Test Mitsubishi Colt 2024: Japonský mistr ve francouzském kabátě
Test Mitsubishi Colt 2024. Vypadá jako Clio, jezdí jako Clio, ale Clio to není. Co to je? Odpověď zní – Mitsubishi Colt.
Mitsubishi šlo v rámci alianční spolupráce dál než jiné koncerny, a místo toho, aby převzalo jen motor a podvozkovou platformu, je nová generace Mitsubishi Colt skoro identickou kopií Renaultu Clio. Většina skalních fanoušků to nejspíš odsoudí, ale člověk bez historických emočních vazeb na Mitsubishi najde v Coltu jedno z nejpovedenějších aut svého segmentu. A pár rozdílů proti Cliu tady taky je.
Pro japonské značky, které v Evropě neprodávají ročně miliony vozů a mnohem důležitější jsou pro ně kromě jejich domácího trhy v Americe a Asii, je regulérní se občas zamyslet nad tím, jestli má smysl ještě v Evropě pokračovat, protože nikde jinde nepanují tak přísné emisní či bezpečnostní předpisy. Mitsubishi se naštěstí rozhodlo zůstat, ale snížit náklady tím, že spolupráce s Renaultem bude těsnější než u jiných koncernů či aliancí. Před časem tak vyměnilo logo na kapotě Renaultu Captur a na světě bylo nové Mitsubishi ASX. Z něj se stalo snad nejvíc nenáviděné auto internetu. Fanoušci Mitsubishi to mírně řečeno nepřijali s pochopením. Teď něco podobného udělalo Mitsubishi s modely Clio a Colt.
Test Mitsubishi Colt: Podobnost s Cliem neskrývá
Mitsubishi Colt se v Evropě prodává už v 7. generaci, celosvětově je generací ještě víc. Za předchozích šest generací se prodalo více než 5 milionu vozů. Pro značku je to proto v Evropě velmi důležitý model. Aktuální krok, ke kterému se v japonské centrále odhodlali, má spoustu výhod. Renault Clio je totiž dlouhodobě zavedený a úspěšný model, který dlouhá léta bojuje o první příčku v prodejních statistikách, protože je prostě dobrý.
Colt už na první pohled neskrývá podobnost s Cliem, ovšem je zde pár odlišných detailů. Přední partie je orámována full-LED světlomety jako u francouzského bratra, na druhé straně LED světla denního svícení je ale jedinečný světelný podpis „Dynamic Shield – Dynamický štít“ vozů Mitsubishi. Odlišná jsou samozřejmě loga vpředu i vzadu. Oba vozy se shodují i délkou 4053 mm, což z nich dělá šikovné společníky do městského provozu a pro parkování.
I přes tento rozměr je ale auto uvnitř překvapivě prostorné. Dva dospělí a dvě děti se tady svezou velmi pohodlně a zavazadlový prostor je na čtyřmetrové auto slušných 391 litrů pro verzi s benzínovým motorem a 301 litrů pro hybrid. Benzínová verze disponuje dvojitou podlahou.
Interiér z obnovitelných zdrojů
Interiér pak Clio kopíruje úplně až na logo na volantu, a opět se nedá říct, že by to bylo na škodu. Před řidičem nenajdete analogové budíky, všechny verze mají digitální přístrojový štít o velikosti 7“ nebo 10“ podle stupně výbavy. Centrální obrazovka pak má úhlopříčku 7 nebo 9,3 palce a bezdrátově k ní lze připojit Apple i Android. Na rychlost reakce, grafiku ani přehlednost si nemůžu stěžovat. Facelift přinesl do interiéru větší podíl recyklovaných nebo jinak ekologických materiálů. Třeba textilie použitá na palubní desce nebo výplních dveří se vyrábí z obnovitelných zdrojů, konkrétně ze dřeva udržitelně pěstovaných stromů. Všechna kůže je umělá.
