První jízda / Test Škoda Kodiaq: Pohodlnější než když dřív, a s dieselem!
První jízda / Test Škoda Kodiaq. Škoda Kodiaq může být posledním novým SUV značky Škoda se spalovacím motorem. Vlajkové SUV se druhou generací loučí ve velkém stylu. Nabídne to nejlepší z techniky, opravdu velký vnitřní prostor, výborné jízdní vlastnosti, ale bohužel i velkou cenu.
Škoda Kodiaq symbolizuje možná tu nejúspěšnější dosavadní éru značky Škoda. První generace byla uvedena na trh v roce 2016. Že se stala Autem roku v Česku, Polsku a Bulharsku nebo že si odnesla ceny pro nejlepší SUV v Británii či Indii není asi to nejpodstatnější, ale hlavně se prodávala v 60 zemích světa a uspěla na velkých prestižních evropských trzích, jakými jsou Německo a Velká Británie. Prodalo se jí kolem 850 000 kusů. 60% zákazníků zvolilo pohon 4×4, 40% 7místnou verzi.
„Nový Kodiag přijde oficiálně do prodeje 22. dubna, od tohoto dne budou k dispozici i předváděcí vozy,“ uvedl Tomáš Moravec, ředitel prodeje značky Škoda z dealerství Louda Auto, které je největší v ČR. „Už několik desítek zájemců si u nás nový Kodiaq závazně objednalo v předstihu, aniž by měli možnost se v něm svézt, to svědčí o vysoké důvěře ve značku Škoda,“ dodal Tomáš Moravec. Konstatoval také, že i u nové generace Kodiagu je zájem o dražší verze – čtyři z pěti předobjednaných Kodiaqů jsou v nejvyšší výbavě a variantě s pohonem všech čtyř kol.
Jakkoli novinka stojí na stejném technickém základě jako předchůdce, vývojáři se snažili, aby auto bylo maximálně nové a lepší. Druhá generace oproti předchůdci mírně narostla do délky, konkrétně o 61 mm na 4 758 mm při rozvoru 2 791 mm. Podobná zůstala šířka 1 864 mm a výška 1 659 mm. Designéři zapracovali na tom, aby se snížil odpor vzduchu, na čemž se podílí třeba nový tvar předního nárazníku. Celá přední část vozu prošla designovou proměnou, která mi ale osobně moc nesedí.
Konkrétně se mi nelíbí do dvou modulů rozdělené přední světlomety, mezi kterými je LED pásek denního a směrového svícení. Pod nimi jsou ještě výrazné vzduchové clony a jako celek je na mě zkrátka tohle trochu moc. Vzpomněl jsem si na „čtyřokou“ Octavii z roku 2016, která také nebyla přijata zrovna vřele. Ovšem z hlediska funkčnosti nabízejí světla to nejlepší z dnešní techniky. V základu jsou LED světla, za příplatek pak nejnovější Matrix-LED přední světlomety s 36 světelnými segmenty, které mají skvělou svítivost a zároveň neoslňují kolem jedoucí řidiče.
Test Škoda Kodiaq: Rekordních 910 litrů v kufru
I vzadu prošlo auto designovou proměnou, která už mi přijde povedenější. Světla získala nový tvar, posunula se výš a jejich kraje se protáhly blíže ke středu vozu. Naopak o něco níž je nákladová hrana a i samotné páté dveře jsou o něco větší než v minulé generaci. Kvůli aerodynamice byl prodloužen spoiler pátých dveří a i zadní nárazník má nový tvar. Narostl také objem zavazadlového prostoru. V pětimístné verzi se zvětšil o 75 l na 910 l. Po sklopení zadních sedadel, která zůstala posuvná, je to až 2 105 l. Sedmimístný vůz nyní pojme za třetí řadou sedadel 340 l, tedy o 70 l více než dříve. Mimochodem, za třetí řadu sedadel si připlatíte 22 000 Kč.
Ve stylu modelu Škoda Superb, se kterým jsme se poprvé projeli nedávno, dostal i Kodiaq nový interiér, který patří k tomu nejlepšímu v aktuálně uváděných nových autech zejména z hlediska ergonomie. Přehledná volně stojící obrazovka infotainmentu s rychlými reakcemi a příjemnou grafikou má podle výbavy velikost až 13”. Poprvé je na přání k dispozici head-up displej a standardem je digitální přístrojový štít.
Velkou parádou jsou ale multifunkční ovladače Smart Dials pod dotykovou obrazovkou. Jsou tři s malými OLED displeji a jsou programovatelné. Základ celého panelu tvoří ovládání klimatizace, takže nastavení teploty nemusí lovit někde v dotykovém menu, ale uděláte to klasickým bezpečným otočením kolečka. Na dvou krajních se kromě toho ještě ovládá vyhřívání nebo ventilace předních sedadel. Na to prostřední si ale můžete naprogramovat až 4 funkce ze šesti možných – hlasitost infotainmentu, intenzitu ventilace, směr proudění vzduchu, chytrou klimatizaci, jízdní režimy a přiblížení nebo oddálení navigační mapy. Prostě paráda.
