První jízda Lexus LBX: Nejdostupnější Lexus je víc než převlečený Yaris Cross
První jízda Lexus LBX. Vysokou hru hraje Lexus s novým modelem LBX. Jeho nejmenší crossover téměř nebude mít konkurenci. Buď všem vytře zrak nebo se ukáže, že soupeři prchají ze segmentu, kde je zákazníků jen minimum. Jaké má šance? To jsme zjišťovali na prvních jízdách s novým modelem.
Segment prémiových kompaktních crossoverů není v Česku moc velký. Tvoří ho především modely Audi Q2, DS3 a Mini Countryman. Ročně se prodá okolo 250 aut. Český importér má ale ambici prodávat Lexus LBX v počtu zhruba 300-500 kusů ročně. Poprat se bude muset nejen s odcházející konkurencí, ale i s tou novou v podobě elektrických novinek Volvo EX30 a Mini Aceman.
LBX je mimochodem zkratka pro Lexus Breakthrough Crossover a jedná se teprve o druhý vůz společnosti s třípísmenným názvem. Tím prvním je supersport LFA. LBX sice stojí na podvozku Toyoty Yariss Cross, což je třeba v Česku pro Toyotu druhý nejúspěšnější model, ale jejich sourozenecký vztah není na první pohled poznat. Dokonce se LBX vyrábí úplně jinde, než Yaris Cross, konkrétně v Japonsku. Také má třeba o 20 mm větší rozvor (2580 mm) a je o 60 mm širší (1825 mm). To vše při délce 4190 mm a výšce 1545 mm. A také vypadá úplně jinak. A vlastně vypadá i dost odlišně i od ostatních modelů značky Lexus. Zatímco ty jsou většinou designově založeny na různých hranách, LBX patří do vozů značky s novým designovým jazykem, který linie hodně zakulatil.
Lexus LBX: Inspirace rýžovými koláčky
Dynamický vzhled je založený na krátkých převisech, výrazných liniích i 18palcových kolech. Vpředu sice zůstala typická vřetenovitá maska chladiče, ale v kompaktních rozměrech tak neční jako třeba v modelu RX. Úplně atypický je úzký otvor vedeným napříč pod náběžnou hranou kapoty, kde propojuje světlomety s novým LED páskem denního svícení a ukazateli směru ve tvaru písmene L.
Vzadu je pak světelný podpis přes celou záď, což je pro Lexusy poslední doby typické, ztvárnění LED pásu je ale osobité pro LBX. Pro tvary světel si designéři našli netradiční inspiraci – rýžové koláčky mochi, v Japonsku tradičně podávanými na Nový rok. Ty sestávají ze dvou kotoučků – většího, na němž je položen jeden menší.
Cestující čeká uvnitř opravdu prémiové kvalita s pohodlnými sedadly a měkčenými plasty, ale vzadu rozhodně není místa na rozdávání, stejně jako v Yarisu Cross, přestože LBX má o 20 mm větší rozvor. Ale tohle samozřejmě není auto určené pro dlouhé cesty v pěti dospělých lidech, ale primárně jako vůz pro páry nebo jako druhé auto do rodiny. Tomu odpovídají i poměrně úzké zadní dveře. Pro zavazadla je k dispozici prostor o základní velikost 402 litrů ve variantě s pohonem předních kol nebo 317 litrů v případě čtyřkolky. Pod podlahou kufru jsou k dispozici drobné úložné prostory a páté dveře je možné objednat i s elektrickým ovládáním. Lehký skládací kryt zavazadelníku lze v případě potřeby uložit naplocho na podlahu kufru.
Palubní desce dominuje skoro čtvercový velký centrální displej s úhlopříčkou 9,8 palce, který doplňuje digitální přístrojový štít a v autech této velikosti nevídaný head-up displej. Nechybí pár základních fyzických tlačítek a obrazovka samotná má příjemnou grafiku a reaguje rychle. Umožňuje i rychlý přístup k nejčastěji používaným funkcím. Apple CarPlay lze připojit bezdrátově, Android Auto pouze prostřednictvím kabelu.
Jediný pohon – hybrid
Pohon LBX zajišťuje nová generace hybridního elektrického systému Lexus s autonomním dobíjením, jehož základem je lehký tříválec 1,5 litru. Klíčové součásti hybridního systému byly výrazně přepracovány, což platí i pro převodovku a jednotku řízení energie ve prospěch nízké spotřeby, menších ztrát, snížení hmotnosti a zmenšení rozměrů. Součástí systému je i nová bipolární baterie typu NiMH s nízkým odporem a vysokým výkonem, zajišťující výkonovou posilu prostřednictvím elektromotoru při zrychlování, resp. vylepšující schopnosti jízdy na samotnou elektřinu v režimu EV.
Maximální výkon plně hybridní soustavy pohonu činí 136 k (100 kW) a nejvyšší točivý moment dosahuje 185 Nm. Jeho dynamika je přiměřená – z nuly na stovku akceleruje předokolka za 9,2 sekundy, čtyřkolka za 9,6 sekundy, ale hlavně je tato pohonná jednotka úsporná. Průměrně si totiž má říct jen o 4,4 l paliva na 100 kilometrů. Oproti Yarisu Cross je kabina LBX od motoru mnohem lépe odhlučněná, takže po většinu času nebudete vědět, že máte pod kapotou tříválec. Když ale motor vyženete do otáček, uslyšíte o něm, ale spíš jen formou vzdáleného dunění. Obecně tento motor nemá síly na rozdávání, hodí se spíš do městského provozu a pro klidnější řidiče, které si bude hýčkat i nastavením podvozku. Jakkoli by se mohlo zdát, že LBX je jen převlečeny Yaris Cross, vývojáři v Lexusu zapracovali i na úpravách podvozku, aby jeho zákazníci dostali lepší jízdní zážitky.
Ten má u předokolky vzadu sice jen torzní příčku, ale na očekávaném komfortu mu to neubírá. Tlumiče dobře pohlcují nerovnosti a v kabině jsou cítit jen ty největší rázy. V tomto ohledu se LBX vyrovná zážitkům z větších SUV značky Lexus. Za příplatek 50 tisíc Kč si můžete pořídit i elektronicky připojitelný pohon všech kol, takový vůz pak má vzadu dvojité lichoběžníkové zavěšení s vlečenými rameny.
Lexus LBX je hodně zajímavé auto, jak svým vzhledem, tak jízdními vlastnostmi. Ceníkovými cenami začínajícími na částce 770 000 Kč, kterou importér v akci stlačil v akci až na 699 000 Kč, se auto dostává na úroveň levnějších elektromobilů nebo mnohem větších a praktičtějších neprémiových benzínových modelů. Podaří se LBX vytvořit si vlastní segment zákazníků, kteří ho budou chtít? Uvidíme za rok při pohledu do statistik.
Martin Šidlák