Mitsubishi Colt se od Renaultu Clio odlišuje především nabídkou motorů. Nabídne totiž také základní atmosférický tříválec o výkonu 49 kW, který se svým charakterem hodí do městského provozu a je také nejlevnější. Další dvě pohonné jednotky už jsou stejné – litrový přeplňovaný benzínový tříválec o výkonu 67 kW a hybrid na základě benzínového motoru se dvěma elektromotory a baterií o kapacitě 1,2 kWh a systémovým výkonem 105 kW. Clio navíc nabídne tovární přestavbu na LPG.
Je dražší, ale vyniká spotřebou
Hybridní Clio jsme už testovali a nejde tedy konstatovat nic jiného, než že je dražší, ale vyniká spotřebou paliva i svým jízdním projevem. Skvěle funguje hlavně při popojíždění po městě, kdy maximálně využívá elektřinu a dokáže stáhnout spotřebu až někam ke 4 litrům. Díky elektrické pomoci nabídne i plynulý rozjezd a celkově tichou a svižnou jízdu. Na dálnici pak spotřeba stoupá k šesti litrům, takže v průměru se budete snadno pohybovat kolem 5 litrů na 100 km, mnozí i méně.
Převodovka má celkem 14 kombinací pro spalovací motor a elektromotor, takže se vám oprávněně bude zdát, že řadí docela často, ale nikoli trhaně. Po přepnutí převodovky do režimu B se pak dá víc rekuperovat energie a auto ovládat v podstatě jen plynovým pedálem. Je to ale jediná možnost, jak mít v Coltu automatickou převodovku, ostatní verze mají jen manuál. Co někomu nemusí být příjemné, je celkem vysoká úroveň hluku při vysokých otáčkách benzínového motoru nebo naopak jemné pískání elektromotoru při klidné jízdě.
Hodně dobré je naladění podvozku, který nebouchá, neodskakuje, a ve městě se statečně pere se všemi druhy nerovností. A mimo město si naopak i ve svižněji projetých zatáčkách dokáže udržet jistotu a bránit se nedotáčivosti. Auto této velikosti asi stráví nejvíc času ve městě, pak je z hlediska komfortu lepší volit menší velikost kol. Pochvalu zaslouží i strmé a čitelné řízení.
Udělat jednoduché cenové srovnání s Cliem není v dnešní době neustále se měnících slev a akcí snadné, navíc obě auta nemají shodné složení výbav. Někdy je tak výhodnější Colt, někdy Clio, je potřeba si přesně porovnat, co ve svém autě chcete mít. Každopádně nabídka nejslabšího benzínového motoru dává Coltu drobnou cenovou výhodu u té nejnižší ceny. Ta činí 379 960 Kč, zatímco Clio startuje na 383 000 Kč. Je tady samozřejmě nějaké „ale“.
Kromě toho, že s nejslabším motorem si budete muset zvyknout na to, že na stovku se dostanete až za 17,1 sekundy, což říká vše o jeho dynamice, tak základní cena u Renaultu platí pro motor o 67 kW, za který v Coltu zaplatíte nejméně 409 960 Kč ve druhém stupni výbavy. Výbavy obou vozů nejsou úplně stejné, ale v základních prvcích podobná verze u Clia se stejným motorem vyjde na 433 000 Kč. Oba ale překonává třeba Hyundai i20 s motorem o výkonu 74 kW, zato s cenovou od 379 990 Kč. Námi testovaná hybridní verze Coltu už ale přes svoji skvělou spotřebu a jízdní vlastnosti nebude nejspíš tou hlavní volbou českých zákazníků kvůli ceně začínající na 559 960 Kč.
Martin Šidlák
Technické údaje: Mitsubishi Colt hybrid
Cena: 462 777 Kč (bez DPH)
Hybridní pohon
Maximální výkon: 105 kW
Max. točivý moment: výrobce neuvádí
Maximální rychlost: 174 km/h
Zrychlení 0-100 km/h: 9,3 s
Kombinovaná spotřeba: 4,2-4,3 l/100 km
Emise CO2: 94-96 g/km
Délka/šířka/výška: 4053 / 1798 / 1439 mm
Rozvor: 2583 mm
Zavazadlový prostor: 301 l