TCO 2024: Elektrický pohon už je u řady aut levnější než u spalovacího pohonu
TCO 2024. Náklady na pořízení a následný provoz elektromobilu už jsou v některých kategoriích vozidel nižší než výdaje na konvenční auta se spalovacími motory. Vyplývá to z analýzy leasingové společnosti Drivalia.
Studie Drivalia TCO Index 2024 se zaměřila na výpočet celkových nákladů na vlastnictví (TCO) ve 12 automobilových segmentech. Celkem do ní Drivalia zařadila 150 modelů. Podle výsledků je elektromobil ekonomicky nejvýhodnější volbou v 5 z 12 sledovaných skupin.
„Jedná se o významný posun. Ještě v loňském roce vycházelo TCO v podobných studiích ve prospěch konvenčních aut napříč celým trhem,“ říká autorka analýzy Jana Faltová, Business Performance Manager společnosti Drivalia Lease Czech Republic.
TCO 2024: U kterých modelů se vyplatí elektrický pohon?
Elektrický pohon se podle analýzy vyplatí u vozidel vyšších tříd včetně luxusního segmentu, ale například i v kategorii D2, kam patří auta střední třídy jako BMW 4, Mercedes C, Audi A4 anebo Tesla Model 3. Elektřina je hospodárným řešením i u vozů z oblíbeného segmentu menších SUV, jehož typickými reprezentanty jsou BMW X1, Mercedes GLA, Audi Q3 či elektrický Volkswagen ID.4.
Ani v kategoriích, kde TCO stále vychází lépe ve prospěch benzinu či nafty, ale není odstup od elektrického pohonu výrazný. Například v segmentu nižší střední třídy C2, do kterého náleží i nejprodávanější model v České republice Škoda Octavia a spolu s ním třeba Mercedes A nebo elektrická Kia Niro, vyjde měsíční TCO u dieselového vozu na 1029 eur (26 030 korun), u benzinového auta na 959 eur (24 260 korun), u hybridu na 988 eur (25 000 korun) a u čistého elektromobilu na 1059 eur (26 790 korun).
Ze studie vychází, že elektromobily mají nadále v průměru vyšší pořizovací cenu než srovnatelná konvenční auta, tento handicap ale vyrovnávají nižšími provozními náklady. Analýza sledovala strukturu výdajů v případě financování pomocí čtyřletého full-service operativního leasingu při ročním nájezdu 30 tisíc kilometrů.
U čistých elektromobilů připadne bezmála polovina měsíčních nákladů (49 %) na amortizaci, ale náklady na pohon, tedy elektřinu, tvoří jen desetinu měsíčních plateb. Oproti tomu v případě benzinových aut připadne na amortizaci 40 % měsíčních výdajů, ale na benzin 22 %.
Podíl jednotlivých položek na měsíční splátce operativního leasingu (v průměru napříč segmenty)
Drivalia rEVolution aneb Čína vs. zbytek světa
Drivalia představila výsledky analýzy na setkání Drivalia rEVolution, které připravila pro zájemce o elektromobilitu z řad svých firemních klientů. V areálu pro prodej ojetých vozidel Future Store Drivalia ve Vestci u Prahy si mohli osobně vyzkoušet padesát elektrických automobilů 25 značek. Podtitul akce zněl Čína versus zbytek světa, protože jejím hlavním smyslem bylo umožnit hostům osobně porovnat vozy tradičních výrobců s modely čínské produkce.
„O čínských autech se mezi lidmi z oboru i laickou veřejností hodně mluví, jenže málokdo s nimi jel. Proto jsme se rozhodli uspořádat toto setkání, aby si zájemci mohli udělat vlastní obrázek,“ říká Martin Brix, generální ředitel společnosti Drivalia Lease Czech Republic.
Akce byla určena přednostně zákazníkům společnosti, zejména flotilovým manažerům. Své vozy pro potřeby srovnávacích jízd poskytly značky tradičních výrobců BMW, Cupra, DS, Ford, Hyundai, Jeep, Kia, Mercedes-Benz, MINI, Opel, Porsche, Renault, Škoda Auto, Toyota, Volkswagen či Volvo a vedle nich značky nesoucí výraznou čínskou stopu: BYD, Dongfeng, Lynk@Co, Maxus, MG, NIO, Polestar a Zeekr. Nechyběly ani modely americké Tesly.
Pestré spektrum značek odpovídá tomu, že Drivalia je multibrandovým poskytovatelem, na rozdíl od řady jiných leasingových společností není vázána spoluprací s konkrétními výrobci.
„Naší úlohou je nalézt na trhu optimální řešení pro každého zákazníka bez ohledu na značku automobilů s přihlédnutím k jeho individuálním potřebám mobility. A ty bývají velmi odlišné. Právě akce jako Drivalia rEVolution pomáhají flotilovým manažerům, aby dospěli k co nejkvalifikovanějším závěrům ohledně struktury podnikových autoparků,“ konstatuje Martin Brix.
Zdroj: Drivalia