352 lidí už má schválenou dotaci na elektromobil, první si už auto převzal
V půlce března byl spuštěn dotační program na podporu elektromobility. Balík peněz by měl vystačit na zhruba 4000 aut, po zhruba měsíci od spuštění už je v systému 780 žádostí.
Národní rozvojová banka (NRB) obdržela v programu Záruka Elektromobilita k 11. dubnu 780 žádostí o zaručení úvěru. „K 15. dubnu evidujeme 112 podepsaných smluv o záruce a 240 žádostí, které získaly od NRB kladné stanovisko. Dosud jsme zamítli pouze jednu žádost a v jednom případě se klient sám rozhodl svou žádost stáhnout. V řešení dále máme 428 žádostí,“ potvrdila nám mluvčí NRB Klára Vaníčková. „Počty přijatých a schválených žádostí se v těchto dnech rychle zvyšují.“
A první klienti už si nejen prošli celým procesem, ale auto si i vyzvedli. Jedním z prvních byl zájemce o BMW iX1, kterého automobilka v tiskové zprávě označuje jako Martina V. „Ráno 18. března, kdy Národní rozvojová banka začala přijímat žádosti, jsem poslal vyplněný dotazník, a ještě dopoledne mě kontaktovala NRB zpět. Za dva týdny byla smlouva připravena a podepsána,“ uvedl Martin V.
Složitý proces dotace klienti zvládají
Klienti, nebo spíš úvěrové a různé poradenské společnosti, se tedy zřejmě celkem rychle dokázali vyrovnat s poměrně komplikovaným systémem udělení dotace. Cesta k elektromobilu totiž začíná výběrem vozu a sjednáním úvěru u spolupracujícího partnera, tedy leasingové společnosti nebo komerční banky. Následuje odeslání žádosti do NRB, která žádost zkontroluje, zda splňuje všechny náležitosti. Žádost se podává prostřednictvím elektronické podatelny. Po zpracování žádosti klient na pobočce NRB podepíše smlouvu a poskytnutí záruky a následně i předjednanou úvěrovou smlouvu. Poboček je přitom v celé republice pouze šest – v Praze, Brně, Ostravě, Plzni, Českých Budějovicích a Hradci Králové. Jakmile dojde k převzetí a registraci vozidla, bude možná požádat o finanční příspěvek, a to prostřednictvím datové schránky. Následně NRB vyplatí žadateli příspěvek.
„Počty žádostí narůstají i díky rychlé administraci na straně leasingových společností, které v současné době s klienty podepisují smlouvy. V návaznosti na informace od leasingových společností odhadujeme, že zájem o program bude kontinuální a v následujících týdnech obdržíme další stovky kusů žádostí,“ říká Klára Vaníčková.
Rychlost zpracování žádostí souvisí s kvalitou vyplnění žádosti a jejích příloh a zatím se zdá, že vše jde poměrně rychle. „Pokud obdržíme dokumenty v ideálním stavu, zpracujeme je do 2 týdnů. Pokud v žádosti narazíme na nějaké nedostatky, rádi klientům pomůžeme žádost finalizovat, zpracování si však vyžádá o něco delší čas,“ vysvětluje Klára Vaníčková.
V kategorii M1, tedy u osobních aut, o které bude největší zájem, je výše zaručovaného úvěru od 300 tisíc do 1,5 milionu a maximální dotace 200 tisíc na vozidlo. V kategorii N1 od 300 tisíc do 2 milionů a maximální dotace 250 tisíc na vozidlo, v kategorii N2 do 2,5 milionu a dotace max. 300 tisíc. Konkrétní výše dotace souvisí s cenou vozidla a výší úvěru – výše příspěvku nesmí přesáhnout výši úvěru a součet úvěru a dotace nesmí přesáhnout cenu vozidla, zjednodušeně řečeno u aut nad půl milionu korun by žadatel měl dostat maximální dotaci. Podpora je určena také na výstavbu dobíjecích stanic, opět formou záruky za úvěr a dotace. Ta je pro AC nabíjení max. 50 tisíc, DC do 40 kW max. 100 tisíc a DC nad 40 kW max. 150 tisíc.
„V naprosté většině případů se na nás klienti obracejí s žádostí o zaručení úvěru na nákup osobních automobilů. Úvěry jsou zaměřené spíše na nákupy jednotlivých vozů, v menší míře evidujeme žádosti, v rámci kterých klienti plánují pořídit více automobilů,“ dodává Klára Vaníčková.
Martin Šidlák, psáno pro Autosalon.tv