Test Mazda 3 Skyactiv X: Funguje diesel na benzín?
Test Mazda 3 Skyactiv X. Mazda není součástí žádného koncernu a paličatě si dělá věci po svém. To je v dnešní době velké riziko.
Mazda se věnuje třeba vývoji Wankelova motoru s rotačním pístem nebo se nebojí dávat do svých aut objemnější motory než konkurence. Zatím se jí to ale vyplácí. Třeba taková Mazda 3 je na trhu už pět let a pořád je to velmi zajímavý kompaktní hatchback. Už v době svého uvedení se Mazda 3 od konkurence v mnohém lišila. A jestli to tehdy mnohým připadalo divné, tak dnes je to ještě… divnější nebo unikátnější? To se pokusíme zjistit.
V čem se tedy Mazda 3 tak odlišuje? Hlavně ve třech věcech. Za prvé v době, kdy mají dotykové ovládání infotainmentu i značky jako Dacia, tak displej v Mazdě dotykový není. Automobilka to údajně nepovažuje za bezpečné. Za druhé, aktuální generace se od víceprvkové zadní nápravy vrátila k jednoduché. A za třetí: má motor, který se chová jako diesel, ale spaluje benzín.
Na první pohled by aut jeho pět let věku málokdo hádal. Designérům se totiž podle mě povedlo navrhnout jednoduché, pohledné a přitom nestárnoucí linie. Zejména zadní část s moc hezkými světlomety se opravdu povedla. Elegantní je auto i při pohledu zboku, kdy vynikne kombinace velkého předního a malého zadního převisu, dozadu posunuté kabiny a mohutného C sloupku. Většinou si tohohle modelu všimnete v typické červené barvě, ale sluší mu to i v testované Platinum Quartz.
Test Mazda 3: Největší slabinou je kufr
Zmíněné silné C sloupky sice vypadá zvenku hezky, ale na druhou stranu si kvůli nim a poměrně malým oknům můžou cestující na zadních sedadlech připadat trochu stísnění a ani nad hlavou nemají rekordně místa. Chybět jim budou bohužel i výdechy klimatizace nebo nabíjecí porty. Největší slabinou Mazdy 3 je ale nejspíš zavazadlový prostor s objemem jen 334 litrů, v čemž ho většina ostatních hatchbacků překonává – Volkswagen Golf má 380, Opel Astra 422, Ford Focus 392 litrů.
Jinak je ale interiér povedený, a to pro mnohé možná paradoxně i díky menší než dnes obvyklé míře digitalizace. Centrální barevný displej změnil nově původní úhlopříčku 8,8 na 10,3 palce. Je tak daleko od řidiče, že se na něj za jízdy ani nedá bezpečně sahat. Ovládá se kulatým ovladačem a několika tlačítky mezi předními sedadly. Úplně to stačí, člověk nemusí tolik přeostřovat zrak a do správné funkce se tímhle ovladačem trefíte často snáz než ťukáním do obrazovky.
Kde to jen funguje hůř, je zadávání cíle do navigace. Částečně to řeší zrcadlení telefonu přes Android Auto nebo Apple CarPlay, u kterého jde věci na obrazovce řešit dotykem, ale je to trochu krkolomné. Nechybí i spousta dalších tlačítek, třeba fyzické ovládání klimatizace nebo vypínání některých funkcí jedním tlačítkem. Jedno velmi užitečné najdete vlevo od volantu, vypínají se tím všechny zvuky asistenčních systémů, tedy i nově povinného akustického upozornění na překročení rychlosti.
Žádné tříválce
Pod kapotou Mazdy 3 nenajdete žádné tříválce nebo litrové motory, ale výhradně benzínový dvoulitr se čtyřmi válci. Dva základní mají výkon 90 nebo 110 kW, námi testovaný označený jako Skyactiv X sice také spaluje benzín, ale funguje částečně jako diesel. Používá technologii SPCCI – Spark Controlled Compression Ignition (v překladu kompresní zapalování řízené svíčkou). Zjednodušeně řečeno má vysoký kompresní poměr 15:1 a do motoru se vtlačuje velmi chudá směs, která je v kompresoru stlačena a k jejímu zapálení slouží kombinace komprese a jiskry z klasické svíčky.
