Test Škoda Octavia 2024 facelift: Jedeme dál, bez tříválce i bez plug-in hybridu
Test Škoda Octavia facelift 2024. Škoda Octavia patří dlouhodobě mezi deset nejprodávanějších automobilů v Evropě. Čtvrtá generace přinesla po pěti letech nejen změny v designu, ale třeba i škrtnutí základního tříválcového motoru nebo naopak výkonného plug-in hybridního pohonu.
Škoda Octavia je klenot novodobého českého automobilového průmyslu, určitě pokud jde o její oblibu mezi zákazníky. Když nepočítáme původní octavii z roku 1959, tak si tento model koupilo od roku 1996 více než sedm milionů lidí. Velmi úspěšná byla už první generace, jejíž design vznikl pod vedením belgického designéra Dirka van Braeckela, pozdějšího designéra Bentley. Tehdy šlo třeba o vůbec první škodovku konstruovanou pomoci počítačové metody CAD (Computer Aided Design) v Mladé Boleslavi. Do té doby byla karoserie konstruována u firmy Volke v Německu.
Šéf vývoje karoserie Bohumil Drbohlav se musel na tehdejší dobu vyrovnat s mnoha novinkami. Kromě předních airbagů se totiž do Octavie poprvé v Mladé Boleslavi použily i boční airbagy. Pro zajímavost – dnešní octavia jich může mít až deset. I samotná karoserie se musela navrhnout tak, aby dobře obstála v nárazových testech. Při zahájení vývoje platila pravidla pouze pro simulovaný čelní náraz, ale téměř před ukončením vývoje vstoupily v platnost i předpisy pro náraz z boku.
Test Škoda Octavia 2024: Designové revoluce se nekoná
Ale vraťme se z exkurze do minulého tisíciletí k aktuálnímu faceliftu čtvrté generaci Octavie. K jakékoli úpravě takhle úspěšného auta je třeba přistupovat velmi opatrně. Změny musejí být vidět, aby lidé měli důkaz, že si kupují nové auto, ale zase ne moc velké, aby neztratilo oblibu u klientů, kteří si auto oblíbili a kupují si ho opakovaně. Žádná velká revoluce se tedy nekoná.
Dřívější facelifty octavie byly vizuálně hlavně o světlech, a ani teď tomu není jinak. Změnil se tvar předních světlometů, LED pásky pro denní svícení nyní na dvou místech zasahují až do předního nárazníku. Základní LED světlomety jsou ve vyšších výbavách nahrazeny novými Matrix LED světlomety s 36 segmenty ve dvou řadách, které vykrývají okolí auta tak, aby neoslňovaly ostatní účastníky silničního provozu. Nový je také přední a zadní nárazník, díky kterým se délka obou karosářských verzí prodloužila o devět milimetrů na 4 698 mm. Nová LED světla jsou i vzadu, přičemž ty ve vyšších výbavách mají animované ukazatele směru. Novým fontem je vyvedený nápis Škoda na pátých dveřích.
Interiér: Displej až 13 palců, ale bez Smart Dials
Žádná velká revoluce se nekoná ani v interiéru. Standardní výbava zahrnuje volně stojící centrální 10″ infotainment a 10″ virtuální přístrojový štít. Poprvé v této modelové řadě je na přání k dispozici také infotainment s 13″ displejem, který se dostal i do nedávno uvedené nové generace Superbu a Kodiaqu. Jeho reakce jsou rychlé, grafika příjemná a hlasové asistentce Lauře pomáhá umělá inteligence ChatGPT. Jen škoda, že Octavia nedostala povedené ovladače Smart Dials jako Superb a Kodiaq a vše se tedy ovládá na dotykové obrazovce včetně klimatizace, ale asi se taková věc nedá čekat v rámci faceliftu. Uživatelsky příjemnou změnou je rozšíření bezklíčkového přístupu Kessy, který nově dokáže vůz samočinně odemknout a zamknout, jakmile řidič s klíčem v kapse přiblíží nebo naopak vzdálí 1,5 metru od vozu.
Z hlediska praktičnosti tady zůstalo všechno, proč je octavia i ve čtvrté generaci tak oblíbená – dostatek prostoru na zadních sedadlech, mnoho odkládacích prostor a zejména zavazadlový prostor o velikosti 600 litrů v případě liftbacku a 640 v případě kombi. Od výbavy Selection mají řidič a spolujezdec k dispozici 15wattovou bezdrátovou nabíječku. USB-C konektory mají nově výkon dokonce 45 wattů, což je třikrát víc než před faceliftem. Nechybí ani typická Simply clever řešení jako multifunkční kapsa v zavazadlovém prostoru, deštník v předních dveřích nebo škrabka na led u víčka palivové nádrže.
Zemětřesení pod kapotou
Největší zemětřesení se událo v nabídce pohonných jednotek. Pod kapotou jsou už výhradně čtyřválcové motory. Zmizel základní tříválec stejně jako plug-in hybridní pohon. Základem je motor 1.5 TSI o výkonu 85 kW, případně 110 kW, oba buď jako mild-hybrid nebo bez této technologie. Mild-hybrid je párován se 7stupňovou automatickou převodovkou, základní agregát s 6stupňovým manuálem. Nejvýkonnější benzínový agregát 2.0 TSI o výkonu 195 kW je pod kapotou verze RS. Naftové agregáty pak zastupuje klasický 2.0 TDI o výkonech 85 s manuálem a 110 kW s automatem.
