, například koncern Volkswagen do svých nových vozů momentálně dává nabíjení výkonem 45 W.
Nový podvozek pro desítky modelů
Úplně novým ale nedělá Peugeot 3008 až tak jeho vnější vzhled nebo palubní deska, jako hlavně technika. Novinka stojí jako úplně první vůz na nové podvozkové platformě STLA Medium skupiny Stellantis. Můžeme se na ní dočkat až několika desítek dalších vozů různých značek, mezi prvními to bude třeba nový Opel Grandland. Platforma je navržena primárně pro elektromobily, kterým má umožnit dojezd až 700 km, nabíjení do 30 minut nebo řadu online služeb, ale je využitelná i pro další elektrifikované pohony. Pro Peugeot 3008 se tak chystá celkem pětice motorizací. Tři elektrické pohony (210 k, 230 k s prodlouženým dojezdem na 680 km a 320 k se dvěma elektromotory a pohonem všech kol) doplňuje plug-in hybrid a mild-hybrid. Výrobce slibuje pro mezinárodní trh ještě jeden další motor, o kterém ale zatím sdělil jen to, že informace zveřejní později.
V Česku budou na úvod v prodeji dvě verze – mild-hybrid a nejslabší elektromotor. Prodávanější bude určitě mild-hybrid o výkonu 136 koní. Jde o známý, ale výrazně přepracovaný tříválec o objemu 1,2 litru, ke kterému je přidán malý elektromotor a malá baterie. Celkový výkon je tak rovných 100 kW neboli 136 koní. Cílem tohoto řešení je nabídnout klasický pohon bez nabíjení, se spotřebou dieselu, který už v nabídce zcela chybí, ale s menším zápachem a odporem ekologů. Průměrná spotřeba by měla být 5,5 l/100 km. To po krátkém svezení nemůžeme potvrdit ani vyvrátit, každopádně mild-hybrid nejlépe funguje jak z hlediska spotřeby, tak dynamiky, ve městě, kdy mu elektřina pomáhá při rozjezdech a v nízkých rychlostech. Proti dřívějšímu tříválci bez podpory elektřiny je také o něco tišší a zdá se, že automatická převodovka má i menší prodlevy při řazení. Na dálnici už ale bude přínos mild-hybridu mizivý. Poroste spotřeba a na stovku se dostanete za 10,2 sekundy.
To s elektrickým pohonem se tam vůz díky vlastnostem elektromotoru i jeho maximálnímu výkonu 157 kW dostane už za 8,8 s. Elektromotor je spojen s baterií o využitelné kapacitě 73 kWh a slibuje dojezd až 520 kilometrů podle WLTP, v městském provozu dokonce kolem 650 km. To při spotřebě 16,8 kWh/100 km. Palubní nabíječka má standardně výkon 11 kW, za příplatek 22 kW, rychlodobíjení je možné až výkonem 160 kW, což znamená teoretické nabití z 20 na 80% za půl hodiny. Autu nechybí tepelné čerpadlo. Co mě trochu nepříjemně překvapilo, to je hmotnost auta – e-3008 má totiž provozní hmotnost 2183 kg, kdežto podobně výkonný největší soupeř Renault Scénic má tuto hodnotu jen 1917 kg. A to má Renault ještě vyšší využitelnou kapacitu baterie – 87 kWh.
Kolik to stojí?
Při úvahách o volbě motoru je právě hmotnost jedním z kritérií rozhodování, samozřejmě spolu s cenou. Elektrická verze 3008 je o 535 kilogramů těžší než mild-hybrid a také o 370 tisíc dražší. V akční ceně totiž spalovací motor startuje s cenou 749 000 Kč, kdežto jeho elektrický sourozenec od 1 119 000 Kč, obojí ve výbavě Allure. V jednoduchém ceníku je pak k dispozici pouze jeden vyšší stupeň výbavy – GT. Zjednodušení nabídky by se mělo podepsat na krátkých dodacích lhůtách.
Na nějaké podrobnější zhodnocení jízdních vlastností je ještě brzy, ale první dojem je trochu rozpačitý. Peugeot 3008 si zřejmě vybral svou daň za to, že dostal jako první vůz koncernu tento nový podvozek a před techniky je ještě nějaká práce s odladěním. Auto je sice na první dojem naladěno komfortně, zejména na ostrých nerovnostech, ale přišlo mi, že se auto trochu zbytečně houpe. Zpětná vazba přes malý motokárový volant je minimální. Ve městech ale oceníte velmi dobré odhlučnění i spalovací verze a malý poloměr otáčení 10,6 metru, což je na auto o délce 4,5 metru skvělá hodnota.
Peugeot 3008 udělal mezigeneračně obrovský skok. Auto vypadá velmi dobře zvenku, ale chválím zejména změnu interiéru, kde se už výrobce nesnaží šokovat za každou cenu, ale soustředil se na kvalitu a ergonomii. Nové řešení je až na ovládání klimatizace ve všem lepší než dřív. Oceňuju i dostatek místa v zavazadlovém prostoru bez ohledu na pohon. Na druhou stranu mi chybí větší výběr motorizací. Jediná ryze spalovací jednotka sice umí být ve městě úsporná, ale má své limity při delších přesunech. Naopak elektromobilistům by stačil výběr ze dvou jednotek, moc nečekám, že se najde hodně zákazníků, kteří si budou chtít koupit francouzské elektrické auto s výkonem 320 koní. Uvidíme, až přijde plug-in hybrid. Pokud bude mít dostatečně zajímavé parametry, tedy elektrický dojezd kolem 100 kilometrů, může to být zajímavá alternativa pro rodiny s domem a fotovoltaikou na střeše, jejichž jízdy čítají většinou nižší desítky kilometrů denně, ale pro občasné víkendové delší cesty nechtějí být omezováni nutností nabíjení.
Martin Šidlák