Jak to ale jezdí? Mazda vždycky byla značka pro lidi, kteří rádi řídí a auto pro ně není jen spotřební zboží. Ty Mazda 3 potěší už od startu tím, že se nečeká na naběhnutí nějakého systému, stejně tak řidič není závislý na softwaru automatické převodovky – tedy konkrétně naše auto bylo vybaveno manuálem, jakkoli automat najdete v ceníku taky. Unikátní koncepce motoru umožnila dostat z dvoulitrového objemu maximální výkon 137 kW a 240 Nm točivého momentu. Spalování chudé směsi má snižovat spotřebu a emise, takže papírová spotřeba je jen 5,4 l/100 km, tedy na úrovni podobně velkého dieselového agregátu.
Motor Mazdy má rád nízké otáčky, kdy plynule zrychluje bez otravných zvukových projevů. Při klidné jízdě nebudete ani moc daleko od udávané spotřeby, což je jednoznačná výhoda tohoto řešení. Jeho trochu stinnou stránkou na druhou stranu je, že po pořádném sešlápnutí plynu se nedostaví takový zátah, jak byste podle papírových hodnot čekali, auto zrychluje sice plynule, ale v hodně širokém rozsahu otáček. Výrazně se probudí až někde kolem 4-5000 otáček a maximum výkonu leží až v 6000. Abyste si jízdu vychutnali naplno, je třeba trochu změnit styl jízdy a pokud do Mazdy přesednete z jiného auta, budete se muset zvyknout řadit později.
I tak se nesnažte závodit s podobně výkonnými konkurenty – třeba takový Golf 2.0 TSI 147 kW bude na stovce zhruba o sekundu dřív. A spotřeba? Bude se hodně lišit podle stylu jízdy. Když budete jezdit v klidu a auto držet do hranice 3000 otáček, papírové spotřeba lehce nad pět litrů bez problémů dostáhnete a auto vám splní slib, že i s dvoulitrovým motorem na benzín dosáhne spotřeby jako diesel. Pokud ale rádi řídíte, Mazda 3 vás bude svádět ke svižnější jízdě a vytáčení motoru do vysokých otáček. Pak se spotřeba klidně vyhoupne i k hranici 8 litrů.
A co třetí věc, kterou jde Mazda tak trochu proti proudu, totiž absence víceprvkové nápravy vzadu a její nahrazení torzní příčkou? Mazdy byly vždy sportovnější auta, a tuto pověst se „trojce“ daří naplnit. V zatáčkách sedí jako přibitá, hranici nedotáčivosti má velmi daleko, ale i s jednoduchou nápravou je dostatečně komfortní a poddajná i na ne zcela ideálním povrchu. Na rozdíl od mnoha jiných aut nemá Mazda ani různé jízdní režimy, ovšem ten její jeden jediný je dovedený takřka k dokonalosti. Ve spojení s přesným řízením i přesnou manuální převodovkou je tohle auto zkrátka radost řídit v každé situaci, ale nikoli na úkor komfortu.
Na otázku, jestli Mazda 3 stojí za těch nejméně 635 900 Kč či v případě našeho motoru 687 900 Kč, si budete muset odpovědět sami, ale rozhodně doporučuju si ji osobně vyzkoušet. Kdo by vybíral auto jen srovnáním parametrů na papíře, možná by si Mazdu 3 nevybral. Je potřeba se s ní svézt a pak vás oprávněně nadchne. Importér v době našeho testu na začátku května rozhodování trochu usnadňoval akční slevou 40 tisíc Kč plošně na všechny verze.
Martin Šidlák
Technické údaje: Mazda 3 Skyactive X
Cena: 568 512 Kč (bez DPH)
Benzínový pohon
Maximální výkon: 137 kW / 6000 ot.
Max. točivý moment: 240 Nm / 4000 ot.
Maximální rychlost: 216 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 8 s
Kombinovaná spotřeba: 5,4 l/100 km
Emise CO2: 121 g/km
Délka/šířka/výška: 4460 / 1795 / 1435 mm
Rozvor: 2725 mm
Zavazadlový prostor: 334 l