Faceliftovaná Octavia už nenabídne možnost kombinovat naftový motor s pohonem všech čtyř kol ani s verzí RS. „Proto očekáváme zvýšený zájem o benzínové verze. V předchozích letech tvořili necelých 40 % prodejů, teď se jejich podíl určitě zvýší hodně přes 50 %,“ odhaduje ředitel prodeje značky Škoda v dealerství Louda Auto.
Oba motory 1.5 TSI jsou vybaveny systémem automatického odpojování válců ACT+, který při nízké zátěži automaticky odpojuje dva válce a tím snižuje spotřebu. Turbodmychadlo s variabilní geometrií lopatek má vylepšenou tepelnou účinnost a na motoru byly provedeny i další úpravy. Chválil jsem tenhle motor už v Superbu i Kodiaqu – konkrétně jeho silnější verzi – a i pro Octavii se skvěle hodí. Žádné emoce v tomhle motoru nehledejte, ale pokud nemáte závodnické ambice, tak je tenhle motor asi tím nejlepším aktuálním kompromisem mezi přijatelným výkonem a co nejnižšími provozními náklady. Díky tomu, že Octavia je přece jen o něco lehčí než Superb, tak má lepší agregát 1.5 TSI hodnotu spotřeby – konkrétně 4,9 l/100 km proti 5,3 v Superbu. Elektrická pomoc mild-hybridu pomáhá k plynulému startu a v případě potřeby má agregát i dost síly na předjíždění, zároveň umí být i po většinu času tichý.
Zejména u firem a pro dlouhé nájezdy oblíbený dieselový 2.0 TDI je stejně jako benzínový sourozenec zase o trošku vylepšený, má například vstřikovací tlak 2 200 barů a turbodmychadlo využívá variabilní geometrii lopatek k optimalizaci plnícího tlaku. Motor má dost síly v ještě širším spektru otáček než benzín, krásně se sbírá odspodu a má i nižší spotřebu a emise oxidů dusíku díky tomu, že dochází k vstřikování AdBlue před dva katalyzátory řazené za sebou. Bohužel nemůže být spojen s pohonem všech kol, taková varianta momentálně není v nabídce vůbec a do budoucna se s ní počítá až v roce 2025 ve spojení s motorem 2.0 TSI 150 kW.
V nastavení podvozku se žádná velká revoluce nekoná, ale nebylo to ani potřeba, protože aktuální generace je i přesto, že si většina verzí musí poradit vzadu s jednoduchou vlečenou nápravou, proti té předchozí velkým krokem kupředu, pokud jde o komfort. Rázy i hluk na různých typech nerovností jsou tady potlačené na minimum. Nehrozí odskočení zadní nápravy na nerovnostech v prudce projížděné zatáčce, auto zvládá komfortně přejíždění jak velkých nerovností, tak sérii menších děr a rozbitého povrchu. Pro lepší komfort je pak lepší volit menší než 18palcová kola.
Naopak pro zájemce o ostřejší jízdu je tady Octavia RS s motorem 2.0 TSI o výkonu 195 kW, což je o 15 kW více než u předchozího modelu. Motor poskytuje točivý moment 370 Nm a pojí se vždy se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG. Octavia RS má sportovní podvozek snížený o 15 milimetrů, a ten ve spojení s progresivním řízením a elektrohydraulickou uzávěrkou diferenciálu slibuje výbornou ovladatelnost a ještě větší jistotu v zatáčkách než standardní model. Novinkou pro verzi RS po faceliftu je po sportovní výfukový systém s černými koncovkami výfuku. Software zvyšuje otáčky motoru při rozjezdu, takže vaše ego polechtá nejen výkon motoru, ale i jeho zvuk.
V době, kdy většina aut spíš zdražuje než naopak, se Škoda chlubí tím, že faceliftovaná verze Octavia zůstává tzv. na svém. Protože z nabídky zmizel základní tříválec, tak pod 600 tisíc už tenhle model nejde, ale startovní cena 629 900 Kč pro motor 1.5 TSI je stejná jako u stejné motorizace před faceliftem. Nová Škoda Octavia Selection 1.5 TSI 110 kW se šestistupňovou manuální převodovkou vychází na stejných 679 900 Kč včetně DPH jako dosavadní Škoda Octavia Ambition 1.5 TSI 110 kW. To samé platí i pro ostatní varianty. Provedení Selection 2,0 TDI 110 kW se sedmistupňovou automatickou převodovkou DSG vyjde na 779 900 Kč včetně DPH.
„Odhadujeme, že možná až polovina zákazníků bude mít zájem o nový výbavový stupeň Top Selection, který nahrazuje předchozí výbavu Style. Znovu bude dominovat i verze kombi, kterou u stávající generace volilo přes 70 % tuzemských motoristů,“ prognózuje Tomáš Moravec z Louda Auto a dodává: „Přibližně 15 % českých zákazníků si pak opět počká na pozdější příchod ostré verze Octavia RS. Naopak přibližně desetina zájemců o Octavii, která dříve preferovala terénnější verzi Scout, bude muset volit jinou variantu. Automobilka s touto oblíbenou verzí zatím nepočítá.“
Martin Šidlák