Volič automatické převodovky se stejně jako u Superbu nebo i dalších nových koncernových vozů přestěhoval na páčku vpravo od volantu, takže prostor na středovém tunelu se uvolnil pro větší odkládací schránku a místo pro indukční nabíjení hned dvou telefonů. To má posílený výkon na 15 W, kabelem přes konektory USB-C, které jsou v autě celkem 4, to pak jde i výkonem 45 W.
Všechny motory s automatem
Všechny motory jsou vždy spojeny výhradně s automatickou převodovkou DSG. Základem je jeden z nejlepších současných benzínových motorů 1.5 TSI 110 kW s mild hybridní technologií a odpojováním poloviny válců ACT+. V českém ceníku jsou zatím dvě varianty naftového motoru 2,0 TDI o výkonu 110 kW (150 k) a 142 kW (193 k). Nabídku doplní ještě benzinový motor 2,0 TSI o výkonu 150 kW (204 k) a úplnou novinkou je nová generace plug-in hybridního pohonu o systémovém maximálním výkonu 150 kW (204 k) a čistě elektrickém dojezdu více než 100 km.
Základní benzínová patnáctistovka je spojena pouze s pohonem předních kol. Tenhle motor dlouhodobě chválím a považuju ho za jeden z nejlepších ve své kategorii. Je kultivovaný, do kabiny od něj neproniká téměř žádný hluk a pokud ho dostanete do užívání klidný řidič, odmění se i velice solidní spotřebou okolo 6,5 litru, což je na auto této velikosti hodně slušný výsledek. Dosahuje toho zejména vychytaným systémem plachtění a vypínáním dvou válců, pokud je to možné. Vzhledem k tomu, že půjde o nejlevnější motorizaci, můžu ho s klidným svědomím doporučit. Svižnější řidič ale narazí na jeho limity, přece jen maximálních 110 kW znamená zrychlení na stovku za 9,7 sekundy.
Takový řidič více ocení silnější dieselovou variantu motoru 2.0 TDI s maximálními 142 kW, který je spojený s pohonem všech kol. Mezigeneračně sice ztratil 5 kW výkonu kvůli technickým úpravám spojeným s katalyzátorem, ale stále nabídne hodně slušnou akceleraci na stovku za 7,8 sekundy a mohutný zátah v širokém spektru otáček. Oficiální spotřeba je rovných 6 litrů a držet se dlouhodobě mezi 6-7 litry určitě nebude problém.
Největší bonus: Podvozek
Největším technickým highlightem nové generace Kodiaqu, který také řidiči asi nejvíc ocení, je na přání dodávaný adaptivní podvozek DCC Plus. Tato nová verze využívá dva nezávisle řízené ventily k oddělení odskokového a kompresního stupně odpružení. Dříve byly obě funkce řízeny společným ventilem. Elektronika vyhodnocuje situaci pod koly 200x za sekundu a upravuje podle toho oba ventily. Výsledkem je nejen mnohem větší komfort na rozbitých silnicích, ale systém třeba omezuje zanořování zádě při akceleraci nebo větší stabilitu v zatáčkách. V režimu Sport se pak dá podvozek citelně přitvrdit. Sečteno a podtrženo, tenhle podvozek vám dá pocit, že řídíte o třídu menší, případně o třídu dražší auto.
Nová Škoda Kodiaq je celkově skvěle jezdící prostorné auto, postavené v až prémiové kvalitě a s uživatelsky velmi příjemným ovládáním. U řady zákazníků ale nejspíš narazí s cenovkou. V roce 2016 vstupovala Škoda Kodiaq na český trh s cenou od 677 900 Kč. Ty doby jsou samozřejmě už dávno pryč. Aktuálně ale nejlevnější nový Kodiaq pořídíte za 1 040 000 Kč v případě slabšího dieselu, základní výbavy a pohonu předních kol. Abychom srovnávali podobný motor, tak předchozí generace s 2.0 TDI 147 kW 4×4 se doprodává s cenovkou 1 249 900 Kč ve výbavě Style Exclusice. Aktuální 2.0 TDI 142 kW pak ve výbavě Exclusive Selection stojí od 1 415 000 Kč.
Aktuální počet výbav je ale u obou generací momentálně omezený, takže je nejde přímo srovnat. Novinka má mimo jiné třeba už adaptivní podvozek DCC, za který se u minulé generace připlácí 25 000 Kč, nebo 13palcovou dotykovou obrazovku.
Martin Šidlák